Jump to content
Friday 19 August 2022
Philipsson

Död instrumentpanel, VP D3 -11, Aquador

Recommended Posts

Posted (edited)

Godkväll, tacksam för input och teorier på detta problem innan jag kontaktar verkstaden. Endast ägt båten sedan i höstas och då hann vi vara ute några gånger utan problem, förra ägaren påtalade inte heller något problem.

 

Strax efter upptagning fick jag dock lite problem då varken instrumentpanel eller drevtilt fungerade, visade sig att startbatteriet var dåligt, mätte ca 9V (tror att solcellerna här räddade förra ägaren från problem under sommaren att hålla uppe spänningen även om någon cell var kass).

 

Så, köpte nytt startbatteri för 2v sedan och efter att kopplat in det verkade allt frid och fröjd och instrumentpanelen med sina LCD-displayer fungerade, toppen! (satte också solcellen på AUX-batteriet nu istället för start enl råd från forumet)

 

Men idag då kollade jag spänningen på batteriet (som var OK) men till min förvåning var instrumentpanelens LCD-displayer helt släckta. Däremot gick det tilta drevet och testade även dra igång startmotorn vilket gick (säkert dumt men motorn drog aldrig igång)

 

Tog loss instrumentpanelen och försökte mäta spänning i den inkommande kabeln men hittade inte 12V där, endast 0.75V mellan svart och gul/vit kabel i det 6-poliga donet...

 

Som ingenjör tycker jag det är ganska roligt att fixa och undersöka själv men med bristande elkunskaper blir det lätt lite stressigt sånt här, några tips?

Allt gott //

 

 

 

20220412_185145.jpg

Edited by Philipsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Vet du varifrån denna instrumentpanel eller ”instrumenttavla” matas?

På litet äldre VP dieslar matas instrumenten från en svart låda uppepå motorn, i denna sitter det en rund multikontakt med en låsring, bajonettfattning ytterst på kabelstammen fram till instrumenttavlan. Jag tror att du har en sådan box på din motor, kolla att denna multikontakt sitter som den skall. Det finns även en automatsäkring på utsidan eller inuti denna box, den kan ha löst ut. Kolla detta först av allt. Sedan finns det en likadan multikontakt direkt under instrumenttavlan i kabelstammens andra ända, här brukar det inte glappa, men man vet ju aldrig. Sannolikheten aär annars stor att ”någon” klivit eller krupit uppe på motorn och påverkat multikontakten där.

 

Om nu detta inte stämmer, eller inte hjälper, så kan du ju gå tillbaka till det du senast gjorde innan det fallerade, nämligen kolla om du missat någon klenare plus eller minuskabel till startbatteriet.

 

Sannolikt har batteriet varit dåligt när du köpte båten, och har nu under vintersäsongen blivit helkasst. Visst kunde du starta motorn innan du köpte båten? det finns inga solcellspaneler ombord på båtar som ger omkring 75-100 ampere för att försörja en startmotor, om man en solig dag kan få ut 10A ur 2 x 100W paneler får man vara väldigt nöjd. Men skit samma, detta har ju ingenting med nuvarande fel att göra.
Drevtilten/powertrim brukar försörjas med en kabel som ansluter till startmotorns feta kabel, samt mot minus i motorblocket eller i separat minusskena, så att den fungerar när instrumenten inte gör det är inte så konstigt. 
Ja du har väl förstås redan kollat att startbatteriets batterifrånskiljare (=huvudbrytare) är påslagen…?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Vet du varifrån denna instrumentpanel eller ”instrumenttavla” matas?

På litet äldre VP dieslar matas instrumenten från en svart låda uppepå motorn, i denna sitter det en rund multikontakt med en låsring, bajonettfattning ytterst på kabelstammen fram till instrumenttavlan. Jag tror att du har en sådan box på din motor, kolla att denna multikontakt sitter som den skall. Det finns även en automatsäkring på utsidan eller inuti denna box, den kan ha löst ut. Kolla detta först av allt. Sedan finns det en likadan multikontakt direkt under instrumenttavlan i kabelstammens andra ända, här brukar det inte glappa, men man vet ju aldrig. Sannolikheten aär annars stor att ”någon” klivit eller krupit uppe på motorn och påverkat multikontakten där.

