Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stan

Trött och seg plotter vid uppdatering

Rekommendera Poster

Som båtägare har vi vant oss vid att instrument och plottrar har en livslängd som vida överstiger en normal PC. 10-15 år för en plotter är inte ovanligt.

En PC däremot blir ofta obrukbar efter 4-7 år, då den upplevs som extremt seg och trött. Ständiga uppdateringar av program och operativsystem brukar vara orsaken.

Nu till min fråga. Är vi på väg åt samma håll med dagens plottrar? Minst 2-3 gånger per år finns det nya uppdateringar att ladda hem. Upplever ni att, era ganska nya plottrar börjar bli trötta och sega, eller funkar det bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En PC blir absolut inte obrukbar efter några år. Jag har (bland flera andra - jag är ändå en datorentusiast) en tio år gammal bärbar dator. Den kom med Windows 7, och jag har de senaste fyra åren bara använt den för en enda sak som funkade fint på W7. Men en ny version av programmet krävde Windows 10, så jag installerade det parallellt. Datorn är betydligt snabbare i W10. Uppstart tar ca 15 sekunder mot kanske två minuter i W7, och program startar enormt mycket snabbare.

En plotter bör behålla prestandan över tid. Äldre plottrar är ju i grunden extremt långsamma. Vi fick med en Raymarine A70 när vi köpte nuvarande båten. Den släpptes 2008. Den är så långsam att man nästan tror att den tappat signalen. Typ fem sekunder mellan positionsuppdateringarna. Och att zooma är långtidsprojekt. Men det beror ju på att det sitter väldigt gamla och klena processorer i såna. I dag finns det väldigt mycket snabbare processorer som är billiga och energisnåla, mycket tack vare ARM och liknande.

Så, vill man ha nåt snabbare får man köpa nåt snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Stan:

Minst 2-3 gånger per år finns det nya uppdateringar att ladda hem.

Nja... Visst kommer det ganska ofta uppdateringar, men vad jag upplever är att de (till skillnad mot hur det är på en dator) är väldigt små och oftast bara rena bugfixar. Jag har inte upplevt att plottern blir segare med tiden. Har en Simrad NSS Evo3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt någon degradering efter uppdateringar. Har en Garmin 7410xsv som är typ 4-5 år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Raymarine Axiom. 

Grund operativsystemet (om det heter så) är Lighthouse 3. Det har varit ca: 10 uppdateringar sen jag köpte min plotter för 3 år sen.

Nu ska man lansera Lighthouse 4.

Kanske är det som när Windows går från Windows 8 till 10 eller, det som nu är på gång Win 11

Har läst om farhågor på amerikanska webforum om detta. Därav frågan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...