Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
birchisland

Trebladig propeller / Loctite

Rekommendera Poster

Hej

Tog i höstas av bladen på min trebladiga propeller (volvo penta) för att minska stöldrisken. 
Nu är det dags att skruva på dom igen och ser i monteringsanvisningarna att man ska använda någon form av "gängsäkringsvätska" på de tre skruvarna som håller dom där tre metalltapparna på plats. Jag antar man kan använda Loctite till detta ändamål? Min fråga är bara, vilken styrka kan tänkas behövas? Finns ju några olika i deras sortiment — jag vill ju såklart att det ska sitta fast, men inte att det ska blir ett megaproblem att plocka bort propellern efter säsongen....

 

och ja, detta är första gången för mig. Köpte segelbåten inför förra säsongen och då satt propellern redan på...

 

tack på förhand!!

 

 

IMG_4504_copy.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev birchisland:

- - -

Jag antar man kan använda Loctite till detta ändamål? Min fråga är bara, vilken styrka kan tänkas behövas? Finns ju några olika i deras sortiment — jag vill ju såklart att det ska sitta fast, men inte att det ska blir ett megaproblem att plocka bort propellern efter säsongen....

- - -

Inte riktigt svar på din Locktitefråga men jag har använt Biltemas låsvätska till mina propellrar under många år.

 

Skruvarna har alltid suttit fast så jag fått "bryta loss dem" (det har synts att gänglåsningen trasats sönder vid losskruvningen). Det har aldrig varit tungt att dra sönder gänglåsningen.

 

Så jag kan rekommendera hårdheten i Biltemas gänglåsning för att montera propellerblad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...