 

Om nu detta inte stämmer, eller inte hjälper, så kan du ju gå tillbaka till det du senast gjorde innan det fallerade, nämligen kolla om du missat någon klenare plus eller minuskabel till startbatteriet.

Tack för din tid, grymt! Får kolla detta och ev. säkring och hur det ser ut på batteriterminalerna.

 

25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sannolikt har batteriet varit dåligt när du köpte båten, och har nu under vintersäsongen blivit helkasst. Visst kunde du starta motorn innan du köpte båten? det finns inga solcellspaneler ombord på båtar som ger omkring 75-100 ampere för att försörja en startmotor, om man en solig dag kan få ut 10A ur 2 x 100W paneler får man vara väldigt nöjd. Men skit samma, detta har ju ingenting med nuvarande fel att göra.
Drevtilten/powertrim brukar försörjas med en kabel som ansluter till startmotorns feta kabel, samt mot minus i motorblocket eller i separat minusskena, så att den fungerar när instrumenten inte gör det är inte så konstigt. 
Ja du har väl förstås redan kollat att startbatteriets batterifrånskiljare (=huvudbrytare) är påslagen…?

Jo precis tror också det varit dåligt och hösten sänkte det helt. Det jag såg när jag laddade batteriet med min CTEK var att det ändå kom upp till 13-14V utan problem men sedan dalade mot under 10V på några veckor... Och att solcellen då lyckats hålla uppe spänningen för att ändå kunna få igång båten men kanske inte är i närheten av nödvändig effekt som du säger

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Philipsson:

Tack för din tid, grymt! Får kolla detta och ev. säkring och hur det ser ut på batteriterminalerna.

 

Jo precis tror också det varit dåligt och hösten sänkte det helt. Det jag såg när jag laddade batteriet med min CTEK var att det ändå kom upp till 13-14V utan problem men sedan dalade mot under 10V på några veckor... Och att solcellen då lyckats hålla uppe spänningen för att ändå kunna få igång båten men kanske inte är i närheten av nödvändig effekt som du säger

Ja det är bara att kolla dom grejerna, det kan tänkas att den svarta boxen ser annorlunda ut på din motor, men principen kan vara densamma.

 

Väldigt vanligt batterifel, de flesta forumdeltagarna här har nog upplev det, gamla batterier som till synses verkar bra när man mäter spänningen men ger ingen ström att tala om, som inte orkar dra runt startmotorn, ibland inte ens orkat hålla en lampa lysande mer än en kort stund.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det är bara att kolla dom grejerna, det kan tänkas att den svarta boxen ser annorlunda ut på din motor, men principen kan vara densamma.

 

Väldigt vanligt batterifel, de flesta forumdeltagarna här har nog upplev det, gamla batterier som till synses verkar bra när man mäter spänningen men ger ingen ström att tala om, som inte orkar dra runt startmotorn, ibland inte ens orkat hålla en lampa lysande mer än en kort stund.

D3 är en commonrail motor och styrs via datorbox, ej att förväxla med våra gamla flinta bastarder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev kossor:

D3 är en commonrail motor och styrs via datorbox, ej att förväxla med våra gamla flinta bastarder.

Jo, men matningen till instrumenten är väl utförd på ungefär samma sätt som hos staketbastarderna..!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, men matningen till instrumenten är väl utförd på ungefär samma sätt som hos staketbastarderna..!?

Ja du det är jag inte insatt i och anser då inte jag ska svara på det. Men teknik boxarna sköter nog hela fördelningen, är ju samma motor som sitter i volvo v70, eller satt vill säga. De heter D5 där. Vet att det varit krångel med elektroniken i dessa konstruktioner. @Mange249 har jobbat en del med dessa motorer, han har nog koll.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, men matningen till instrumenten är väl utförd på ungefär samma sätt som hos staketbastarderna..!?

