Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Martin_Haggstrom

Skydd i gunmi över batterierna

Rekommendera Poster

Hej

 

har svårt att hitta skydd till positiva terminalerna på batterierna som passar. Funderar på att istället ta en säg 0,5 cm tjock gummiskiva som jag fäster i kanten på lådan och som jag sen kan lufta av o på batterierna. Plus o minus med detta? Andra idéer?

17D9A4C1-C676-4D4A-9F39-33A630D3B98B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre är att göra dem i plast. Eventuellt kan du slakta något i plast med lagom seghet och tjocklek (botten på t ex ett murarkar eller murarhink).

 

Nackdelen med 5mm gummi är att vassa metallsaker lätt penetrerar detta, dvs skyddet över polerna blir inte så bra som man ville.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Bättre är att göra dem i plast. Eventuellt kan du slakta något i plast med lagom seghet och tjocklek (botten på t ex ett murarkar eller murarhink).

 

Nackdelen med 5mm gummi är att vassa metallsaker lätt penetrerar detta, dvs skyddet över polerna blir inte så bra som man ville.

Yup 0,5 kanske för tunnt, men tänker att gummi ligger mer still, kanske 1 cm tjock istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej

 

har svårt att hitta skydd till positiva terminalerna på batterierna som passar. Funderar på att istället ta en säg 0,5 cm tjock gummiskiva som jag fäster i kanten på lådan och som jag sen kan lufta av o på batterierna. Plus o minus med detta? Andra idéer?

17D9A4C1-C676-4D4A-9F39-33A630D3B98B.jpeg

Det blir säkert bra. 

Ett annat sätt är ju att köpa färdiga batteriboxar med lock att ställa batterierna i, om nu sådana får plats, det ser ju trångt ut på höjden.

 

Men locket över detta fack är väl av plast eller av trä? dessa material leder ju ström fantastiskt dåligt, alltså inte alls, varför lösningen med en gummiduk över batterierna känns som en "Citroën-lösning" alltså en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar.

 

Jag har och har ju haft många gamla folkvagnar, där finns batteriet placerat under baksätet på höger sida. Över batteriet skall det finnas ett isolerat plåtlock. Om detta lock saknas får begreppet "eluppvärmt säte" en ny betydelse då resårerna av metall som finns i sittdynan trycks ned och kortsluter batteriets poler när någon person säter sig i baksätet på höger sida.

 

Vad jag vill ha sagt med detta så är det ju bra att skydda batteripolerna från kortslutning, det är ju stora krafter, stora strömmar som kan uppkomma om dessa kortsluts. Även om det kanske är onödigt, beroende på vilket material locket över batterierna har, är det ju inte fel med någon gummiduk, gummimatta eller liknade över hela batterierna eller bara över pluspolerna.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja håller med om att det är lite overkill och locket är i plast, men tänker om jag själv mekar öppnar runda locket i botten, barn undersöker saker osv så ger det ju lite extra skydd om någon råkar lägga något i metall på polerna;) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Polskydd kan göra en viss nytta även i en plastbåt. 

Som skydd mot kortslutning mellan polerna. 

 

- Värre är i en bil, snöskoter, traktor

o s v, med nära till metall. 

 

Appropå det. Vilken polsko, (polskor) ska man alltid lossa först och skruva dit sist?

 

Och varför det? 

 

Mycket bra om beteendet lärs in ordentligt, speciellt i en båt om

batterierna är placerade nära t ex motorn. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev No_jah:

Det finns ju skyddskåpor som är ämnade just för dina polplintar, men de kanske inte täcker polsäkringen, men det är väl inte helt omöjligt att tillverka liknande själv.

 

https://sutars.com/skyllermarks-produkter/skyddskapor/

 

e0604-skyddskapa-polplint-e1413790948487.jpg

Tack Jag har de där, men de bygger för mycket så kan ej stänga luckan då

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Polskydd kan göra en viss nytta även i en plastbåt. 

Som skydd mot kortslutning mellan polerna. 

 

- Värre är i en bil, snöskoter, traktor

o s v, med nära till metall. 

 

Appropå det. Vilken polsko, (polskor) ska man alltid lossa först och skruva dit sist?

 

Och varför det? 

 

Mycket bra om beteendet lärs in ordentligt, speciellt i en båt om

batterierna är placerade nära t ex motorn. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polskorna, republikens Polens kvinnliga medborgare i bestämd form pluralis? Det gäller ju att bétona rätt!

