Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
schizo99

Vilken propeller?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en Seamaster 175 med en Selva 60xs dorado motor.

 

Vi har problem med att den inte vill varva ur. Kommer upp i max 4800 varv vid fullgas och 2 personer.

Han vi köpte båten av bytte propeller i samband med service till en 11 1/4x14.

 

När jag kollar i manualen står det att det original ska sitta en 10 3/4x17.

 

Som jag förstår det så ska inte den nya propellerns storlek förklara varvförlusten. Men jag kan ha helt fel också eftersom jag är ny med detta på båtar.

 

Är det kanske värt att köpa en propulse med ställbar stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wot range 5000-6000 varv och visst kan proppellerbytet påverkat maxvarvet då det både är annan stigning och diameter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i kontakt med propellertrim och dom rekommenderade en propeller med 11" pitch.

 

Vilket bör stämma om man räknar med att varje tum gör 200-400 varv.. 

Den bör då hamna mellan 5400-6000 varv vilket är inom rangen.

 

Frågan är var jag ska inhandla propellern.

Bor utanför Helsingborg. Någon som kan rekommendera något ställe?

 

Kollade hjertmans men dom verkar ha gått all-in på ProPulse. Och Watski har deras propellar restade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte just en ny prop till en honda 50 på axmarin i strömstad och det blev mkt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en firma med bytesrätt, du kan behöva testa dig fram. För några år sedan skaffade jag en 4-blads stålpropp via Propellertrim.se och de gav mig bytesrätt vilken jag också behövde använda mig utav för att hitta rätt pitch🙂.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur mäter du varvtalet? Är du säker att mätarn visar rätt? Vilken fart uppnår båten? Blött flytskum?

Något att tänka på innan du spenderar pengar på en ny propeller som kanske inte löser ditt problem.

Vad är egentligen problemet? Att varvmätarn visar bara 4800rpm eller att båten inte uppnår rätt hastighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvtal via varvtalsmätaren i båten.

Är inte säker på att den visar rätt. Men båten når drygt 22 knop men borde ligga närmare 30.

 

Problemet är att båten inte kommer upp i rätt hastighet. Framförallt om man lastar ner båten märks det mer.

 

Kollade med axmarin.se och dom såg inga problem med att returnera propellern om den inte skulle passa. Så en eloge till dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ok, så det fattas fart.

Är motorn installerad på rätt höjd?

Finns det vatten i mellanskrovet?

Använder du trimmen rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft båten? Anledningen till frågan är att det du skriver kan tolkas som om den är ny för dig.
 

Jag har erfarenhet av min före detta båt, en gammal Grisslan med en 70 hk motor som vid sjösättning gick fint. Första turen några veckor senare så varvade den inte alls som innan. Skrubbade botten ren från det slem som hunnit växa på botten (ej bottenmålad botten) och sen varvade den som den skulle igen och båten gick lätt.

 

Liten mängd beväxning kan ha avgörande  påverkan. Så om båten är ny för dig och den legat i vattnet ett tag när du köpte den så börja då med att kolla botten och rengör den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om jag ska vara helt ärlig. 

 

Tror inte det är något vatten i mellanskrovet. Kommer iaf inget när jag öppnar pluggen. 

 

Provat trimma och det ger några knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är mycket riktigt ny för mig. 

 

Den står på trailer och har ingen beväxning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minutes ago, schizo99 said:

Ingen aning om jag ska vara helt ärlig. 

 

Tror inte det är något vatten i mellanskrovet. Kommer iaf inget när jag öppnar pluggen. 

 

Provat trimma och det ger några knop. 

Jag känner inte till modellen som sådan men om den har skum i mellanskrovet så kan det ha sugit i sig vatten, ligger båten djupare än vattenlinjen? Hur är det med motorhöjden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste kontrollera motorhöjden.

 

Detsamma med vattenlinjen. Eftersom den stått på trailer tror jag inte att den sugit in vatten. Men kan såklart ha fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du tycks ha startat en ny tråd med samma fråga....

Om du skulle ha fortsatt med den gamla så skulle de ha vara lättare att hjälpa.....

 

Har du kontrollerat att gasvaijern är korrekt insjusterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i, hade helt glömt bort den gamla tråden. Ber om ursäkt för det.