Tror kossor har rätt. Sitter dels en styrenhet (evc?) i mitt motorrum men även en svart låda med elinterface strax utanför motorrummet som jag tror vi pratar om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 minuter sedan skrev kossor:

Ja du det är jag inte insatt i och anser då inte jag ska svara på det. Men teknik boxarna sköter nog hela fördelningen, är ju samma motor som sitter i volvo v70, eller satt vill säga. De heter D5 där.

 

 

9 minuter sedan skrev Philipsson:

Tror kossor har rätt. Sitter dels en styrenhet (evc?) i mitt motorrum men även en svart låda med elinterface strax utanför motorrummet som jag tror vi pratar om.

Jag kollade häromdagen i svågerns Nimbus, vi skall göra lite eljobb i den, den har likadan motor, visst inte som på min maskin, men samma typ av kabelstam framåt. 
Här finns det en skiss på hur det ser ut under plastskalet.

Titta på kabeln som heter 19 i skissen. Där syns multikontakten. 
Däremot tar jag tillbaka det där med att ”någon” skulle trampat på, eller krupit på motorn och kommit åt kontakten, klart inte omöjligt, men det är ju en hel det plast i vägen för att man skall komma på en sådan korkad idé.

Edited by Georg_Ohm
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Jag kollade häromdagen i svågerns Nimbus, vi skall göra lite eljobb i den, den har likadan motor, visst inte som på min maskin, men samma typ av kabelstam framåt. 
Här finns det en skiss på hur det ser ut under plastskalet.

Titta på kabeln som heter 19 i skissen. Där syns multikontakten. 
Däremot tar jag tillbaka det där med att ”någon” skulle trampat på, eller krupit på motorn och kommit åt kontakten, klart inte omöjligt, men det är ju en hel det plast i vägen för att man skall komma på en sådan korkad idé.

Fast skissen du la upp är ju till en kad 32, och TS har ju en D3 i sin båt. Det finns inga likheter mellan en D3 och en kad 32, är som att jämföra med äpplen och päron. Jag tror du kommer få koppla in datorn i systemet för att finna orsaken, till elbortfallet. Kan var enkelt fel eller större bekymmer. Men som sagt el är def inte min grej, och moderna maskiner med datorbox och elektronisk styrning, vill jag inte ge råd om, håller mig till familjen flinta. Den dagen jag skaffar en sådan motor kommer jag ta hjälp från de som verkligen kan. Btw har du kollat säkringarna kan blivit oxid på dem under vintern.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev kossor:

Btw har du kollat säkringarna kan blivit oxid på dem under vintern.

Vilka säkringar refererar du till? De två som sitter på motorn? Nej inte gjort

Share this post


Link to post
Share on other sites

evc-a_evc-mc_connection.jpg.65f0e27606352b1141e492b61bfbadf1.jpg

 

Ursäkta, jag hade för bråttom.

Titta istället på denna bilden, för du har väl EVC?

Den vänstra motorn är D3. 

Kan det vara så att HIU med instrumenten försörjs med ström och spänning från "Engine control unit"?  vid den röda ringen.

Eller vid den blåa ringen, HIU från tändningslåset.... men det ser inte ut som så.

Vid tändningslåset borde man kunna finna anslutningar att mäta på i alla fall.

Annars är det kanske inte så mycket man kan göra själv, annat än att se till att se till att alla kontaktdon sitter som dom skall i kontrollboxen och i HIU´n, särskilt då den till instrumenten, denna skulle jag nog kollat i första hand. 

Även se till att kontaktstiften är fria från oxid.

Om nu drevlyften fungerar, så kan det ju kanske vara så att kontaktdonet till instrumenten som sitter i uttaget intill, har mist sin förbindelse med HIU... klart det kan ju (förhoppningsvis inte)  vara ett dyrbart elektroniskt fel inne i HIU...

