Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lewdis

Motorproblem köp av båt

Rekommendera Poster

Är igång med att köpa båt där mycket är utbytt. Jag har fått lite info av säljaren som velat starta upp båten innan jag hämtar. Jag har följande dilemma nedan. Min fråga är om detta är något som enkelt kan åtgärdas och hur mycket skulle det i så fall tänkas kosta. Eller hur skall man tänka kring detta problem som uppstått. 

 

Det är en Sea ray 230 från 1993
Ny motor Mercruiser 4,3l V6, nya knän, limpor, insug, slangar termostat hus, termostat och startmotor. 

Nu när båten skall startas upp gick motorn runt ett varv när jag vred på starten sen verkade inte startmotorn får kontakt med svänghjulet. Då blir det ett rasslande ljud när man vrider på starten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att batteriet är ok? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så har jag på min snöskoter i dag. Helvetets anamma. 

Men har manuell start. Och inte tummen mitt i handen. 

 

 

 

Varför inte ladda batterierna?

Varning! Kan bli smuts på fingrarna

 

Eller be nån kompis lyfta i helt nya. Om du inte har lust själv. 

Ge då honom nån pilsner, så hjälper han dig nästa år också. 

 

Men ge mig 2000 plus reseersättning och logi, så ställer jag upp. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver ny motor, har den inte varit igång alls sedan bytet. Eller är det så att motorn är ny för båten men i sig begagnad. Eller är den sprillans ny.

Sedan att starta utan kylvatten är som att be om problem i alla fal inte några längre stunder, impellern och avgasslangar säger upp sig ganska omgående.

Några sekunder på lågt varv funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Så den som renoverade kanske inte alls startat upp och provkört minst en timme? 

 

Typ bara måla på lite färg..? 

 

TS bör ju nu lämna mer info! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lite info av säljaren som velat starta upp båten innan jag hämtar. 
Så skriver du, och då är frågan vad informerade säljaren om?

Fungerade den när säljaren skulle starta?
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Så har jag på min snöskoter i dag. Helvetets anamma. 

Men har manuell start. Och inte tummen mitt i handen. 

 

 

 

Varför inte ladda batterierna?

Varning! Kan bli smuts på fingrarna

 

Eller be nån kompis lyfta i helt nya. Om du inte har lust själv. 

Ge då honom nån pilsner, så hjälper han dig nästa år också. 

 

Men ge mig 2000 plus reseersättning och logi, så ställer jag upp. 

 

 

Inte riktigt med på vad du menar. Skulle jag be en kompis om hjälp att byta batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev larban:

Har du kollat att batteriet är ok? 

De skall vara okej enligt säljaren. Tror du att de inte orkar dra igång startmotorn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Du skriver ny motor, har den inte varit igång alls sedan bytet. Eller är det så att motorn är ny för båten men i sig begagnad. Eller är den sprillans ny.

Sedan att starta utan kylvatten är som att be om problem i alla fal inte några längre stunder, impellern och avgasslangar säger upp sig ganska omgående.

Några sekunder på lågt varv funkar.

Motorn byttes förra sommaren och gick sedan resten av sommaren. Det är motorblocket som är nytt samt delarna jag skrev ovan. Så det finns delar kring motorn som inte är nya. Den skall vara vinterkonserverad och han ville starta innan han skickade iväg den till mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Jorgen01:

Jag har fått lite info av säljaren som velat starta upp båten innan jag hämtar. 
Så skriver du, och då är frågan vad informerade säljaren om?

Fungerade den när säljaren skulle starta?
 

 

Detta är allt jag fått veta. 
 

Nu när båten skall startas upp gick motorn runt ett varv när jag vred på starten sen verkade inte startmotorn får kontakt med svänghjulet. Då blir det ett rasslande ljud när man vrider på starten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Påstår säljaren att han lyckats med att starta motorn?
Vad han säger behöver inte vara sant.

Börja med som andra skriver här att ladda batteriet.

Får du ingen fart på svänghjulet då så är det antingen vatten i cylindrarna eller trasig startmotor.

Kan också vara slitna kuggar på svänghjulet eller rostiga om de stått delvis under vatten.

 

Strömmen kan eventuellt också fastna någonstans mellan batteriet och startmotorn.

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Påstår säljaren att han lyckats med att starta motorn?
Vad han säger behöver inte vara sant.

Börja med som andra skriver här att ladda batteriet.

Får du ingen fart på svänghjulet då så är det antingen vatten i cylindrarna eller trasig startmotor.

Kan också vara slitna kuggar på svänghjulet eller rostiga om de stått delvis under vatten.

 

Strömmen kan eventuellt också fastna någonstans mellan batteriet och startmotorn.

Tack för hjälpen. Hur hade du gjort i detta fallet. Har fått ett okej pris på båten. Vad ser du för risk med kostnader i dina exempel på åtgärder som kan behövas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lewdis:

Motorn byttes förra sommaren och gick sedan resten av sommaren. Det är motorblocket som är nytt samt delarna jag skrev ovan. Så det finns delar kring motorn som inte är nya. Den skall vara vinterkonserverad och han ville starta innan han skickade iväg den till mig. 

Ok, då måste vi reda ut ett par saker till.

