Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias1981

Slutsteg motorum

Rekommendera Poster

Hejsan tänkte bara slänga iväg en fråga vad ni tycker om slutsteg i motorrummet? Har redan hört att de är farligt med gnistor. Men all el där kan ju slå en gnista även batterier. Är de större chans med ett slutsteg? För jag har dåligt med placering av de annars i båten som ja tycker är lämplig. Och de är ett stort motorrummet. 

Båten vi pratar om är en bayliner 2355. 

Och där jag hade tänkt sätta det är bredvid batteriladdare på väggen där.

Ni behöver inte idiotförklara mig är ni snälla. Vill ha mer info bara. 

20211024_105015.jpg

received_1414430882354556.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mathias1981:

Hejsan tänkte bara slänga iväg en fråga vad ni tycker om slutsteg i motorrummet? Har redan hört att de är farligt med gnistor. Men all el där kan ju slå en gnista även batterier. Är de större chans med ett slutsteg? För jag har dåligt med placering av de annars i båten som ja tycker är lämplig. Och de är ett stort motorrummet. 

Båten vi pratar om är en bayliner 2355. 

Och där jag hade tänkt sätta det är bredvid batteriladdare på väggen där.

Ni behöver inte idiotförklara mig är ni snälla. Vill ha mer info bara. 

20211024_105015.jpg

received_1414430882354556.jpeg

Måste väl gå att montera någon annanstans? Typ bakom reglage, skott osv. Vill minnas att i min Maxum så hade tidigare ägare gjort baslåda under reglage, till vänster satt slutsteget.

 

Tror inte slutsteget vill bli varmt, blir ganska varmt i ett slutet motorrum, så min rekommendation är att leta efter ett bättre ställe.

 

Hur stort är det (cm)?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev patrikflink:

Måste väl gå att montera någon annanstans? Typ bakom reglage, skott osv. Vill minnas att i min Maxum så hade tidigare ägare gjort baslåda under reglage, till vänster satt slutsteget.

 

Tror inte slutsteget vill bli varmt, blir ganska varmt i ett slutet motorrum, så min rekommendation är att leta efter ett bättre ställe.

 

Hur stort är det (cm)?

Dimensioner (BxHxD):

300x225x66.5 mm, Med terminal, 350x225x66.5 mm

 

Klart att de går att montera på ett annat ställe men då tar ja bort förvaring för mig. Debdär är ingen yta ja kommer använda så därför undra jag. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Precis som svaret du redan fått så skall slutsteget sitta så svalt som möjligt. Då är motorrummet högst olämpligt, och den höga temperaturen där kan förkorta livslängden avsevärt. Eller utlösa termisk nedstängning i onödan - om nu slutsteget har sådana skydd.

 

Däremot finns oftast inga öppna kontakter i slutsteg som kan ge gnistbildning. Inte ens relä för fördröjd inkoppling av högtalarutgångarna brukar utgöra någon risk, eftersom de inte sluter någon DC-ström.

Men som sagt, montering i motorutrymme är olämplig redan av helt andra skäl.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, för värme har ja förstått kan vara ett problem med. Men i förra båten med ungefär samma storlek på motorrummet och dessutom lite större motor. Märkte ja inte speciellt myclet av att de var varmt. Inte för att ja hade ett slutsteg där utan mer för ja höll på att greja med annat. Utan det var ganska svaöt där inne. Men förstår att de skiljer med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu, förhoppningsvis, letar nytt ställe att installera slutsteget så se till så du inte installerar det så det stör en kompass eller annan magnet-känslig utrustning ombord.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gärna vill ha steget sittande där, se om du kan hitta ett digitalt och gjort för ett större arbetsområde i temperatur så borde det väl inte vara några problem. 
 

