Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
johan_sjobjorn

Korsa Atlanten i planade motorbåt

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har blivit fixerad vid en idé som dels är kopplat till äventyrsintresse men det finns även en tanke om att detta skulle kunna vara en ”get out of dodge” lösning med tanke på vilka tider vi lever i.

 

Situationen är då att man vill lämna Sverige men flyg, färjor och flygplatser är inget alternativ. Bränsle går dock att få tag i även om det säkert skulle vara hutlösa priser.

 

Så idén går ut på att ta sig över Atlanten till Nordamerika som anses vara slutdestinationen i detta tankeexperiment. Startpunkt blir västkusten.

 

Båten ifråga är en 7,5 meters planade motorbåt som går bäst trivs bäst runt 25-30 knop, toppfart norr om 40kn även med en hel del last. Båten har en skyddad styrhytten med öppet fördäck (självlänsande). Den drivs av hör o häpna en 6.3 liters V8 bensin. Tanken rymmer endast 200L vilket ger en räckvidd på ca dryga 100nm med lite marginal. (Den behöver mellan 1.5 - 1-8 L/nn beroende på fart o last. 
 

Båten är alltså långt från optimal för ändamålet. Men det är båten jag har och nu skall tanken är det också allt jag har tillgång till. 
 

Båten kan givetvis utrustad med livflotte, överlevandsdräkter för samtliga ombord, satellittelefon, nödraketer etc. inför färden.

 

Färden skulle gå mellan närmaste hamnar, vilket jag förstår skulle bli shetlandsöarna, Färöarna, island, Grönland - Nordamerika. 
 

Ett av problemen är bränsle, hur mkt marginal behövs ? Det finns ju en viktgräns för hur mkt bränsle som kan tas med att förhålla sig till. Jag skulle gissa att den kan bära ca 500 liter bränsle , dvs 300 L utöver vad tanken rymmer.

 

Vilket utrustning skulle ni anse vara absolut nödvändig vs. nice to have? 


När det gäller färskvatten så kanske 3st 25L dunkar vore rimligt med tanke på vikt.

 

I normala omständigheter vore givetvis resan idioti. Så tänk att bakgrunden är att det anses mer riskfyllt att stanna kvar och att andra färdsätt också anses som för osäkra eller omöjliga.

 

 

Glad påsk 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt tankeexpriment.

Nyamko Saboni satsar på att åka till Norge. Själv tror jag att jag stannar och slåss mot Ryssen om han kommer.

Har ingen erfarenhet av långa färder på Atlanten så jag tar fram popcornen och hoppas på underhållning. Väder är nog viktigaste faktorn gissar jag. Men omöjligt är det inte (en vassflotte kommer man långt på).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en överslagsberäkning och landade på att du behöver 1600 liter bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den stora frågan är vad båten drar när man kör strax under planingsfart. Gissar att den drar minst 3 ggr så mycket som vid planingsfart, dvs ca 5,5l / Nm, men tror att det är den farten man kan hålla över Atlanten.

Om man tänker att det är 2500 Nm totalt så behöver du 13750 liter soppa.

@FIATX19 var lite snabbare ;)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Det kan ju bli till en omöjlig ekvation.

Det är lång väg mellan tankställena.

Liten båt, utöka tankkapaciteten, båten blir tyngre, drar mer bränsle och så vidare.

Sannolikt är den enda tillgängliga båten för liten för ändamålet, så det blir nog att fundera på att fly från Vladimir på något annat sätt.

 

Resonemanget för annars tankarna, alltså de tänkta tankarna, till Charles Lindberg och hans flygplan "Spirit och Sant Louise" där en väldigt stor bränsletank placerades bakom motorn, framför cockpiten. Och sikten framåt hade varit noll om det inte fans ett litet periskop att se genom.

Detta var ju egentligen en flygande bomb, då det säkerhetsmässigt var det fantastiskt idiotiskt att flyga med så mycket bränsle så nära inpå sig.

