hallonBoat 12 Posted April 12 Kylvattenslangarna börjar bli slitna så jag funderar på byta samtliga till min md5 motor, med martec kylsystem. De nuvarande är svarta, men jag funderar på att ersätta så många som möjligt med transparenta, för att kunna kontrollera att kylvattnet färdas rätt och att grov smuts inte täpper igen någonstans. Finns de några nackdelar med transparenta slangar utöver att de kanske inte ser så fräscha ut efter ett par år? Lämpar sig någon slang bättre för ändamålet? Kikar just nu på dessa två typer: https://speed-line.com/se/kylarslang/kylarslang-transparent-1-meter?gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thS60cYHSfMTnDKGADTcG7cuP5_VqJFs5E1TUGW1LAOm8G5FeO31W1gaAsfZEALw_wcB https://www.bauhaus.se/pvc-vavslang-13x3-5mm-16bar?gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thQUUJHD44YJskzHPgGUsEYoB_ay5Qn2GD6_4PQg43UtZUOSMYzrZrMaAncHEALw_wcB Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 1,893 Posted April 12 Ja, en stor nackdel är att de (PVC) inte alls tål den värme som kan uppstå i ett kylsystem på en båt. Den länkade har t ex +65°C som maxtemp. Dessutom är de inte speciellt formstabila inom temperaturområdet. Därför är det inte ok att använda dessa som generella kylvattenslangar på sin båt. Möjligen mellan intag och motor, men inte i resten av kylkretsen. Share this post Link to post Share on other sites
patrikflink 498 Posted April 12 2 timmar sedan skrev hallonBoat: Kylvattenslangarna börjar bli slitna så jag funderar på byta samtliga till min md5 motor, med martec kylsystem. De nuvarande är svarta, men jag funderar på att ersätta så många som möjligt med transparenta, för att kunna kontrollera att kylvattnet färdas rätt och att grov smuts inte täpper igen någonstans. Finns de några nackdelar med transparenta slangar utöver att de kanske inte ser så fräscha ut efter ett par år? Lämpar sig någon slang bättre för ändamålet? Kikar just nu på dessa två typer: https://speed-line.com/se/kylarslang/kylarslang-transparent-1-meter?gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thS60cYHSfMTnDKGADTcG7cuP5_VqJFs5E1TUGW1LAOm8G5FeO31W1gaAsfZEALw_wcB https://www.bauhaus.se/pvc-vavslang-13x3-5mm-16bar?gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thQUUJHD44YJskzHPgGUsEYoB_ay5Qn2GD6_4PQg43UtZUOSMYzrZrMaAncHEALw_wcB Åk till en slangexpert, tex. Hydroscand eller dyl. Dom "kan" kanske ha transparanta som du önskar som tål värme ect. Share this post Link to post Share on other sites
raol 1,346 Posted April 12 För inkommande kylvatten kan det knappast vara problematiskt om slangarna är tåliga nog i övrigt. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 1,893 Posted April 12 28 minuter sedan skrev raol: För inkommande kylvatten kan det knappast vara problematiskt om slangarna är tåliga nog i övrigt. Nej, men det är väl redan klarlagt 😉. Dock var ju frågeställningen från TS om det var ok att byta alla kylvattenslangar på motorn till dessa. 3 timmar sedan skrev hallonBoat: ...så jag funderar på byta samtliga till min md5 motor, med martec kylsystem 1 timme sedan skrev IngemarE: Möjligen mellan intag och motor, men inte i resten av kylkretsen. Och det är det knappast. 2 Share this post Link to post Share on other sites
SEASWIRL 25 Posted May 6 När jag gjorde sista resan i höstas så sprack största slangen på min Volvo Penta 3,0. Långt från land ca. 5Nm. Löste detta genom att vira trasor runt slangen & låsa med flätad fisklina, sedan sakta ca. 4 knop tillbaka till båtplatsen. Otäck upplevelse, för att undvika detta framledes byter jag SAMTLIGA slangar i motorrummet nu på måndag. Share this post Link to post Share on other sites
trewq 544 Posted May 6 (edited) På sextiotalet när bilarna inte var så komplicerade, lagade vi spruckna kylarslangar med isoleringsband av den traditionella modellen, tjärimpregnerat vävband. Det fungerar fortfarande. Edited May 6 by trewq Share this post Link to post Share on other sites