Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Hjul i mast

Rekommendera Poster

Hur kommer man åt att fixa med hjulen som sitter i masten?

20220415_191105.thumb.jpg.dc78ddcd6ae4effff3a79ded120e6261.jpg

 

Det finns inga synliga hål någonstans så jag förstår inte ens hur de fått dit dem från början. Ca 2 meter från masttopp på en Soling, Elvström mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några idéer. Anledningen till att jag skulle vilja komma åt dem är att jag skulle vilja byta ut den tunna wiren mot en tamp som fall till focken. Men som det ser ut nu är hålet för litet och hjulet för smalt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så då måste jag såga upp ett större hål i masten. Är det ingen risk att jag förstör hållfastheten? du ser ju fallboxen till spinnakern som är monterad helt utanför. Där kan jag ju lätt bara byta hjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Dava:

Okej, så då måste jag såga upp ett större hål i masten. Är det ingen risk att jag förstör hållfastheten? du ser ju fallboxen till spinnakern som är monterad helt utanför. Där kan jag ju lätt bara byta hjulet.

Du får välja en fallbox som gör minsta möjliga ingrepp. Den som sitter för spinnakern ser ut att vara en sådan här monterad bak- och fram. 
https://www.benns.se/mast-rigg/fallstyrningbox/skiveboks-44x27x14mm-wiretov

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju gå att byta på något sätt. Ser ut som en nit under förstaget och en nit precis under där fallet kommer ut. Borde inte dessa ha med trissan att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mixermarkus:

Måste ju gå att byta på något sätt. Ser ut som en nit under förstaget och en nit precis under där fallet kommer ut. Borde inte dessa ha med trissan att göra?

Jupp, då lossnar den gamla. 
Sedan behöver man bara en kompis med två meter lång arm som kan hålla i den nya inuti masten om man vill montera likadant. Eller så tar man en som monteras från utsidan enligt mitt förslag 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peter_K:

Jupp, då lossnar den gamla. 
Sedan behöver man bara en kompis med två meter lång arm som kan hålla i den nya inuti masten om man vill montera likadant. Eller så tar man en som monteras från utsidan enligt mitt förslag 

🙂 

Kanske är det en anledning att ha en mastheadriggad båt, att man inte har någon långarmad kompis menar jag.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen bara att karva till en regel som förängning av armen för att hålla beslaget på plats medan man nitar eller borrar ut nitarna. Men om man ska montera en bredare trissa så måste väl hålet ändå göras större. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Kanske är det en anledning att ha en mastheadriggad båt, att man inte har någon långarmad kompis menar jag.

Det skulle då vara den enda anledningen jag kan komma på 😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Jupp, då lossnar den gamla. 
Sedan behöver man bara en kompis med två meter lång arm som kan hålla i den nya inuti masten om man vill montera likadant. Eller så tar man en som monteras från utsidan enligt mitt förslag 

🙂 

De nya som monteras på insidan är konstruerade så att de kan föras in helt i masten genom det hål som de ska monteras i. Eller ja, jag kan inte säga att det stämmer för alla, men Seldéns är såna, och det är så enkelt att göra att jag utgår från att alla tillverkare löser det på samma sätt.
Man får bara se till att fästa en lina runt hjulet och låter en bit vara på utsidan masten med nån platta eller annan grej som inte kan komma igenom hålet. På så vis kan man både se till att man inte tappar den, och också möjliggör att hålla den tajt mot insidan av masten när man skruvar eller nitar.

Vi köpte en sån för att ha för ett fockskot (självslående med dragning upp i masten). Men vi valde att för i år använda en som redan finns i masten. Platsen är kanske inte optimal, men bör funka helt ok. Skulle det funka dåligt har vi den nya att montera in, på en bättre plats, inför 2023.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

De nya som monteras på insidan är konstruerade så att de kan föras in helt i masten genom det hål som de ska monteras i.

Spännande, kände inte till dessa, så jag googlade lite - helt klart en intressant konstruktion. Snodde den här bilden från Seldéns hemsida. Jag kanske måste köpa varianten med förstagsinfästning nu för att ersätta den märkliga lösning jag har idag. 
 

ED7FECD1-A8A6-4EA1-9818-71CD5BB88A5A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...