 

Har du räknat på hur många M det är, låt oss säga från Lysekil till någon ort med sjömack på Sörlandet, och därifrån till nån ort i sydvästra Norge till Shetland. Sedan Reykjavik därefter  Grönlands sydudde. Sedan bör du väl ta dig till New Foundland.

 

Det fans väl inte med i planen att du har kompisar mitt ute på havet som backar upp  med bunkerbåtar?

 

Du har inte funderat på att byta båten i någon hamn mot en segelbåt?

Förvisso har det ju gjorts rekordnoteringar med RIB-båt över atlanten, och även med roddbåt...

 

Bränsletankarna blir ju stora, du skall även kunna sova ombord, laga mat och äta. Fullständig navigationsutrustning med autopilot, AIS och radar förstås. Så säkerhetsutrustningen... ja det lär bli trångt ombord.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du får google översätta själv......

 

https://www.is.fi/matkat/art-2000001118207.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en uppenbar självmordside men med litet tur skulle det kanske gå att ta sig över till Shetland. Fast sannolikt får du inte tag på tillräckligt med bränsle i en krissituation och all extra lastkapacitet tas upp av familj och vänner.

 

Bästa sättet att skydda sig mot Putin och hans tjuvgäng och deras stackars hjärntvättade hantlangare är att stöda Ukraina och samtidigt göra allt vi kan för att stärka försvaret och samhällsberedskapen och skapa lämpliga allianser medan ryssarna har fullt upp i Ukraina. Vi har litet tid på oss men det skall ske nu.

Att fly är en absolut sista utväg när fronten börjar kollapsa och då får man räkna med bränslebrist och utrustningsbrist. En bra flyktbåt är gråmålad och okomplicerad och har låg bränsleförbrukning och stor lastkapacitet.

 

 

Själv skulle jag väldigt gärna vilja ha båten i skick nu men jag har tyvärr inte råd. Plötsligt en dag gick det upp för mig varför han som byggde båten målade en vanlig fredlig liten fiskebåt militärkamoflagegrå. Han hade varit tre år i kriget så han visste någonting.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog inte så dumt att kunna hissa minimala storsegel / segel yta, när det blåser upp upp mer än svaga stormvindar. 

 

Hur har du tänkt lösa detta med en planande racer, som ev får  motorstopp? Vilket ju kan hända. 

Och innan dess, jumpa från våg till våg?

 

Hjälper ju inte att be en bön. 

Möjligen kan det lindra vid sista färden. 

 

Vilken våghöjd klarar din båt, med motorn igång?

Överlever du om motorn stannar, vid låt säga måttlig höjd på tre meter? 

 

Har Du testat eller bara fantiserat? 

 

Jag har ofrivilligt testat ca 35 m/s och 3 meters vågor. 

Kände mig bekväm med min segelbåt, rustad för hårt väder. 

 

Klarade både mig, båten o hunden fint. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tanke experimentet  utgår du från den båt du har idag. Eftersom det är en exeptionell situation du tänker dig som ska vara anledningen för resan (krig eller liknande) så skulle jag själv inte begränsa mig till den båt jag har utan istället helt enkelt bara ta en båt (stjäla) som är lämplig. Så frågan är att planera för lämplig båt (storlek, typ etc) och scouta var det finns sånna liggandes.

 

Bättre människa än så skulle inte jag vara i sådan situation🙂

 

Men jag har tillgång till en stuga vid en sjö i skogen en liten vandring från närmsta väg i Dalarna. Fisk, skog, ved och vatten. Det skulle bli mitt förstaval..........om ingen okuperat den innan jag hunnit ta mig dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget är omöjligt. 1970 korsade två finländare Atlanten i en 14 fots Marino Mustang med en 36 hästars Archimedes Penta på aktern. Ursprungligen var tanken att man skulle släpa pontoner med den beräknade bensinmängden efter båten. Det visade sig inte fungera något vidare så slutligen tog de bara en 200 l tunna extra bensin med sig i båten. Man använde också segel för att spara på bensinen som inte ens enligt de mest optimistiska kalkyler skulle ha räckt. 

