Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Faderullan

Mahognyfaner på formplywood

Rekommendera Poster

Rutramarna och sidorna på sittbrunnen  på båten är gjorda i formplywood. Formen är troligen kopierad från originalet som antagligen varit gjort i massiv mahogny. På håll ser det nästan ut som någon form av ädelt träslag. Trots diverse ytbehandlingsförsök har det där avståndet ökat med åren. Nu har jag kommit över en liten hög med mahognyfanér, 0,6 mm tjock. Tänkte limma den på formplyfan. Naturligtvis efter att ha slipat bort den glatta ytan som ställvis finns kvar.

Är det epoxi som gäller när man limmar eller finns det något annat lim som är mer lämpligt? Har en rackans effektiv vacuumpump som jag tänkte använda för att pressa ihop det hela med.

sidor.thumb.jpg.89bbfe10a3274ae60fa6ccc2d53e1b08.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har inte så bra koll på hur man bör jobba med faner men några erfarenheter av hur man inte bör göra..

 

Om du limmar med epoxi eller polyuretanlim så finns en överhängande risk att limmet blöder igenom ett så tunt faner. Detta innebär isf att det inte kommer gå att betsa eller olja ytan utan att det blir jätteflammigt med ljusa ytor där limmet vätt igenom. Om det handlar om modern ”mahogny” så kommer den utan att betsa troligtvis att vara mer rosa i tonen än klassisk mahognybrun. Värt att tänka på. Det skulle kunna gå att rädda genom att först lägga ett par lager lack och sen lasera ovanpå lacken, alt. blanda bets i lacken de sista lagren. 
 

Vattenbaserat lim kan göra att faneret sväller, sen härdar limmet, torkar, och faneret spricker. Själv har jag i icke båtsammanhang faktiskt fått bäst resultat med tunt faner genom att limma med kontaktlim. Det sväller inte och blöder inte igenom. Men passar nog mest för möbler och annat som vistas inomhus.. 

 

Hur tänkte du göra för att få kanterna snygga och vattentäta? En variant skulle kunna vara att försegla med epoxi och sen måla i någon färg. 
 

Personligen hade jag nog satsat på att tillverka nya ramar i massivt trä. Inbillar mig att det inte borde vara mycket mer jobb än att få det bra och snyggt med faneret.

Redigerad av Lajnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fanérade väldigt mycket på förra båten (se min hemsida och Båtdagboken). Vardagsrumshögtalarna är också egenfanérade med ekfanér på flak, som sedan betsades i "antikfärg" för att matcha övriga möbler.

 

Jag har nästan uteslutande använt kontaktlim, den stygga luktande varianten. För kanter varianten på tub, men på stora ytor i sprayform. Fördelen är att de biter bra på det mesta, i synnerhet om du mattar ner formplywoodens blanka yta lite innan. Heller ingen risk för genomblödning av fanéren.

Kanterna är tacksamma och lätta att fanéra.

 

För eventuellt vill du kanske betsa mahognyytan en aning efteråt för att få den lite mustigare röd. Och sedan lacka. Varenda fuktfläck av t ex epoxi kommer då ge en färgskiftning samt problem med lackvidhäftning (som redan nämnts ovan).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter bra @IngemarE. Det är samma tips som jag har fått från en butik. Jag har också gått och köpt mahognyfaners för första gången som jag skall lägga på kanten av en bordskiva med av mahognyplywood. 
Jag man behöver spraylimma kontaktlim kan jag tipsa om 3M Spraylim 90. Vi använde på jobbet för att limma skumgummi. Det sitter bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för råden. Ser ut att råda koncensus om att kontaktlim i sprejform är det som gäller. Får testa mig fram med bets för att komma så nära tonen på båtens övriga mahognydelar. 