Motorblocket är nytt skriver du, är det ett så kallat shortblock dvs block utan toppar. Dom gamla topparna återmonterades och ev kamaxel och dess drev, ibland är dessa nya och ibland får man återanvända den gamla kammen o drev.

Eller var det ett longblock där topparna också är nya.

 

Det brukar inte rassla om batteriet är dåligt brukar bara blir ett klick när man vrider på nyckeln.

Men som flera skriver kolla batteriet som första åtgärd.

 

Om batteriet är ok  så gör enl följande

1. Kontrollera om motorn snurrar även om det rasslar, det ser du på remskivorna om nät du kör med starten.

2. Ta bort stiften (kom ihåg hur kablarna sitter) och prova att köra rund med starten, fungerar det då så kontrollera att inget vatten kommer ut och kontrollera alla kablar till startmotorn, mät om du har spänningsfall i startkretsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Lewdis:

Tack för hjälpen. Hur hade du gjort i detta fallet. Har fått ett okej pris på båten. Vad ser du för risk med kostnader i dina exempel på åtgärder som kan behövas?

Jag har gjort en liknande affär en gång i tiden. Gör det inte, om du inte tycker att meka med båtar och motorer är jättekul. Dina frågor tyder på att du inte är så van med motorer. Vill du ha en båt att lära dig på och tycker det är roligt att lägga de många timmar som kommer att krävas, så visst. Ett okej inköpspris kan bli ordentligt mycket dyrare med all blod, svett och tårar - och pengar - för att fixa en båt med ett eller flera okända fel. Eller så är det något jätteenkelt, typ att batteriet inte är laddat och båt/motor är jättefina, svårt att veta.

 

Med det du berättat skulle jag inte köpt. Jag skulle heller inte köpt min första båt om jag vetat vad jag vet idag. Den hade också okej pris, för övrigt.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inlägg nr 1.

Mening 2.

 

Gå på detta! Alltså att säljaren startar upp och visar att motorn funkar. 

Han fixar givetvis kylvatten mm, så att motorn kan varmköras. 

Helst provkörning i sjön. 

 

Vem vet, den kan kanske frusit sönder. 

 

Köper du oprövat, så håll inne t ex 50 % av summan, tills allt o k. 

Skriv ordentligt köpekontrakt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa billigt blir lätt dyrköpt i slutändan.
Räcker det inte med att ladda batteri eller byta ut det (vilket säljaren står för) hade jag gått därifrån i ditt ställe.
Har du kunskaper nog att fixa motorn, så pruta stenhårt om allt inte är ok vid köpet.
Osäker funktion är det samma som noll funktion vid en affär tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet (mest från bilar) är också att det inte rasslar när batteriet är dåligt. Dåligt batteri blir bara ett klickljud. Rassel skulle jag säga är slut startmotor eller annat mekaniskt fel. På en utombordare jag hade började det en säsong rassla mycket, det var ett fäste till startmotorn som spruckit.

 

Man blir misstänksam, en nyrenoverad motor med så omfattande renovering som du beskriver som är till salu efter en säsong (?) och som ändå rasslar/skramlar  när du försöker starta. Jag tycker det tyder på en problem motor som ägaren försöker bli av med. Sannolikt har han plöjt ner stora pengar på den utan att problemen försvunnit och nu har han tröttnat och försöker exportera problemet till någon annan. Det finns risk att det inte är av godhet säljaren verkar vara noga med att den ska startas upp. Kan vara för att kunna avsäga sig ansvar med motiveringen att du faktiskt provkört den och den då gick fint.

 

Avstå köp, det finns fler båtar!

 

Alternativt ge ett rejält skambud där du drar av vad ett motorbyte skulle kosta.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper väl inte en båt som inte har provkörs ordentligt. En båt måste kollas upp på land och sedan provköras i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Inlägg nr 1.

Mening 2.

 

Gå på detta!

Personligen skulle jag bara gå på detta om jag var villig/tvungen att chansa och/eller inte har något emot att antingen bråka med säljaren när problem senare uppstår och/eller lägga tiden/pengarna på att fixa det själv.

 

Alla är olika, sån där är jag. Köper inte TS båten så kommer säkert nån som resonerar som dig Hybro att plocka upp den. Om TS gillar risk/chans så kör köper hen, vill hen vara tryggare så avstår hen, i det här fallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Personligen skulle jag bara gå på detta om jag var villig/tvungen att chansa och/eller inte har något emot att antingen bråka med säljaren när problem senare uppstår och/eller lägga tiden/pengarna på att fixa det själv.

 

Alla är olika, sån där är jag. Köper inte TS båten så kommer säkert nån som resonerar som dig Hybro att plocka upp den. Om TS gillar risk/chans så kör köper hen, vill hen vara tryggare så avstår hen, i det här fallet. 

 

2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Man köper väl inte en båt som inte har provkörs ordentligt. En båt måste kollas upp på land och sedan provköras i sjön.

 

2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Man köper väl inte en båt som inte har provkörs ordentligt. En båt måste kollas upp på land och sedan provköras i sjön.

Tack för all hjälp från samtliga i detta forum. Tycker ni har väldigt kloka inspel. Även om det är lockande att chansa så har jag lärt mig att om något låter för bra för att vara samt så är det ofta det. 
 

vi hoppar och letar vidare. Gillar kommentaren att störta misstaget var att köpa båten alls, hört liknande från många andra 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...