 

Historien om resan innehåller många dumdristigheter, oväder och umbäranden men efter 47 dygn till havs var man framme. De startade i Senegal och tog sig Brittiska Guyana. De fick en gång under resan hjälp av ett norskt fraktfartyg som gav dem bränsle och proviant. Fraktfatyget var på väg i fel riktning så efter att ha vilat upp sig ombord fortsatte finnarna vidare mot sitt mål på egen köl.

 

Båten finns fortfarande bevarad hos Marinovarvet. Har sett den när den var utställd på Helsingfors båtmässa 2017. Det är verkligen inte mycket till båt, en fjortonfotare med fördäck och vindruta,

 

Sensmoral: Med äventyrslust, tålighet och en vansinnig tur kan man fixa det mesta.

 

Atrikel i tidningen Östnyland

 

psycopaatti.thumb.jpg.959fd340d275651252544ffdf1e37151.jpg

Redigerad av Faderullan
Lade till länk
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många inspel i ämnet 😊.

 

Hela grejen började med att jag läst att färden gjorts i öppna motorbåtar under 5 meter. Mest spektakulärt var en resa redan 1933 med en kvinna som tog sig till Färöarna i en öppen liten snurrebåt. Så jag tänkte att en bra mycket större båt som dels kan tillryggalägga sträckan snabbare när vädret tillåter, har modena tekniska hjälpmedel såsom GPS, autopilot, radar,, skyddad mot väder, solceller m.m m.m borde har mycket bättre förutsättningar.
 

Men sen var det ju det där med bränslet.. 

 

Det är lätt att halka in på varför men ens skulle överväga en sån resa i en sådan båt. Men låt säga att det inte är relevant för själva frågeställningen. Jag redogör alltså inte för vilken händelse som skulle göra en sådan farlig färd nödvändig även om Rysslands agerande givetvis är det första man tänker på. Det kan givetvis vara en annan kris eller kombination av kriser också som gör det omöjligt för familjen att stanna. Det får bli upp till var och ens fantasi helt enkelt.

 

Några förtydliganden om förutsättningarna för denna galna färd.

 

Båten

I tankeexperimentet har jag inte tillgång till någon annan båt, och de båtar som lämpar sig bättre är resan borta med vinden 😊. Hade jag kunnat anskaffa en för ändamålet båt är saken enkel. Då blir det typ en diesel duck 462 med full tank och water maker eller en lämplig segelbåt men det finns tyvärr inte att finna i detta scenario.
Däremot kan ju idén om båtbyte på vägen fullt möjlig såklart men låt säga att det inte går - jag måste alltså lösa uppgiften med de grejer jag redan har. Jag kan heller inte göra några större ändringar såsom att byta till en liten dieselmotor etc.

 

Bränsle
I experimentet kan jag tanka i alla hamnar jag angör, så jag stannar alltid vid ett tankställe om jag befinner mig nära en kuststräcka / ögrupp. Så jag behöver inte mer bränsle för att ta mig mellan två hamnar med låg säga 20% marginal.   Vi förutsätter att det går att få tag på bränsle även om det blir säkert blir hutlöst dyrt. 

 

Förbrukning och fart

Båten får nog anses som törstig mkt pga en någon överdim bensinmotor. Mycket på grund av sin övermotorisering så är den inte särskilt lastkänslig. Fartresurser och förbrukning skiljer inte mer än 10% när det är tungt lastad jämfört med lätt last. Vid 5 knop vill den ha 1.5 L, vid 27 1.7 och fullgas dryga 2L trots full tank och last.