Jag vet inte om "vanliga dödliga" kan införskaffa sig diagnosverktyget som man kan ansluta i kontakten ovanför den röda ringen ovanför bilden på bensinmotorn, eller om man slaviskt måste anlita en auktoriserad pentamekaniker..?

 

Common rail och digital elektronik i all ära, men det känns som om det var delvis bättre förr på den analoga tiden då man kunde åtgärda rätt så många saker på egenhand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Philipsson:

Vilka säkringar refererar du till? De två som sitter på motorn? Nej inte gjort

På min MD2020 sitter det en motorsäkring på motorn. När vi skulle köra ut ur en sluss i Göta Kanal startade inte motorn. Allt var stendött, instrumentpanelen svart. Fick bogserhjälp ut ur slussen till en hamnplats där felsökning kunde börjas. Konstaterade att säkringarna var hela, sitter ett block med flera så att man kan byta snabbt om en skulle gå. Efter ett långt letande kunde jag konstatera att det var oxid på anslutningarna, flatstift, på samtliga säkringar. Efter rengörning kunde färden fortsätta. Inga likheter i övrigt med din motor utan bara ett exempel på vad svårt det kan vara att hitta ett elfel när oxiden kliver in i handlingen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev excel319:

På min MD2020 sitter det en motorsäkring på motorn. När vi skulle köra ut ur en sluss i Göta Kanal startade inte motorn. Allt var stendött, instrumentpanelen svart. Fick bogserhjälp ut ur slussen till en hamnplats där felsökning kunde börjas. Konstaterade att säkringarna var hela, sitter ett block med flera så att man kan byta snabbt om en skulle gå. Efter ett långt letande kunde jag konstatera att det var oxid på anslutningarna, flatstift, på samtliga säkringar. Efter rengörning kunde färden fortsätta. Inga likheter i övrigt med din motor utan bara ett exempel på vad svårt det kan vara att hitta ett elfel när oxiden kliver in i handlingen.

Tänker att det nog ändå inte är mitt problem eftersom allt inte är stendött, "bara" instrumentpanelen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

evc-a_evc-mc_connection.jpg.65f0e27606352b1141e492b61bfbadf1.jpg

 

Ursäkta, jag hade för bråttom.

Titta istället på denna bilden, för du har väl EVC?

Den vänstra motorn är D3. 

Kan det vara så att HIU med instrumenten försörjs med ström och spänning från "Engine control unit"?  vid den röda ringen.

Eller vid den blåa ringen, HIU från tändningslåset.... men det ser inte ut som så.

Vid tändningslåset borde man kunna finna anslutningar att mäta på i alla fall.

Annars är det kanske inte så mycket man kan göra själv, annat än att se till att se till att alla kontaktdon sitter som dom skall i kontrollboxen och i HIU´n, särskilt då den till instrumenten, denna skulle jag nog kollat i första hand. 

Även se till att kontaktstiften är fria från oxid.

Om nu drevlyften fungerar, så kan det ju kanske vara så att kontaktdonet till instrumenten som sitter i uttaget intill, har mist sin förbindelse med HIU... klart det kan ju (förhoppningsvis inte)  vara ett dyrbart elektroniskt fel inne i HIU...

Jag vet inte om "vanliga dödliga" kan införskaffa sig diagnosverktyget som man kan ansluta i kontakten ovanför den röda ringen ovanför bilden på bensinmotorn, eller om man slaviskt måste anlita en auktoriserad pentamekaniker..?

 

Common rail och digital elektronik i all ära, men det känns som om det var delvis bättre förr på den analoga tiden då man kunde åtgärda rätt så många saker på egenhand.

Blir lite felsökning i eftermiddag

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Philipsson:

Blir lite felsökning i eftermiddag

Lycka till!

