Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GUPE10

Överlast båttrailer

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev GUPE10:

Jag tycker är sjukt otydligt men då vet jag att

rislem finns att körkortet kan ryka ifall farbror

blå har en dålig dag. Alla regler är så sjukt otydliga så man blir mörkrädd. Skall försöka hitta en trailer med högra lastvikt samt försöka på ner så bilen i alla fall ”får” dra båten, alltså 740kg. Tack för hjälpen alla!

Använd släpvagnskalkylatorn. Den hjälper dock inte till med straffsatser om överskrider vikter etc.

Normalt är det böter för överlast om man kör ett för tungt ekipage inom sitt körkortsområde.

1. Bil 2000 kg, max tillåten släpvagnsvikt 1000 kg, släp lastat till 1200 kg, B-kort => överlast

2. Bil 2500 kg, max tillåten släpvagnsvikt 1800 kg, släp lastat till 2000 kg, B-kort => överlast och olovlig körning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Kane:

Använd släpvagnskalkylatorn. Den hjälper dock inte till med straffsatser om överskrider vikter etc.

Men släpvagnskalkylatorn stämmer/gäller ju inte obromsade släp.

Dessutom - eftersom TS tycker det är rörigt - kanske det vore bra att inte blanda in exempel med släplaster som inte alls är relevanta för TS (1200-2000kg när TS har 780kg).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men släpvagnskalkylatorn stämmer/gäller ju inte obromsade släp.

Jaså, sedan när då?

 

Slå in ditt bilnummer med t.ex. AKY 943, obromsat släp hittat på Blocket.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

 

All green med min Audi i alla fall,

image.png.e25c2fac4e37c35f69b9cb5054aa7092.png

 

Och med frugans Toyota CH-R,

image.png.6fc80d6863605b651bcc76c1120f4313.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan måste ju vara vad som menas med "Trailer" är det ett släp eller ett efterfordon - dvs obromsad och ofjädrad "båtupptagningsvagn". Om det är en sådan är det andra regler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så. 

 

Max 30, LGF-skylt, ljusramp eller lösa lampor. 

Plocka av registreringsskylt. 

 

Går väl under nåt som heter enstaka transport? 

 

Visst är det så nuförtiden också? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev gusvo085:

Första frågan måste ju vara vad som menas med "Trailer" är det ett släp eller ett efterfordon - dvs obromsad och ofjädrad "båtupptagningsvagn". Om det är en sådan är det andra regler. 

Eftersom TS skrev trailer så tar vi det som släp och inte efterfordon.😎

(Så klassar Fogelsta/Brenderup sina båtvagnar.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ tillfälligt steloperera släpet, vad det nu än är... 

 

Och sen rätta sig enligt reglerna. 

 

Screenshot_20220408_110131_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220408_105920_com.android.chrome.jpg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Max 30, LGF-skylt, ljusramp eller lösa lampor. 

Plocka av registreringsskylt. 

Fast det räknas ändå som släp och inte efterfordon......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Hybro:

Just så. 

 

Max 30, LGF-skylt, ljusramp eller lösa lampor. 

Plocka av registreringsskylt. 

 

Går väl under nåt som heter enstaka transport? 

 

Visst är det så nuförtiden också? 

 

 

 

Enstaka transport? Var har Du hittat den regeln?

 

Antingen drar Du ett släpfordon eller ett efterfordon. Det finns inga mellanting.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/

 

Definition på efterfordon

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Hybro:

Just så. 

 

Max 30, LGF-skylt, ljusramp eller lösa lampor. 

Plocka av registreringsskylt. 

 

Går väl under nåt som heter enstaka transport? 

 

Visst är det så nuförtiden också? 

Men dels är detta inte vad TS efterfrågar, det är ett annat sidospår som knappast hjälper TS.

Sedan har jag aldrig hört talas om någon regel för "enstaka transport"...

 

Rör nu inte till det för TS, som tycker det är otydligt nog i alla fall. Tråden handlar inte om en generell fråga "hur transporterar jag båt xx" utan om TS specifika bil, släp och båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Rör nu inte till det för TS, som tycker det är otydligt nog i alla fall. Tråden handlar inte om en generell fråga "hur transporterar jag båt xx" utan om TS specifika bil, släp och båt."