 

Några 5.5 liter behövs aldrig att räkna med att göra hela färden i sämsta möjliga fart känns lite orimligt. Så jag räknar med att den antingen körs i 5kn om nu vädret inte tilllåter mer. Ambitionen är såklart att hålla så hög fart som möjligt (20kn+) och därför inväntas alltid bästa väder innan en ny sträcka påbörjas. Resan måste alltså inte göras oavsett väder.

 

Visst är det riskfyllt att färdas med en massa extrabränsle - absolut. Här gäller det att hitta en lösning som gör det så säkert som möjligt.    

 
Summa summarum. Går uppgiften att lösa under dessa förutsättningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

I tanke experimentet  utgår du från den båt du har idag. Eftersom det är en exeptionell situation du tänker dig som ska vara anledningen för resan (krig eller liknande) så skulle jag själv inte begränsa mig till den båt jag har utan istället helt enkelt bara ta en båt (stjäla) som är lämplig. Så frågan är att planera för lämplig båt (storlek, typ etc) och scouta var det finns sånna liggandes.

 

Bättre människa än så skulle inte jag vara i sådan situation🙂

 

Men jag har tillgång till en stuga vid en sjö i skogen en liten vandring från närmsta väg i Dalarna. Fisk, skog, ved och vatten. Det skulle bli mitt förstaval..........om ingen okuperat den innan jag hunnit ta mig dit.

Helt korrekt, chansen är väl stor att jag inte får ha min egen båt ifred i en sådan situation. Och att de som har lämpliga båtar och fort.f är kvar i hamn kommer försvara dem med allt de har.

 

Och ja, i ett rent krigscensrio är nog en stuga i skogen med egen brunn det bästa alternativet för många. Men slår man ihop det med utslagen el, utslagen matförsörjning etc etc så blir även det än utmaning. Ändock kanske med bättre odds än en galen färd i en opassande båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

I normala omständigheter vore givetvis resan idioti.

Varför skulle inte resan även i onormala omständigheter klassas som idioti?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Varför skulle inte resan även i onormala omständigheter klassas som idioti?

Haha ja,

 

Om den nu är möjlig att genomföra om än med stor risk - och alternativet att inte göra den innebär ännu större risk så är det inte idioti längre. 
 

det är ju själva grundförutsättningen i resonemanget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Haha ja,

 

Om den nu är möjlig att genomföra om än med stor risk - och alternativet att inte göra den innebär ännu större risk så är det inte idioti längre. 
 

det är ju själva grundförutsättningen i resonemanget

Ethan Hunt, Jason Bourne och James Bond hade lätt klarat det. Go for it!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, inser att jag behöver närmare 1000L för de längsta sträckorna om det skall finnas lite reserv.. 

 

Kanske ett gäng snurrebåtar i karavan är en bättre idé. Det har ju uppenbarligen funkat tidigare.

 

skämt och sido.
 

Brittiska öarna verkar mer rimligt alternativ när det gäller bränsle så får man byta till någon lämpligare skuta där helt enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man går på siffrorna ovan, dvs 2500 M x 1,7 l/m = strax över 4 kubikmeter bränsle. 

Hur får du upp båten i plan med cirka fem ton bränsle, mat och packning ombord? Hur beter sig båten då med lite sjögång och vind? Funkar självlänsar mm om du får en överbrytande sjö?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Om man går på siffrorna ovan, dvs 2500 M x 1,7 l/m = strax över 4 kubikmeter bränsle. 

Hur får du upp båten i plan med cirka fem ton bränsle, mat och packning ombord? Hur beter sig båten då med lite sjögång och vind? Funkar självlänsar mm om du får en överbrytande sjö?

Var inte så negativ. Darwin Awards kommittén behöver fler kandidater på kortlistan....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Om man går på siffrorna ovan, dvs 2500 M x 1,7 l/m = strax över 4 kubikmeter bränsle. 

Hur får du upp båten i plan med cirka fem ton bränsle, mat och packning ombord? Hur beter sig båten då med lite sjögång och vind? Funkar självlänsar mm om du får en överbrytande sjö?