De svaga punkterna ombord brukar ju vara olika kontaktpunkter, anslutningsställen, om nu det är till någon hjälp i detta fallet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev excel319:

På min MD2020 sitter det en motorsäkring på motorn. När vi skulle köra ut ur en sluss i Göta Kanal startade inte motorn. Allt var stendött, instrumentpanelen svart. Fick bogserhjälp ut ur slussen till en hamnplats där felsökning kunde börjas. Konstaterade att säkringarna var hela, sitter ett block med flera så att man kan byta snabbt om en skulle gå. Efter ett långt letande kunde jag konstatera att det var oxid på anslutningarna, flatstift, på samtliga säkringar. Efter rengörning kunde färden fortsätta. Inga likheter i övrigt med din motor utan bara ett exempel på vad svårt det kan vara att hitta ett elfel när oxiden kliver in i handlingen.

Det är ju i princip samma på de större dieslarna i ”staketserien”. Där det sitter en multikontakt med lätt tvivelaktig kvalitet i boxen uppepå motorn. Även om nu dessa är nästan helt elektronikbefriade och helt analoga.
Det som det ser ut att vara en genensam nämnare är att hela faderittan försörjs med ström från motorns elektronik, eller kontrollbox. 
Iofs hade det ju varit lättare att felsöka om alla funktioner vid förarplatsen var utslagna, men nu fungerar ju ändå drevlyften. Så vi får väl hålla tummarna på att det är ett lätt och billigt åtgärdat kontaktfel.

 

Hoppas på en återkoppling, det kan ju hjälpa andra med likadana eller likartade problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjoho, tack för hejaropen! Började kolla säkringarna på motorn och kontakterna till elboxen, allt verkade ok led dem och ingen förbättring i displayerna. Men så!, Skruvade av terminalerna på batteriet, av med allt inkommande och gnuggade bort lite ärjning. Så gick det, så skön känsla :)

 

Sett till bild2, känns det rimligt att batteriterminalen är boven? Ganska bra beläggningar där ...

20220413_170629.jpg

20220413_170653.jpg

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Philipsson:

Sett till bild2, känns det rimligt att batteriterminalen är boven? Ganska bra beläggningar där ...

På bild 2 syns det ju inte hur anliggningsytorna ser ut på polskon men såg det likadant ut där så är det säkert en del av anledningen åtminstone.

Använd medelgrov smärgelduk och rensa hela anliggningsytorna men mät först vad du har för spänning när du mäter dels på polskon och dels på batteripolen. Skiljer det sig är det där du har problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dina 0.75v vid panelen trots att motorn går runt pekar enligt mig åt ett annat håll än batteriet/kontaktfel vid polen, men bra spänning är alltid steg 1 när en modern motor krånglar elektroniskt. Motorn går inte runt med den låga spänningen vilket betyder att du har lägre spänning i motorstyrningen än på startmotorn trots att båda drivs av ström från kabelskon på batteriet. Det skulle däremot kunna vara så att spänningen räcker för startmotorn (som då hade gått långsamt), men inte för att komponenterna i motorstyrningen och canbussystemet skall vakna (och ge spänning till instrumentpanelen). Detta blir dock ett långskott då elektroniken sannolikt krävs för att släppa på ström till startkretsen.

 

Förhoppningsvis är ditt problem ur världen, men annars hade jag börjat med att gå igenom alla kontaktstycken och säkerställa att det ser bra ut och att de är iklickade ordentligt. Den stora kontakten i motorrummet och kontakterna vid kopplingsboxen under instrumentpanelen är mest troliga iom att du saknade spänning till hela panelen. 
 

När D3an fungerar som den ska är det en kanonmotor, men tyvärr finns ju en del problem. Hade motorn gått att felsöka med OBD2 som på bilsidan och delarna inte kostat skjortan, ärmen, brallorna, kallingarna och ett antal tjänster i busken så hade den varit roligare att äga som begagnad.

Edited by Mange249
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Grattis!

Jag skulle nog bytt ut dom där polskorna.