 

- Orkar inte hålla mig😚

Båt på släpet och släpet efter bilen. 

 

Hoppas att allt går bra. 

 

/Over and out

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fick för mig att kolla hur det ser ut för min bil...

Totalvikt 2200kg, max släp obromsat 710 kg, max släp bromsat 1500 kg

Hittade fyra uthyrningssläp på Blocket med totalvikt (maxlast) 750kg (590) /1000kg (758) /1500kg (1100) /1800kg (1380)

Testade släpvagnskalkylatorn för både B o BE (jämställt med utökad B ) behörigheter.

Med det obromsade 750kg-släpet hade jag fått lasta 550 oberoende av körkortsbehörighet men bara köra i 40 km/tim med last (olastat 80 km/tim). Släpet får lasta 590kg men min bil får bara dra 710kg och då blir maxlast 550kg.

Med det bromsade 1000kg-släpet hade jag fått lasta 758 kg oberoende av behörighet

Med det bromsade1500kg-släpet hade jag fått lasta 1100 kg med BE-behörighet

Med det bromsade 1800kg-släpet hade jag fått lasta 1080 kg med BE-behörighet

 

Lite slutsatser (som gäller för min dragbil):

* Jag får lasta mer på 1500kg-släpet än på 1800kg-släpet eftersom bilens max släpvikt är 1500 kg och tjänstevikten på 1800kg-släpet gör att 20 kg lastvikt "förloras". Jag har BE-behörighet så alla alternativen hade varit möjliga för mig.

* Med obromsat släp gäller det att skaffa ett släp med totalvikt som är mindre än bilens maxlast för obromsat släp. Det är släpets totalvikt som räknas, inte lastens vikt. Annars blir det att köra i 40km/tim oberoende av hur lätt båt som ska lastas. (80 med 40-ekipage är fortkörning så då hänger nog körkortet löst...). Det är lätt att kolla max dragvikt och släpets tjvikt i fordonspapperna så det behöver inte ens vägas om polisen stoppar ekipaget.

 

Det verkar vara jätteviktigt att välja "lagom" stort släp som passar till dragfordonets begränsningar och förarens behörighet för att få ut max hastighet eller max last ur fordonskombinationen.

bild.png.7ca858a6300868705028de681791ec38.png

 

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

YHN31B verkar vara fel regnummer.

Jag får dra BOU03B med 550 kg i 80 km/h. Audi A6 Allroad, tj.vikt 2007 kg, totalvikt 2520 kg, max dragvikt 2500 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

YHN31B verkar vara fel regnummer.

- - -

Sorry YHN31D ska det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-08 vid 06:36 skrev GUPE10:

Jag tycker är sjukt otydligt men då vet jag att

rislem finns att körkortet kan ryka ifall farbror

blå har en dålig dag. Alla regler är så sjukt otydliga så man blir mörkrädd. Skall försöka hitta en trailer med högra lastvikt samt försöka på ner så bilen i alla fall ”får” dra båten, alltså 740kg. Tack för hjälpen alla!

Köp en bromsad trailer? Problem solved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen jätte lust att köpa en bromsad. Byta bromsar varannat år ? Nja, helst inte !

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev GUPE10:

Har ingen jätte lust att köpa en bromsad. Byta bromsar varannat år ? Nja, helst inte !

Då får du väl köpa en mindre båt, då....😛

Man kan inte både ha kakan och äta upp den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man får dra tungt så man slipper att fundera. 😜 64 tons totalvikt med 61 m3 kapacitet.

54681EC0-3AFA-401F-B4F2-D8E302539D22.jpeg

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev pseudonym:

Tur man får dra tungt så man slipper att fundera.

Dessutom slipper Du med Ditt ekipage detdär tjatet om att "Du skulle nog ha haft ett spännband till..."

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Tur man får dra tungt så man slipper att fundera. 😜 64 tons totalvikt med 61 m3 kapacitet.

54681EC0-3AFA-401F-B4F2-D8E302539D22.jpeg

Finns det risk för överlass?

Tänkte på att densiteten är olika på vätskorna, men det har väl aldrig hänt att man vägt en tankbil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Finns det risk för överlass?

Tänkte på att densiteten är olika på vätskorna, men det har väl aldrig hänt att man vägt en tankbil.

