Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dsl

Hur hade ni fäst denna alu list?

Rekommendera Poster

Hörnlisten sitter på akterspegeln och har väl kanske ingen funktion för hålfastheten men täcker iaf skarven. Behöver täta mot läckage och snygga till lite. Vill ju att den skall sitta tight och för det krävs lite kraft (skruvtving).

 

Från början är den popnitad, men niten har poppat ur med åren. Nu tänkte jag fylla med någon epoxy eller marintätning under, klämma listen i rätt läge...men sen då? Borra och dra träskruv från sidan eller uppifrån? (Det borde väl finnas material att fästa i?). Eller är genomgående skruv och mutter det enda rätta?

IMG_20220414_134849.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marintätning som "lim" och tätning (varför tror förresten alla epoxy är lösningen på allt ?). Under tiden det härdar kan du hålla den i position med vävtejp/silvertejp.

 

Om det inte krävs väldigt mycket hållfasthet (den kommer fästa duktigt med Biltemas vita marintätning/Sikaflex 291) så hade jag undvikit att borra skruvhål - om de inte behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med Ingemar. Marintätning limmar mycket bra och den kommer sitta som berget.....och vara tätt. Hade inte skruvat eller nitat, bara limmat. 
 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Håller med Ingemar. Marintätning limmar mycket bra och den kommer sitta som berget.....och vara tätt. Hade inte skruvat eller nitat, bara limmat. 
 

Jo, har bara testat biltemas än och visst biter den bra (bättre än vanlig MS fog), men jag är ändå tveksam till att det håller, framförallt i längden.

 

 

6 timmar sedan skrev IngemarE:

Marintätning som "lim" och tätning (varför tror förresten alla epoxy är lösningen på allt ?). Under tiden det härdar kan du hålla den i position med vävtejp/silvertejp.

 

Om det inte krävs väldigt mycket hållfasthet (den kommer fästa duktigt med Biltemas vita marintätning/Sikaflex 291) så hade jag undvikit att borra skruvhål - om de inte behövs.

 

Tänkte att ett epoxylim håller bättre, men visst det kanske spricker istället.

 

Tejp kommer ingenstans här, en rejäl skruvtving är det som gäller.

 

Nu har jag iaf fyllt så gott jag kunde med marintätning (biltemas, hade bara svart 591 hemma) och klämt ihop. På ena sidan fick jag grepp med en skruv i det gamla nithålet men på andra sidan som krävde 2 tvingar för att få det halvbra greppade inte skruven.

 

Får se om ett par dagar om det räcker😬

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dsl:

Jo, har bara testat biltemas än och visst biter den bra (bättre än vanlig MS fog), men jag är ändå tveksam till att det håller, framförallt i längden.

Tänk på att den transparenta (om du använt den) är ett annat material och blir inte alls lika stark (men mer flexibel).

Marintätning typ BT vit/svart eller Sikaflex 291 fäster mycket bra och långvarigt. Har många små träplattor uppfästa med dito i båten, där man behöver ha något att skruva i. Håller definitivt i det långa loppet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade använt Biltemas marintätning, och sedan en genomgående maskinskruv, M4 eller M5, med brickor på båda sidor och även låsmutter på insidan. Livrem och hängslen alltså!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Dsl:

 

Tänkte att ett epoxylim håller bättre, men visst det kanske spricker istället.

Skulle ta bort en göstake en gång som var limmad/tätad med sikaflex. Jag fick bända rejält och när den lossnade tog den med sig gelcoaten och lite fibrer, så det blev en krater än ner i laminatet.


Om du har det glappet som syns på bilden (uppfattade int först att det var ett glapp  som du tänkte tvinga ihop) och en så kraftig L-profil så hade det nog varit bra att ha försökt bocka/knäcka den

först för lite för bättre passform.

Jag tror du måste få till en plastisk deformation (knäck/bock) i profilen om du ska få någon form av limning att hålla.


Så håller det inte efter ditt försök nu, se till att ta av listen och bocks den så den följer akterspegeln och limma på nytt.

Alternativt slipa av gelcoat och fyll glappet med glasfiberspackel d så å får du en hård stum klack den sitter mot. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Boanjohan:

Skulle ta bort en göstake en gång som var limmad/tätad med sikaflex. Jag fick bända rejält och när den lossnade tog den med sig gelcoaten och lite fibrer, så det blev en krater än ner i laminatet.