Mina egna glaspulverblästrade jag. Då blir dom som nya. Om du bor i Göteborg kan jag ju blästra dem pt dig om du vill. Men nya kan ju vara bäst, dom är av Skyllermarks fabrikat, finns i stort sett i alla båttillbehörsbutiker. Passa på att se över anslutningarna till de andra batterierna när du ändå håller på.

Undra om det var i denna tråden eller en annan som jag skrev att minst 75% av alla elproblem ombord är relaterade till olika kontaktproblem. Det fuktiga miljön är orsak till det, och värre i västerhavet där allting dessutom är en enda elektrolyt egentligen.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mange249:

Dina 0.75v vid panelen trots att motorn går runt pekar enligt mig åt ett annat håll än batteriet/kontaktfel vid polen, men bra spänning är alltid steg 1 när en modern motor krånglar elektroniskt. Motorn går inte runt med den låga spänningen vilket betyder att du har lägre spänning i motorstyrningen än på startmotorn trots att båda drivs av ström från kabelskon på batteriet. Det skulle däremot kunna vara så att spänningen räcker för startmotorn (som då hade gått långsamt), men inte för att komponenterna i motorstyrningen och canbussystemet skall vakna (och ge spänning till instrumentpanelen). Detta blir dock ett långskott då elektroniken sannolikt krävs för att släppa på ström till startkretsen.

 

Förhoppningsvis är ditt problem ur världen, men annars hade jag börjat med att gå igenom alla kontaktstycken och säkerställa att det ser bra ut och att de är iklickade ordentligt. Den stora kontakten i motorrummet och kontakterna vid kopplingsboxen under instrumentpanelen är mest troliga iom att du saknade spänning till hela panelen. 
 

När D3an fungerar som den ska är det en kanonmotor, men tyvärr finns ju en del problem. Hade motorn gått att felsöka med OBD2 som på bilsidan och delarna inte kostat skjortan, ärmen, brallorna, kallingarna och ett antal tjänster i busken så hade den varit roligare att äga som begagnad.

Tar med mig detta 👌

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Grattis!

Jag skulle nog bytt ut dom där polskorna.

Mina egna glaspulverblästrade jag. Då blir dom som nya. Om du bor i Göteborg kan jag ju blästra dem pt dig om du vill. Men nya kan ju vara bäst, dom är av Skyllermarks fabrikat, finns i stort sett i alla båttillbehörsbutiker. Passa på att se över anslutningarna till de andra batterierna när du ändå håller på.

Undra om det var i denna tråden eller en annan som jag skrev att minst 75% av alla elproblem ombord är relaterade till olika kontaktproblem. Det fuktiga miljön är orsak till det, och värre i västerhavet där allting dessutom är en enda elektrolyt egentligen.

Toppen tack för tipset, kanske dax för nya.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Philipsson:

Toppen tack för tipset, kanske dax för nya.

Det är ingen du idé alls.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noterade nedan text på Skyllermarks polplint, hur "viktigt" är det dem skriver? Jag har multipla kablar per skruv idag om det är en felkälla. Mvh Philipsson

 

"- Sätt endast en kabel per skruv. Räcker fästpunkterna inte till så dra en kabel till en kopplingsplint och sedan flera kablar därifrån."

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Installationsmaterial/Polskor_Polplint/POLPLINT-_SKYLLERMARKS_2XM6,_1XM8?id=13109

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Philipsson:

"- Sätt endast en kabel per skruv. Räcker fästpunkterna inte till så dra en kabel till en kopplingsplint och sedan flera kablar därifrån."

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Installationsmaterial/Polskor_Polplint/POLPLINT-_SKYLLERMARKS_2XM6,_1XM8?id=13109

Det där struntar jag i. Skulle inte funka rent praktiskt att ha på det sättet.

Och för övrigt var det inte så på min båt från fabrik heller....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-04-14 vid 12:22 skrev Kane:

Det där struntar jag i. Skulle inte funka rent praktiskt att ha på det sättet.

Och för övrigt var det inte så på min båt från fabrik heller....