När vi kör stora PA med steg i flight case så blir det rätt varmt och gott i en stack utan att det är några problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljön i ett motorrum är väl inget bra för sådana här produkter…? Temperaturen har ju redan nämnts, men det kan ju även bli litet fuktigt i motorrum. Även jag avråder för installation i motorrum, och jag kan misstänka att även ditt försäkringsbolag inte gillar sådan monyering.

 

Jag har inte känt behov an slutsteg ombord, men har andra elektroniska enheter av ungefär samma storlek och med ungefär likadana krav på miljön. Batteriladdare och inverterar (växelriktare) exempelvis. I förra båten monterade jag sådana skruvade i några mindre durkars undersidor, detta var på var sida av motorn på den båten, där motorrummet ligger nästan mitt i båten. Det fungerade väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Miljön i ett motorrum är väl inget bra för sådana här produkter…? Temperaturen har ju redan nämnts, men det kan ju även bli litet fuktigt i motorrum. Även jag avråder för installation i motorrum, och jag kan misstänka att även ditt försäkringsbolag inte gillar sådan monyering.

 

Jag har inte känt behov an slutsteg ombord, men har andra elektroniska enheter av ungefär samma storlek och med ungefär likadana krav på miljön. Batteriladdare och inverterar (växelriktare) exempelvis. I förra båten monterade jag sådana skruvade i några mindre durkars undersidor, detta var på var sida av motorn på den båten, där motorrummet ligger nästan mitt i båten. Det fungerade väldigt bra.

Ok, jag förstår. Men väldigt många båtar av denna modeltyp har mycket av elen i just motorrummet för det finns inga direkta ställen att sätta grejerna på. Om man inte vill dra en väldans massa grova batterikablar överallt. Och det sitter ju så här original och var man monterar elsäkerhet kan inte ha ändrats så mycket på 10-20 år ca. Just på min båt så finns de väl inga direkta ställen för mig att sätta laddare och slutsteg och sånt på. Utan att ja tar bort viktiga förvaringsutrymmen. För  det är ingen stor båt i sig så varje mm räknas då. Men förstår absolut vad du menar. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas utrymme för montering bakom sidorna i båten. Möjligen behöver man sätta in ett luftgaller för att det inte ska bli så varmt. Tex bakom den grönfärgade markeringen i denna bild. Monteringen skulle kunna döljas med en lucka.

image.png.37e287f898189d0b7b82283bb81b3b63.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev per_62:

Kan det finnas utrymme för montering bakom sidorna i båten. Möjligen behöver man sätta in ett luftgaller för att det inte ska bli så varmt. Tex bakom den grönfärgade markeringen i denna bild. Monteringen skulle kunna döljas med en lucka.

image.png.37e287f898189d0b7b82283bb81b3b63.png

Ja du, inte en aning faktiskt. Vill inte gärna göra hål i onödan. Men det är väldigt trångt. Men ska kika på de I helgen. Tack för tipset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då jag har en 2355 årsmodell 96, så tänker jag att det finns ju plats bakom landstömspanelen, innanför gasreglaget finns det ju jätte stort utrymme, mellan midcabinen och toaletten så finns det ju också ett utrymme. Nu verkar ju din vara nyare så de utrymmena kanske inte finns längre 🙁 med närmare eftertanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev RillE:

då jag har en 2355 årsmodell 96, så tänker jag att det finns ju plats bakom landstömspanelen, innanför gasreglaget finns det ju jätte stort utrymme, mellan midcabinen och toaletten så finns det ju också ett utrymme. Nu verkar ju din vara nyare så de utrymmena kanske inte finns längre 🙁 med närmare eftertanke.

Har ingen landströmspanel i min. :( tyvärr. Ska installera de vid ett senare tillfälle. Jag hittade det utrymmet igår faktiskt bakom gasreglaget. 

Men det ska vara hyfsat lätt att hålla koll på det med. I alla fall vill ja det. Men tack så jätte mycket för tipsen. 

PS. Du har en årsmodell nyare än min. DS.  😀 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...