Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jhnlfgrn

"Bedding compound" ?!

Rekommendera Poster

Hej!

Ser en del diverse träbåtsrenoverare och byggare på youtube som använder tex dolphinite som så kallad "bedding compound". Det verkar inte gå att få tag på i Sverige eller någon annanstans i Europa. Är det någon som vet vad det innehåller eller hur man skulle kunna blanda ihop nåt liknande?!

Jag ska nämligen byta ut lite trä längst nitraden på ett bord på en klinkbyggd mahognybåt (fräsa ur och epoxi-limma dit nytt mahogny). Jag skulle vilja lägga nåt i "landet" då tänker jag. Jag vet ju om tex ettan men jag vet inte om jag vill ha tjärdoft i båten. 

 

Tacksam för tips och råd

 

Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sian det vill säga mellan landen förrän man nitar ihop brukar man lägga bomullsvadd och antingen tjära eller kokt linolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dolfinite innehåller enligt osäkra källor på nätet mest  harts och linolja.

 

Många träbåtsbyggare och renoverare på tuben använder också fortfarande blymönja. Det är fortfarande tillåtet på många ställen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-15 vid 19:10 skrev heimlaga:

I sian det vill säga mellan landen förrän man nitar ihop brukar man lägga bomullsvadd och antingen tjära eller kokt linolja.

Jo, bomull har jag hört att man kan lägga dit. Sedan linolja. Kokt härdar ju dock relativt hårt med tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-15 vid 22:50 skrev Eld-:

Dolfinite innehåller enligt osäkra källor på nätet mest  harts och linolja.

 

Många träbåtsbyggare och renoverare på tuben använder också fortfarande blymönja. Det är fortfarande tillåtet på många ställen. 

Jag vill nog inte greja på med bly i onödan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.
Har fått ett svar på annat forum om att använda mjukt wax. Även att man kan blanda det med fårtalg. Verkar förbli hyfsat formbart så det kan följa med när träet sväller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev jhnlfgrn:

Jo, bomull har jag hört att man kan lägga dit. Sedan linolja. Kokt härdar ju dock relativt hårt med tiden. 

Det är vanligen det som båtbyggarna använde då de byggde litet finare båtar. På arbetsbåtar var det bomull och tjära. Det är sant att den kokta linoljan härdar och blir ganska hård så det är väl inte helt idealiskt men det fungerar ju bevisligen endå,

 

Riktigt gamla båtar brukar ha djurhår från något garveri och tjära i sian.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...