Behöver inte mer bränsle, mat eller vatten än mellan tankstopp och då är det inga 4 kubik. Men väl 1 kubik plus resten vilket ändå är för mkt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Behöver inte mer bränsle, mat eller vatten än mellan tankstopp och då är det inga 4 kubik. Men väl 1 kubik plus resten vilket ändå är för mkt..

Såklart inte - men det är dåligt med bensinmackar mitt ute på havet…

3A6E12E1-0103-4557-8959-EE3E5210D4F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är gott om bensinmackar på Atlanten. Shetland, Färöarna, Island, Grönland och Labrador. I fredstid är det inget större problem så länge navigationen är så bra att man hittar dem och vädret tillåter en hyfsat rak kurs och motorn fungerar.

Problemen kommer i krigstid när det knappast går att få köpt mer än någon liter bensin i hela Reykjavik. Därav faller hela tanken på sin egen orimlighet.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Behöver inte mer bränsle, mat eller vatten än mellan tankstopp och då är det inga 4 kubik. Men väl 1 kubik plus resten vilket ändå är för mkt..

hittade detta: https://www.worldrecordacademy.com/transport/longest_unescorted_oceanic_crossing_in_flats_boat_70139.htm

 

de hade ca 1300L med sig. Man ser att båten ligger djupt.. 
 

Verkar finnas något som heter fual bladder som använts i USA av fiskare som vill öka räckvidden. Kanske vettigt som temporär lösning.

 

Bästs vore såklart att konvertera till utombordare och ha hela motorutrymmet för en extra tank. ” Podden”  som man monterar utombordaren på skulle också kunna förres med lastkapacitet och lufttutrymmen för extra bärighet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så skaffar man en sådan där båt med pinne med vita grejer på, om man ändå håller på och skall bygga om allt för längre färder..? 🙂 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Faderullan:

Båten finns fortfarande bevarad hos Marinovarvet. Har sett den när den var utställd på Helsingfors båtmässa 2017. Det är verkligen inte mycket till båt, en fjortonfotare med fördäck och vindruta,

Båtens namn 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Fritidsskepparen rekommenderar man att man vid långresor har 3 gånger så mycket bränsle ombord som man tror sig behöva. En tredjedel fram, en tredjedel tillbaka och en tredjedel i reserv.

De säger också att det mycket väl kan hända att vädret vid slutdestinationen är ogynnsamt och då ska du utan problem kunna vända tillbaka till ursprungshamnen fastän du redan är framme vid etappmålet.

 

Sen finns det gott om exempel på människor som åkt med löjligt små båtar på stora vatten. Men det gemensamma för dessa projekt är att de har ett support team i land som hjälper dem och att de har möjligheten att reparera och vänta ut optimalt väder mellan varje delsträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kalle_Anka:

I Fritidsskepparen rekommenderar man att man vid långresor har 3 gånger så mycket bränsle ombord som man tror sig behöva. En tredjedel fram, en tredjedel tillbaka och en tredjedel i reserv.

De säger också att det mycket väl kan hända att vädret vid slutdestinationen är ogynnsamt och då ska du utan problem kunna vända tillbaka till ursprungshamnen fastän du redan är framme vid etappmålet.

 

Sen finns det gott om exempel på människor som åkt med löjligt små båtar på stora vatten. Men det gemensamma för dessa projekt är att de har ett support team i land som hjälper dem och att de har möjligheten att reparera och vänta ut optimalt väder mellan varje delsträcka.

Ja det är helt klart vettigt men kanske svårt att lösa såna marginaler för en så här lång färd. Som många påpekat är det fel båttyp för uppdraget- det har jag inga synpunkter på.

 

Har kommit fram till att det inte skulle gå att bära med tillräckligt med bränsle på ett säkert sätt vid användning av temporära tankar.