Om du har det glappet som syns på bilden (uppfattade int först att det var ett glapp  som du tänkte tvinga ihop) och en så kraftig L-profil så hade det nog varit bra att ha försökt bocka/knäcka den

först för lite för bättre passform.

Jag tror du måste få till en plastisk deformation (knäck/bock) i profilen om du ska få någon form av limning att hålla.


Så håller det inte efter ditt försök nu, se till att ta av listen och bocks den så den följer akterspegeln och limma på nytt.

Alternativt slipa av gelcoat och fyll glappet med glasfiberspackel d så å får du en hård stum klack den sitter mot. 

 

Det var därför jag även föreslog ett skruvförband, en skruv i var ända som håller in aluminiumprofilen mot akterspegelns överkant. Även om det är en L-profil så brukar man kunna tvinga in sådana så de böjs litet grann, under förutsättning att det är utombordarens fästanordning som håller in profilen på mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-15 vid 08:54 skrev Georg_Ohm:

Jag hade använt Biltemas marintätning, och sedan en genomgående maskinskruv, M4 eller M5, med brickor på båda sidor och även låsmutter på insidan. Livrem och hängslen alltså!

 

Har lossat tvingarna på sidan där skruven fäste och trots det börjar det röra på sig efter några timmar. Så det blir att inhandla en genomgående M5 till andra sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-15 vid 10:23 skrev Boanjohan:

Skulle ta bort en göstake en gång som var limmad/tätad med sikaflex. Jag fick bända rejält och när den lossnade tog den med sig gelcoaten och lite fibrer, så det blev en krater än ner i laminatet.


Om du har det glappet som syns på bilden (uppfattade int först att det var ett glapp  som du tänkte tvinga ihop) och en så kraftig L-profil så hade det nog varit bra att ha försökt bocka/knäcka den

först för lite för bättre passform.

Jag tror du måste få till en plastisk deformation (knäck/bock) i profilen om du ska få någon form av limning att hålla.


Så håller det inte efter ditt försök nu, se till att ta av listen och bocks den så den följer akterspegeln och limma på nytt.

Alternativt slipa av gelcoat och fyll glappet med glasfiberspackel d så å får du en hård stum klack den sitter mot. 

 

 

Att lyfta motorn blir alldeles för stort projekt, så det får som sagt bli en genomgående skruv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dsl:

 

Har lossat tvingarna på sidan där skruven fäste och trots det börjar det röra på sig efter några timmar. Så det blir att inhandla en genomgående M5 till andra sidan.

Om det krävs så mycket kraft som två skruvtvingar skulle jag också STARKT förorda att du försöker stuka till listen till rätt form innan du försöker montera den.

Hoppas du har riktigt stora brickor också, det är lämpligt att fördela kraften från den stackars M5-skruven över en större yta på mothållssidan.

 

Det kanske fanns en anledning till att niten inte höll....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-15 vid 19:16 skrev Georg_Ohm:

Det var därför jag även föreslog ett skruvförband, en skruv i var ända som håller in aluminiumprofilen mot akterspegelns överkant. Även om det är en L-profil så brukar man kunna tvinga in sådana så de böjs litet grann, under förutsättning att det är utombordarens fästanordning som håller in profilen på mitten.

 

18 timmar sedan skrev Dsl:

 

Att lyfta motorn blir alldeles för stort projekt, så det får som sagt bli en genomgående skruv.

 

17 timmar sedan skrev IngemarE:

Om det krävs så mycket kraft som två skruvtvingar skulle jag också STARKT förorda att du försöker stuka till listen till rätt form innan du försöker montera den.

Hoppas du har riktigt stora brickor också, det är lämpligt att fördela kraften från den stackars M5-skruven över en större yta på mothållssidan.

 

Det kanske fanns en anledning till att niten inte höll....?

Du kanske skall öka till M6... 

Köp inte bara rostfritt, det rostar, köp det som tidigare kallades för "syrafast" numera kvalitét A4.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A4 är givet, men det var svårt att hitta tillräckligt långa skruvar (75mm) så det fick bli gängstång, gick dessutom ner till M4 får att inte behöva borra upp mer än nödvändigt.

 

Inte snyggt men håller kanske.

 

Glömde att viktigare än det visuella är också att jag trampar här ibland bär jag skall komma åt motorn och då är det trevligt om det är stumt.

 

 

IMG_20220430_215609.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...