Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

12 volts router med inbyggt modem.

Rekommendera Poster

Tror att detta har varit uppe, men hittar inte via sökmotor. 

 

Har haft Alcatel från Kjell, men igår gav den upp. Blir glödhet och tar inte emot laddning och är en portabel med inbyggt batteri.

 

Frågan är vad man skall köpa nu, finns lite nyare modeller på Kjell som jag har tittat på nu på morgonen. Vilken gör Ni som kan rekommenderas?

 

Har även funderat på en fast installation på 12 volt, men hittar inte någon vettig. Detta skulle vara det optimala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en begränsad erfarenhet men de batteri-baserade jag har haft har alla varit ganska dåliga på att hålla bra kontakt och på batteritiden. Har också funderat på en ”fast” installation och konstaterade för flera år sedan att många av dem har 12V som inspänning och därför skulle gå att driva direkt från båtens batteri. Vet inte om det fortfarande gäller men man måste se till så routern klarar upp till 15 V iaf.

Vi hade en tråd lite om routrar i båt för några år sedan och där myntades begreppet Lintott-låda. Det kan vara den tråden du tänker på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Tackar, precis en av dessa har jag spanat in. Verkar vettig och godkänt pris. Lägger nog en beställning idag.

Till dem fanns ju dessutom föredömlig kabel för fast 12V-installation och externa antenner för antingen enbart 4G eller kombinerad 4G/Wi-Fi. Lycka till!

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Har en begränsad erfarenhet men de batteri-baserade jag har haft har alla varit ganska dåliga på att hålla bra kontakt och på batteritiden. Har också funderat på en ”fast” installation och konstaterade för flera år sedan att många av dem har 12V som inspänning och därför skulle gå att driva direkt från båtens batteri. Vet inte om det fortfarande gäller men man måste se till så routern klarar upp till 15 V iaf.

Vi hade en tråd lite om routrar i båt för några år sedan och där myntades begreppet Lintott-låda. Det kan vara den tråden du tänker på.

Kommer ju inte ihåg när/vem som drog upp detta.

 

Den batteridrivna har fungerat perfekt med laddning i 2 år, men som sagt, önskar en fast lösning och @Brunnsviken länkade till en mycket bra modell (iallafall efter mina önskemål).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Har en begränsad erfarenhet men de batteri-baserade jag har haft har alla varit ganska dåliga på att hålla bra kontakt och på batteritiden.

Om man har någon som helst möjlighet tror jag man ska satsa på fast installation. Tänk på en modern iPhone, de håller batteriet i 24-36 timmar om den används normalmycket och då är den ändå superoptimerad för det. Att driva 4G och kanske även Wi-Fi på litet, inbyggt batteri ger i allmänhet ganska kort batteritid får jag för mig - alternativt dålig radioeffekt. Men nån smartare än jag här har säkert gjort beräkningar 🤓

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En monstertråd på ämnet, men jag tror att en Teltonika är bättre än att bygga själv. Komponenterna bör vara bättre integrerade och mer feltoleranta, men det är en ren gissning förstås. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Här är @Lintotts låda tror jag: 

 

Tackar.

 

Köpte ändå detta:

Screenshot_20220416-095850.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj, vad snabb du var. Tråden bara 40min gammal men redan beställt...

 

Då är det kanske för sent, men har denna. Och hade liknande i samma familj i förra båten under flera år.

Mycket prisvärd och tål att köras direkt på båtens 12V. Rätt strömsnål också och bra täckning:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/4g-router/tp-link-archer-mr400-4g-router-med-modem-ac1200-p97689

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Oj, vad snabb du var....

 

Då är det kanske för sent, men har denna. Och hade liknande i samma familj i förra båten under flera år.

Mycket prisvärd och tål att köras direkt på båtens 12V. Rätt strömsnål också och bra täckning:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/4g-router/tp-link-archer-mr400-4g-router-med-modem-ac1200-p97689

 

 

Javisst är jag snabb 😁.

 

Såg den också, men är ju mycket större. Fungerar nog lika bra.

 

Strömsnål, hur mycket drar den?

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@patrikflink bara så att det inte blir fel för dig: Teltonikan delar alltså inte ut något Wi-Fi-nät utan ser bara till att plocka ner 4G-signalen till en ethernet-port. Du måste alltså ansluta en dator med kabel till den, eller en separat Wi-Fi-router (egentligen accesspunkt, men de flesta routrar kan ställas om att köras som accesspunkt istället för router).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 minuter sedan skrev Brunnsviken:

@patrikflink bara så att det inte blir fel för dig: Teltonikan delar alltså inte ut något Wi-Fi-nät utan ser bara till att plocka ner 4G-signalen till en ethernet-port. Du måste alltså ansluta en dator med kabel till den, eller en separat Wi-Fi-router (egentligen accesspunkt, men de flesta routrar kan ställas om att köras som accesspunkt istället för router).