 

Polskorna, på diverse landsvägsfordon med en minusjordad kaross eller chassie, där lossar man först minussidan, sedan plusidans polskor. Om man gör tvärtom kan man ju komma åt någon metall med verktygets handtag samtidigt som dess käftar greppar om plussidans polsko, då blir det en jättefin kortslutning.

 

I båten spelar det ju ingen roll vilken man först eller sist skruvar loss, men man kan ju ordna med en kortslutning på annat sätt som @No_jah visar i ovanstående bild, om polerna nu hade varit oskyddade.

 

Nordpolen åt nordpoalackerna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner en gosse som gjorde ett försök att just lossa pluspolen först. 

 

Med en blocknyckel. Hade dessutom en silverkedja om handleden. 

Kedjan råkade komma i kontakt mellan blocknyckeln och nåt som var förbundet med motor/chassi. 

 

Klarade alla senor, men blev brännmärkt av smält silver runt hela handleden, för resten av livet. 

Så såg det ut efter några år. 

 

Man ska ta allvarligt på detta. 

 

IMG_20220413_154947.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-04-13 vid 12:36 skrev Martin_Haggstrom:

Tack Jag har de där, men de bygger för mycket så kan ej stänga luckan då

Justerade lite har täckt pluspolerna med skyllermarks modellen som finns på bild ovan. Tack för alla tips. Nu har jag dock en del jox på polerna som @IngmarE ej gillar 😱 men det får duga iår

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skär till en lagom bit från en innerslang från en cykel och fäst runt kabel och pol med buntband. Klipp loss buntbandet om du behöver ha loss kabeln. och sen på med nytt efteråt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forsätter på samma ämne även om det är lite off-topic.

 

Jag har samma båtmodell och därmed samma batteribox. 

 

Ett av problemen är att den är så liten att de lösa batteriboxarna som finns att köpa inte får plats. Så det krävs något annat för att skydda polerna. @Alanningen ide om cykelslang var bra och enkel förresten.

 

Men det som jag är mest irriterad över att är att det kommer in vatten via däcksluckan trots gummilist och dräninring runtom.

 

 Det sker iallafall när jag tvättar båten så vi får väl anta att resultatet knappas blir bättre om akterdäcket blir översköljt av en brytande våg eller dränkt i ett skyfall.

 

Är det något du också lagt märke till ?

 

Några tips från MG experisen gällande tätande av däckluckor, ny gummilist eller en fetare sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Forsätter på samma ämne även om det är lite off-topic.

 

Jag har samma båtmodell och därmed samma batteribox. 

 

Men det som jag är mest irriterad över att är att det kommer in vatten via däcksluckan trots gummilist och dräninring runtom.

 

 Det sker iallafall när jag tvättar båten så vi får väl anta att resultatet knappas blir bättre om akterdäcket blir översköljt av en brytande våg eller dränkt i ett skyfall.

 

Är det något du också lagt märke till ?

 

Några tips från MG experisen gällande tätande av däckluckor, ny gummilist eller en fetare sådan.

Hej ja samma sak för mig 20 år gammal list så gissar det är problemet. Tar gärna emot en ”hur bäst sätta på nya lister” jag med.

E034E50D-FD60-4BF5-BA29-A2BD4AF1237C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej ja samma sak för mig 20 år gammal list så gissar det är problemet. Tar gärna emot en ”hur bäst sätta på nya lister” jag med.

E034E50D-FD60-4BF5-BA29-A2BD4AF1237C.jpeg

Japp, förhoppningsvis är den bara gammal och att det var tätt när båten var ny.

 
Meddela om du hittar en passande list 😊.

 

Vad är det för rör du har som går igenom boxen? Det ser ut att vara eftermonterat 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Japp, förhoppningsvis är den bara gammal och att det var tätt när båten var ny.

 
Meddela om du hittar en passande list 😊.

 

Vad är det för rör du har som går igenom boxen? Det ser ut att vara eftermonterat 

 

 

Ja kan vara eftermonterat. El till panelen går där. Det kommer upp två kabelstammar en i mitten av pulpeten ( El) och en vid reglaget för styrning och regaget samt trimplanen.. puss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ja kan vara eftermonterat. El till panelen går där. Det kommer upp två kabelstammar en i mitten av pulpeten ( El) och en vid reglaget för styrning och regaget samt trimplanen.. puss

Det är det nog, det är lite bökigt att dra fram elkablar mellan panel och batteri-box. Jag gick via motorutrymmet och sen i skottet vilket ger lite längre dragning. 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Det är det nog, det är lite bökigt att dra fram elkablar mellan panel och batteri-box. Jag gick via motorutrymmet och sen i skottet vilket ger lite längre dragning. 