Det händer att man kan bli vägd, jag har dock klarat mig under alla år. Diesel väger cirka 820 kg/kubik och bensinen väger 740kg/kubik. Sedan expanderar eller krymper den beroende på temperaturen. Generellt så kan man lasta 57 m3 med 50/50 av vardera produkterna, mer bensin så kan man öka på ett par kubik till och ändå klara sig under 64 ton. Vi kan läsa av den estimerade vikten före lastning och sedan har vi ju viktsensorer på både bil och släp när vi är lastade. Stockholm har några 74 tons bilar (4 axlade bilar och 5-axlade släp) men vi har inga dispenser för att köra det här på västkusten..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slänger in en pinne på brasan. Vad blev egentligen slutsatsen av TS fråga? Jag har försökt förstå vad som skrivits men blev nog inte klokare.

 

Har TS ett släpfordon eller ett eftersläp (se länkarna som postades tidigare)?

Det måste man väl först bestämma innan msn kan svara på frågan, för det är ju olika regler (hastigheter, vikter, bredder, fjädring, registrering) eller har jag missat något?

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Slänger in en pinne på brasan. Vad blev egentligen slutsatsen av TS fråga? Jag har försökt förstå vad som skrivits men blev nog inte klokare.

 

Har TS ett släpfordon eller ett eftersläp (se länkarna som postades tidigare)?

Det måste man väl först bestämma innan msn kan svara på frågan, för det är ju olika regler (hastigheter, vikter, bredder, fjädring, registrering) eller har jag missat något?

 

 

Han har väl ett obromsat EU-släp?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-08 vid 10:55 skrev Hybro:

Just så. 

 

Max 30, LGF-skylt, ljusramp eller lösa lampor. 

Plocka av registreringsskylt. 

 

Går väl under nåt som heter enstaka transport? 

 

Visst är det så nuförtiden också? 

 

 

 

Man måste även låsa påskjutbroms samt ta bort fjädringen (stummontera).

Hämta svärfar med en släpkärra som han hade plockat av regplåt och på med LGF-skylt och körde i 30km/h.

 

Böter fick han också såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Bromsar får Du faktiskt ha på ett efterfordon. Se bifogade dokument på sidan 3 nere till vänster.

 

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf

Ser det... men står ju även så här sida 4:

Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon? – Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn.

 

Summan av detta om jag förstår TRS rätt så får man inte göra om sin bromsade släpvagn utan att ändra vissa punkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev pseudonym:

Han har väl ett obromsat EU-släp?

Har han det?
Har inte sett någon info om vad det egentligen är för vagn han har. I sitt sista av inlägg skriver han att han inte vill ha bromsad vagn, så jag antar det är en obromsad han har idag. Men om det är obromsad EU eller vanlig oregistrerad framgår inta vad jag kan se. Svaret på TS fråga blir väl olika beroende på vilken typ han har?

Redigerad av Boanjohan
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev patrikflink:

Hämta svärfar med en släpkärra som han hade plockat av regplåt och på med LGF-skylt och körde i 30km/h.

Han tyckte inte det var läskigt att sitta på kärran? 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Boanjohan:

Har han det?
Har inte sett någon info om vad det egentligen är för vagn han har. I sitt sista av inlägg skriver han att han inte vill ha bromsad vagn, så jag antar det är en obromsad han har idag. Men om det är obromsad EU eller vanlig oregistrerad framgår inta vad jag kan se. Svaret på TS fråga blir väl olika beroende på vilken typ han har?

Eftersom han i torsdags 15:15 skrev att bilen får dra 740 kg obromsat och han då med 780 kg överskrider det med 40 kg så måste det väl ändå vara obromsat släp han har.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, obromsat skrev jag ju att jag listat ut att han hadde. Men är det inte skillnad i lastvikter på ett registrerat obromsat EU släp och ett vanligt obromsat oregistrerat båtsläp? Jag tolkar det som TS inte har koll på något av detta och därför frågar om råd. De flesta svar verkar utgå från ett registrerat EU släp, men är det det han har?
Han uttryckte att han tyckte svaren var otydliga och det tycker jag också eftersom det är svar som utgår från att det är ett släpfordon blandat med svar som utgår från att det är ett eftersläp. 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...