 

Vill minnas att jag kontrollerade justeringen av gasvajern. Men kollar gärna det i samband med att jag kollar hur motorn sitter i förhållande till båten.

 

Finns det någon guide som visar hur man justerar vajern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manual har jag men den förklarar inte hur man justerar. 

 

Men om jag förstått det rätt så är det bara att dubbelkolla att vajern drar ut gasarmen helt och hållet. 

 

Återkommer med bild på motorns placering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Och så hör inte TS av sig mera.....

 

Kanske startas en ny tråd om samma problem en tredje gång....

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej så är det inte. 

 

Hade förlagt nycklarna till båten men hittade dom i förrgår. Så har nu kunnat ta en bild på motorn i nedersta läget. 

 

 

20220415_141650.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev schizo99:

Nej så är det inte. 

 

Hade förlagt nycklarna till båten men hittade dom i förrgår. Så har nu kunnat ta en bild på motorn i nedersta läget. 

 

 

20220415_141650.jpg

Ser OK ut. Några centimeter ovanför kölen om inte vinkeln lurar en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Förvarade förra egaren också alltid båten på trailern när den inte användes? Om inte så skulle jag väga båten på trailern och få en ungefärligt vikt på båten....

 

Om motorljudet är jämt o fint men den inte bara orkar varva ur så är min gissning:

1 Vatteblött flytskum - Båten väger 100-200kg mer 

2 Gasvaijern inte rätt inställd. - Motorn får inte tillräkligt med bränsle

3 En sylinder tänder inte - Något tändstift svart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej han hade den inte alltid på trailer så det är klart att den risken finns. 

 

Ska filma hur det ser ut vid fullt gaspådrag. Ser ut som att armen inte dras ut hela vägen på något konstigt sätt. 

 

Inga svarta stift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmade vid gasarmen. Och visst saknas någon mm men bör inte förklara avsaknaden av 2000 varv. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En fråga...

 

Vad har förra ägarn sagt om båtens fart när den var ny?

 

En enkel test att utföra för att se om den går på alla cylindrar, när motorn är igång dra ut en tändkabel åt gången, om motorljudet inte ändras så tänder inte just den cylindern. Alltså en kabel åt gången och sätt tillbaka den innan du tar bort följande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-18 vid 12:22 skrev schizo99:

Filmade vid gasarmen. Och visst saknas någon mm men bör inte förklara avsaknaden av 2000 varv. 

Enligt Selva är MAX rpm operating range 5-6000 varv och den varvar 4800 med två personer ombord. Prova med 1 person ombord och utan någon last. Varvtal? Enligt min mening ska du inte eftersträva 6000 varv. Om det behövs efter testet med 1p ombord och utan last prova ut en ny propp och sikta på att landa runt 5200-5500.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Freez:

Enligt Selva är MAX rpm operating range 5-6000 varv och den varvar 4800 med två personer ombord. Prova med 1 person ombord och utan någon last. Varvtal? Enligt min mening ska du inte eftersträva 6000 varv. Om det behövs efter testet med 1p ombord och utan last prova ut en ny propp och sikta på att landa runt 5200-5500.

Håller inte med. I övre delen av rekommenderade max rpm området bör man hamna. Speciellt om man kör olastat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa den med bara en ombord. 

Men om man siktar runt 5200-5500 varv så borde en propp med 12" pitch bli bra? 

 

Tanken har slagit mig att båten kanske är lite undermotoriserad. Tror rek effekt är 90hk på nyare årsmodeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Håller inte med. I övre delen av rekommenderade max rpm området bör man hamna. Speciellt om man kör olastat.

Normalt tänker jag som du men i det här fallet säger tillverkaren ett väldigt brett max RPM spann samt att motorn ger max hp output vid 5500 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev schizo99:

Ska testa den med bara en ombord. 

Men om man siktar runt 5200-5500 varv så borde en propp med 12" pitch bli bra? 

 

Tanken har slagit mig att båten kanske är lite undermotoriserad. Tror rek effekt är 90hk på nyare årsmodeller. 

Inte helt omöjligt men som sagt välj en firma med bytesrätt. 

 

Man vill alltid ha större motor😀!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Freez:

Normalt tänker jag som du men i det här fallet säger tillverkaren ett väldigt brett max RPM spann samt att motorn ger max hp output vid 5500 varv.

1000 rpm är ganska normalt spann för de flesta tillverkarna.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...