Tänkte täcka kanter som blir synliga med lister, kanske i något mer lättillgängligt träslag med liknande struktur och färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill komma och låna min långbandsputs att slipa med så säg till. Det samma gäller fanerpressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för erbjudandet Heimlaga. Skall göra några test med vacuumpumpen, en teknik jag varit nyfiken på ett tag. Men om det misslyckas hör jag av mig om limpressen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet, hur limmar proffsen faner, på snickerier etc? Vilken typ av lim använder man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På större snickerier har de stora pressar i storleksklassen 1,5x3 meter. Två stora järnplattor som pressar ihop med hydraulik. Det brukar finnas elektriska värmeslingor i plattorna för att skynda på härdningen.

Min fanerpress är en liten gammal primitiv modell antagligen från strax efter kriget där man lägger plankor som mellanlägg och pressar ihop manuellt med skruvar.

 

Det finns speciella lim för fanering som används i möbelindustrin. De härdar färdigt på några minuter i värme men de tål inte väta.

 

I kryssfanerfabriker använder de något lim som lär vara fenolbaserat och som kommer som stora papper som man lägger mellan skikten och som aktiveras av värmen i pressen.

 

I mindre skala för båtändamål skulle jag använda något recorsinol/fenollim till exempel Aerodux 185.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle limma med antingen epoxi eller polyurethan lim, lacka sedan med en 2 komponets lack, lägg ett par skikt. Slipa och betsa på det om det behövs! Då spelar det ingen roll om limmet blöder igenom. Dessutom lätt att få rätt mängd bets på nedmattat lack och 2 k lacken reser sig ej av spritbaserad bets. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Jag skulle limma med antingen epoxi eller polyurethan lim, lacka sedan med en 2 komponets lack, lägg ett par skikt. Slipa och betsa på det om det behövs! Då spelar det ingen roll om limmet blöder igenom. Dessutom lätt att få rätt mängd bets på nedmattat lack och 2 k lacken reser sig ej av spritbaserad bets. 

Nej, nej, nej.

Det går inte betsa på en lackad yta med vettigt resultat eftersom spritbetsen just bygger på att träet suger färgpigmentet. Lacken lägger man sedan efteråt på betsade ytan, inte tvärtom !

 

Rätt sak på rätt plats.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-04-16 vid 16:35 skrev IngemarE:

Nej, nej, nej.

Det går inte betsa på en lackad yta med vettigt resultat eftersom spritbetsen just bygger på att träet suger färgpigmentet. Lacken lägger man sedan efteråt på betsade ytan, inte tvärtom !

 

Rätt sak på rätt plats.

Jo, jo, jo går alldeles utmärkt!

Jag har gjort just det ett antal gånger med bra resultat! Gäller bara att matta ned fernissan väl. Fördelen är man får mkt bättre kontroll på hur mörk man vill ha mahognyn och lätt att korrigera också. Naturligtvis lackar man efteråt. Det funkar också bra på 1 komponentsfernissa som är minst 1 år gammal, vilket är bra om man vill återställa en gulnad mahogny till i det närmast vad man kan få efterrenskrapning sparar mkt trä!

Redigerad av Thomas-CC-Lancer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, jaha, jaha, det verkar gå att göra på båda sätten 😀

Själv har jag lyckats genom att blanda betspigment i lack. Om man stryker det på en redan lackad yta får man visserligen en jämn mörkare ton över hela ytan. Betsar man direkt på träet får man en mera levande yta eftersom träet drar i sig betsen lite olika beroende på virkets struktur.

För min egen del gäller det att få till en ton som stämmer med övriga delar som säten och lite annat i båten som är gjorda av äkta mahogny. De är helt obetsade och har en gulaktig ton snarare än den rödaktiga ton man är van att se. Blir att labba lite med det där när faneringen är klar.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik blanda bets i lack, risk att det blir som om man lackat med vanlig brun färg, djupet försvinner! Finns ett välkänt exempel S1 som Johanssons båtbyggeri byggde, den lackades med bets i fernissan, såg helt livlös ut. Efter visningen på båtmässan hamnade den i en lokal på Storsjöbotten i Sthlm för att skrapas och lackas om, men det gick ju inte så bra.... (den brann upp där).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...