Kom på att även bensinslangen går i röret från tanken;) det är den som bygger diameter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

- - -

Några tips från MG experisen gällande tätande av däckluckor, ny gummilist eller en fetare sådan.

Båtägarnas "hovleverantör" för gummidetaljer har ett stort sortiment av tätningslister med olika bredder och tjocklekar att välja bland.

 

Här finns garanterat någon i lämplig dimension att välja.

https://www.kuntze.se/produkt-kategori/gummilister-tatningslister/

EPDM-gummi har bra väderbeständighet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Kom på att även bensinslangen går i röret från tanken;) det är den som bygger diameter 

Så får det väl inte lov att vara…?

Bränsleledningar får väl inte dras fram i samma kanaler som elkablar går i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så får det väl inte lov att vara…?

Bränsleledningar får väl inte dras fram i samma kanaler som elkablar går i?

Nej när du säger det så… det är alltså tankröret, dvs det som fyller tanken. Dragen till sidan av båtens reling där man tankar diesel…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Nej när du säger det så… det är alltså tankröret, dvs det som fyller tanken. Dragen till sidan av båtens reling där man tankar diesel…

Må så vara…. Diesel är inte lika brandfarligt, men ändå… jag har inte kollat vad det står i reglementet, men det känns som om det vore en felinstallation. Om det varit i min båt hade jag flyttat antingen slangen eller kablarna, vilket som nu är lättast att göra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det röret är ju verkar vara hemmafix från tidigare ägare. 
 

På min båt (bensin) går det bränsleledning i koppar via babord skott från tanktutrymmet på fördäck till motorrummet på akterdäck. Detta är monterat från fabrik och det finns inget sätt att komma åt bränsleledningen utan att såga upp skrovet.

 

Så jag tänker att om tidigare ägare velat byta bränsleledning av någon anledning så kan det varit en förklaring till varför röret uppkommit.

 

Som @Georg_Ohm påpekat bör du åtgärda ifall del ligger elkablar i samma rör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej @johan_sjobjorn 

 

Bränsledningen till dieselmotorn är dragen som du beskriver det ovan.  Hur är det med påfyllnadsröret mellan tanklock ock tanken på din båt, det är det röret som går från tanken via batterilådan gråa röret och upp o ut till styrbordssida där tanklocket sitter.

Redigerad av Martin_Haggstrom
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej @johan_sjobjorn 

 

Bränsledningen till dieselmotorn är dragen som du beskriver det ovan.  Hur är det med påfyllnadsröret mellan tanklock ock tanken på din båt, det är det röret som går från tanken via batterilådan gråa röret och upp o ut till styrbordssida där tanklocket sitter.

Det må vara en förmildrande omständighet, men du skall nog ta dig en allvarligare fundering på om du inte skall flytta antingen denna slang eller elkablarna, vilket som är lättast att göra. Du kanske inte måste göra det nu men iallafall till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej @johan_sjobjorn 

 

Bränsledningen till dieselmotorn är dragen som du beskriver det ovan.  Hur är det med påfyllnadsröret mellan tanklock ock tanken på din båt, det är det röret som går från tanken via batterilådan gråa röret och upp o ut till styrbordssida där tanklocket sitter.

Yes will do

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej @johan_sjobjorn 

 

Bränsledningen till dieselmotorn är dragen som du beskriver det ovan.  Hur är det med påfyllnadsröret mellan tanklock ock tanken på din båt, det är det röret som går från tanken via batterilådan gråa röret och upp o ut till styrbordssida där tanklocket sitter.


hej igen,

 

Börjar inse att vi kanske inte har samma båtmodellen 😊 jag har coupe modellen och där är batteriboxen på akterdäck bakom styrhytten och bränsletanken på fördäck framför styrhytten.


Så bränslepåfyllningen finns i nära anslutning till tanken (fördäck).  Den grova slangen mellan påfyllninglock och tank går helt enkelt genom babords skott, det är en ganska kort sträcka.

 

Vet inte hur det ser ut på den öppna Max 2:an men gissar att tanken sitter längre bak / i mitten av båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-20 vid 10:16 skrev Martin_Haggstrom:

Japp kanske nästa år lite sliten iår ;) i det fallet nya kablar

😀 Ja då ser vi fram emot en ny elektrisk följetong….

Klippa eller ej det är frågan, se till att du har en bra kraftavbitare…😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...