Så modifiering krävs alltså med installation av flera fasta tankar och vissa lösningar för att säkerställa bärighet, länsförmåga m.m
 

Jag har kommit fram till att det borde gå att få en kapacitet ca 700L i fasta tankar och ytterligare 100L i tillfälliga bränslekärl. 
 

Det ger hyfsad räckvidd.

 

Då återstår en rad andra problem, såsom behov av reservmotor etc etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
On 4/16/2022 at 7:46 PM, johan_sjobjorn said:

Hej, 

 

Jag har blivit fixerad vid en idé som dels är kopplat till äventyrsintresse men det finns även en tanke om att detta skulle kunna vara en ”get out of dodge” lösning med tanke på vilka tider vi lever i.

 

Situationen är då att man vill lämna Sverige men flyg, färjor och flygplatser är inget alternativ. Bränsle går dock att få tag i även om det säkert skulle vara hutlösa priser.

 

Så idén går ut på att ta sig över Atlanten till Nordamerika som anses vara slutdestinationen i detta tankeexperiment. Startpunkt blir västkusten.

 

Båten ifråga är en 7,5 meters planade motorbåt som går bäst trivs bäst runt 25-30 knop, toppfart norr om 40kn även med en hel del last. Båten har en skyddad styrhytten med öppet fördäck (självlänsande). Den drivs av hör o häpna en 6.3 liters V8 bensin. Tanken rymmer endast 200L vilket ger en räckvidd på ca dryga 100nm med lite marginal. (Den behöver mellan 1.5 - 1-8 L/nn beroende på fart o last. 
 

Båten är alltså långt från optimal för ändamålet. Men det är båten jag har och nu skall tanken är det också allt jag har tillgång till. 
 

Båten kan givetvis utrustad med livflotte, överlevandsdräkter för samtliga ombord, satellittelefon, nödraketer etc. inför färden.

 

Färden skulle gå mellan närmaste hamnar, vilket jag förstår skulle bli shetlandsöarna, Färöarna, island, Grönland - Nordamerika. 
 

Ett av problemen är bränsle, hur mkt marginal behövs ? Det finns ju en viktgräns för hur mkt bränsle som kan tas med att förhålla sig till. Jag skulle gissa att den kan bära ca 500 liter bränsle , dvs 300 L utöver vad tanken rymmer.

 

Vilket utrustning skulle ni anse vara absolut nödvändig vs. nice to have? 


När det gäller färskvatten så kanske 3st 25L dunkar vore rimligt med tanke på vikt.

 

I normala omständigheter vore givetvis resan idioti. Så tänk att bakgrunden är att det anses mer riskfyllt att stanna kvar och att andra färdsätt också anses som för osäkra eller omöjliga.

 

 

Glad påsk 

 

Hänvisar till de sista raderna....

Personer som lyckas med dessa bedrifter frågar inte på forum utan gör vad som behövs....

Att din ide' är döfödd bevisas att du frågar på forum...

Det finns tiotal båtar som har rott över atlanten och mindre motorbåtar än din men de har också fått åka delvis med något fraktfartyg.

Om läget skulle bli skarpt - Tror jag inte att du lyckas men någon annan som i "tysthet" förberäder sig kan lyckas för de ser helheten och förstår att det är inte ideallt att guppa mitt på atlanten utan bränsle...

Jag har seglat i 28m/s i en segelbåt ( comfortina 32) på finska viken och det var ingen höjdare och då talar vi om en våghöjd som är liten jämfört med storm på atlanten.

 

Mitt förslag till dig att du nu reser ut nu med flyg och inte inväntar krig för då skall du stanna kvar och försvara ditt land om du har någon ryggrad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Självlänsande.... för regn eller några kubik översjöljande vågor.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jäsp, hade en känsla att det skulle gå troll i detta 😂

 

givetvis är det bättre att flyga familjen i säkerhet eller att ta bultsaxen och lägga vantarna på en lämpligare skuta.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...