Är du säker?

Saxar från Kjell på den modell jag köpt:

 

Teltonika RUT240 är en kompakt, kraftfull och robust 4G-router med inbyggt modem. Lämplig för applikationer som kräver hög prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. Routern är utrustad med wifi (upp till 50 enheter kan ansluta)

 

Tolkar det som en router med inbyggt modem och WIFI, eller tänker jag fel?

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fickrouter, TP-Link, den har väl varit sisådär, förra säsongen fungerade den hela tiden, men innan dess var det ibland svårt att etablera kontakt med telefonnätet. 
Denna drivs av USB kabel i sådant uttag. Sedan blåtand till dator, surfplatta och telefoner.

(telefonernas surfpunkter, eller vad det heter, har fungerat väldigt dåligt).
Någon gång har jag fått förlänga USB-kabeln och placera fickroutern högt upp på utsidan, då har det ibland gått bättre.

Så för några år sedan köpte jag en D-Link N300, den gick sönder dagen efter det att garantin gick ut… och då den funkade var det ingen skillnad på den från TP-Link.

Men de första fickroutern från TP-Link har varit med på resor till många städer i Europa och där fungerar bra. Men det är väl så att avsaknaden av extern antenn bland Bohusläns granit där all radiokommunikation ofta kommer till korta, är besvärlig för en sådan liten pryl.

 

Tack för tipsen, det blir väl en tur till Kjell då för mig också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev patrikflink:

Tolkar det som en router med inbyggt modem och WIFI, eller tänker jag fel?

Du har helt rätt, mitt fel! Jag missade det. Då har du allt du behöver!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Tackar.

 

Köpte ändå detta:

Screenshot_20220416-095850.png

 

51 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Du har helt rätt, mitt fel! Jag missade det. Då har du allt du behöver!

Tror ni inte att det vore bra med några antenner eller har du @patrikflink det redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Tror ni inte att det vore bra med några antenner eller har du @patrikflink det redan?

Ingår, däremot finns det att köpa med kabel och puck om täckning är dålig. Börjar med antenner och ser hur det fungerar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekommendera denna!

 

Gillar att det är router och modem i ett. Enkel att programmera (ändra namn på SSID och lösenord) och liten. Fungerade fint hemma, i helgen testar vi på sjön. Drar endast 5W.

 

Inte större än en snusdosa om man bortser från antennerna. 

IMG_20220420_131324566.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara ganska rejäla antenner också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev ChristerN:

Ser ut att vara ganska rejäla antenner också!

Ja, gediget byggd måste jag säga. Helt klart värt priset.

Dock så missade jag vid beställning att fästet är för DIN-skena...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra köp, har en själv. Ett tips: burken har en I/O port så du kan få den att skicka ett SMS om länspumpen, brandlarmet eller ngt liknande går igång.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev ottow:

Bra köp, har en själv. Ett tips: burken har en I/O port så du kan få den att skicka ett SMS om länspumpen, brandlarmet eller ngt liknande går igång.
 

Tänkte faktiskt köpa mig en kamera nu och filma och kunna se live via appen. Har några stycken hemma som lirar mycket bra.

 

Ang. port, har larm med GPS och diverse saker som går att styra redan och skickar information. 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar den och är strömförbrukningen bara 5W?

Funderat på en fickrouter för att kunna ha båten uppkopplad när jag inte är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jernhand:

Hur fungerar den och är strömförbrukningen bara 5W?

Funderat på en fickrouter för att kunna ha båten uppkopplad när jag inte är där.

Den uppfyller mina önskemål perfekt. Hade en "fickrouter" innan som var uppladdningsbar, men blev varm och klarade inte det jag vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev patrikflink:

Hade en "fickrouter" innan som var uppladdningsbar, men blev varm och klarade inte det jag vill ha

Vad uppfyllde inte fickroutern som du vill ha förutom att den blev varm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad uppfyllde inte fickroutern som du vill ha förutom att den blev varm?

En fast installation. Var tvungen att fysiskt trycka igång den och ladda via ett usb.

 

Den nya sitter gömd och är igång hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-20 vid 13:18 skrev patrikflink:

Kan varmt rekommendera denna!

 

Gillar att det är router och modem i ett. Enkel att programmera (ändra namn på SSID och lösenord) och liten. Fungerade fint hemma, i helgen testar vi på sjön. Drar endast 5W.

 

Inte större än en snusdosa om man bortser från antennerna. 

IMG_20220420_131324566.jpg

Hur upplever du strömförbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den större varianten, RUT955 med inbyggd gps. Nu får jag mail/sms om ngn flyttar båten👍den mäter även spänningen på förbrukningsbanken som jag kan se i mobilen remote

 

Kopplade den för enkelthetens skull mot vicrtons mppt lastutgång. Den registrerar ca 40 w / dygn

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...