Visst. Se bara till att ha ringkabelskor med 10mm hål, och en bricka som riktigt klämmer till och plattar ut kabelskornas ringar så att det blir fullgod kontakt. Annars kan det ju vara bättre med en kopplingsplint, eller varför inte en säkringsdosa som även har minusskena inbyggd!?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-04-13 vid 20:02 skrev Mange249:

Dina 0.75v vid panelen trots att motorn går runt pekar enligt mig åt ett annat håll än batteriet/kontaktfel vid polen, men bra spänning är alltid steg 1 när en modern motor krånglar elektroniskt. Motorn går inte runt med den låga spänningen vilket betyder att du har lägre spänning i motorstyrningen än på startmotorn trots att båda drivs av ström från kabelskon på batteriet. Det skulle däremot kunna vara så att spänningen räcker för startmotorn (som då hade gått långsamt), men inte för att komponenterna i motorstyrningen och canbussystemet skall vakna (och ge spänning till instrumentpanelen). Detta blir dock ett långskott då elektroniken sannolikt krävs för att släppa på ström till startkretsen.

 

Förhoppningsvis är ditt problem ur världen, men annars hade jag börjat med att gå igenom alla kontaktstycken och säkerställa att det ser bra ut och att de är iklickade ordentligt. Den stora kontakten i motorrummet och kontakterna vid kopplingsboxen under instrumentpanelen är mest troliga iom att du saknade spänning till hela panelen. 
 

När D3an fungerar som den ska är det en kanonmotor, men tyvärr finns ju en del problem. Hade motorn gått att felsöka med OBD2 som på bilsidan och delarna inte kostat skjortan, ärmen, brallorna, kallingarna och ett antal tjänster i busken så hade den varit roligare att äga som begagnad.

Du är helt rätt på det Mange249. Nästa gång vid båten - jo visst då är instrumentpanelen död igen... Jag har då köpt nya terminaler så byter till dessa, polerar alla kabelskor med smärgelduk men ingen effekt på instrumenten tyvärr.

 

Så tittar och följer kablagen bakom panelen och konstaterar att inte heller min EasyConnect har ström (NMEA interface i bilden), så då testar jag plugga i/ur dessa kontakter och när jag pluggar ur den som går till "multisensor" - ja då går allt igång! När jag sedan sätter i denna kontakt igen så fortsätter det ändå fungera. Så ja, jag blev glad jag fick igång det men det känns ändå inte 100 vad det är som försiggår. 

 

Några tankar från ni kunniga här? Har multisensorn något att göra med detta? Jordningsfel?

image.thumb.png.9696a894d948b4c58d0f4075bd62630a.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Philipsson:

Några tankar från ni kunniga här? Har multisensorn något att göra med detta? Jordningsfel?

Kanske inte alls är relevant men jag har haft en massa konstiga problem med autopiloten i båten och varit i kontakt med Garmin en massa gånger. Till slut skickar de en uppsättning nya nmea-kontakter och jag byter alla. Då funkar allt men efter en säsong nästan så krånglar det igen. Kryper ner och konstaterar att den ena T-kontakten har dragit sig lite och sitter snett. Böjer den rätt och håller den på plats med ett buntband och sen har det klarat sig i flera år. Så dessa kontakter kan vara känsliga för lite böjning. Kanske kan det vara där ditt problem sitter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Kanske inte alls är relevant men jag har haft en massa konstiga problem med autopiloten i båten och varit i kontakt med Garmin en massa gånger. Till slut skickar de en uppsättning nya nmea-kontakter och jag byter alla. Då funkar allt men efter en säsong nästan så krånglar det igen. Kryper ner och konstaterar att den ena T-kontakten har dragit sig lite och sitter snett. Böjer den rätt och håller den på plats med ett buntband och sen har det klarat sig i flera år. Så dessa kontakter kan vara känsliga för lite böjning. Kanske kan det vara där ditt problem sitter?

Tack för infon, låter som en väldigt trolig anledning utifrån den felsökning och åtgärder jag gjort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...