Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias1981

Ctek d250s dual

Rekommendera Poster

Hejsan!

Läste lite i manualen till denna. För denna model sitter i min båt, jag har två frågor. Den första är att går den ihop med vilken smartpass som helst? För modellen som beskrivs i manualen finns inte längre. 

Min andra fråga är att ja tittade lite på hur dom kopplat de på dual. Och de finns några sätt att koppla på de på. Med variationer av hur stor batteribank man har. Och vad man har i batteribanken. Jag har tre batterier. 1 start batteri på 105ah och två st förbrukare som är på 110ah och 105ah. Har jag då stor batteribank eller stort förbrukningsbatteri? Jag har manualen ifall någon skulle vilja läsa igenom och sen förklara vilken av följande ja bör koppla efter. Ska även montera solcell i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kontakta Ctek direkt? För några år sedan iaf var de rätt snabba att svara på frågor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Varför inte kontakta Ctek direkt? För några år sedan iaf var de rätt snabba att svara på frågor.

Bra förslag. Tänkte inte på det. :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länk till manualen finns här

Jag har en likadan CTEK D250S och har den kopplad till solpanel, laddare, startbatteri, generator samt två förbrukningsbatterier och en NASA BM batterimonitor som har bluetooth så man kan läsa av batteristatus på en app i telefonen. Fungerar klockrent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Carl_XII:

Länk till manualen finns här

Jag har en likadan CTEK D250S och har den kopplad till solpanel, laddare, startbatteri, generator samt två förbrukningsbatterier och en NASA BM batterimonitor som har bluetooth så man kan läsa av batteristatus på en app i telefonen. Fungerar klockrent!

Manual har jag. :) har du en smartpass laddare? I så fall vilken modell? 

Och sen undrar jag, hur har du allt inkopplat på dual? Alltså vilken installationsschema är ditt kopplat efter? Eftersom man kan sätta startbatteri både på in och ev out beroende på batteribank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minutes ago, Mathias1981 said:

Manual har jag. :) har du en smartpass laddare? I så fall vilken modell? 

Och sen undrar jag, hur har du allt inkopplat på dual? Alltså vilken installationsschema är ditt kopplat efter? Eftersom man kan sätta startbatteri både på in och ev out beroende på batteribank?

Jag har ingen smartpass utan allt inkopplat på D250S.

Installationsschema motsvarar nog bäst sidan 19 i manualen (fast jag har två solpaneler parallellkopplade)

Redigerad av Carl_XII
la till mer info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat D250S  och D250SA i två olika båtar. Med så stor batteribank så skulle du tjäna på att att också ha en Smartpass. Den kopplar förbi D205S när du har lite energi i banken. Enligt teorin hjälper D250S pytsar den på mer under slutfasen av laddningen. 

Det är nog bra att kolla med Ctek support men jag tror inte att det är stora skillnaden mellan D250S och D250SA och D250SE för vanliga blybatterier. D250SA har inställning för Smart generator och AGM-läge.  D250SE och också ett läge för LiFePo.
De två senare är dock en lite mer effektiv solpanelregulator med  MPPT.

Du kommer inte heller sakna AGM-läget. Jag  har slutat att köra i det läger då jag tror att den laddade sönder mina tidigare AGM- batterier. Jag skrivit om det i annan tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...