Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stewe

Tjurig 10hk Mercury

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen köpt en 10hk 2-takt Mercury beggad. Jag tror att den är från 90-tal någon gång. Se bild.

Den är ganska tjurig på tomgång. Den är svår att starta och jag har tom fått snapsa den för att få igång den. Sen när den väl går så går den sådär på tomgång och kan stänga av sig efter ett tag. Vid gaspådrag från tomgång kan den fnysa till (och ryka) och dö. Dock om jag tar mig förbi det och kommer upp i plan (typ halvgas och uppåt) går den fint och rappt. 

 

Jag har läst en del om det och det verkar ju helt klart vara bränslerelaterat. På Mercury verkar bränslepumpen var ett återkommande  tema. Dock verkar det inte sitta någon pump på denna så jag funderar på om det är vakumbaserat system? 

 

Tanken är gammal och slangarna likaså så tänkte ett tag att det kanske är läge att byta slangar, blåsa och kopplingar. Dock tänker jag att det inte kan vara det då motorn går bra från halvgas och upp?

 

Jag skulle vara supertacksam för lite tips från någon kunnig (gärna på denna typ av motor) på var jag skall börja felsöka. Bensinen är 98 men är från förra sommaren så den ska jag börja med att byta. Tror dock inte riktigt på att det är felet.

 

 

 

 

 

 

20220404_203655.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett en utombordare med separat tank som inte har en bränslepump. Vågar lova att det sitter en pump mellan motorns tankanslutning och förgasaren. Om problemen försvinner om du klämmer på blåsan på bränsleslangen medan motorn går så har du problem med bränslepumpen.

Om motorn stått oanvänd länge är det sannolikt att du har avlagringar i förgasaren som delvis täppt igen tomgångsmunstycket eftersom problemet verkar försvinna på högre varv. Med lite tur kan du lyckas få loss tomgångsmunstycket och rengöra det med att skruva loss flottörhuset, i botten på det hittar du antagligen också lite avlagringar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Faderullan:

Har aldrig sett en utombordare med separat tank som inte har en bränslepump. Vågar lova att det sitter en pump mellan motorns tankanslutning och förgasaren. Om problemen försvinner om du klämmer på blåsan på bränsleslangen medan motorn går så har du problem med bränslepumpen.

Om motorn stått oanvänd länge är det sannolikt att du har avlagringar i förgasaren som delvis täppt igen tomgångsmunstycket eftersom problemet verkar försvinna på högre varv. Med lite tur kan du lyckas få loss tomgångsmunstycket och rengöra det med att skruva loss flottörhuset, i botten på det hittar du antagligen också lite avlagringar.

 

Tack för bra svar!

Frågan är var bränslepumpen sitter då för bränsleslangen ser ut att gå in genom motorn, upp genom bränslefiltret och direkt in i förgasaren där ifrån. Försökt hitta en sprängskiss på motorn men verkar inte lätt.

Mitt problem är precis som du beskriver att symptomen lindras om jag pumpar blåsan.

 

Motorn har också stått stilla i 15 år så  avlagringar i flottörhuset och tomgångsmunstycket verkar inte heller osannolikt. Dock får jag nog säga att den går helt okej på tomgång så länge det verkar komma fram Bensin.

 

Låter onekligen som bränslepumpen. Återstår att klura ut var den gömmer sig bara 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev stewe:

Motorn har också stått stilla i 15 år så  avlagringar i flottörhuset och tomgångsmunstycket verkar inte heller osannolikt.

Om motorn stått stilla i 15 år så är en rengöring av förgasare etc säkert absolut nödvändigt. Övrig felsökning tycker jag, med min ringa kunskap i ämnet, bör anstå tills detta är åtgärdat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju imponerande att motorn nästan går att köra om den stått i 15 år. Om den inte har värre driftstörningar än som du beskriver det kan du köra alkylatbensintricket: Köp en femlitersburk med alkylatbensin för fyrtaktare, blanda i rätt mängd tvåtaktsolja och kör motorn på det. Har sett flera motorer som blivit sig själva efter det. Alkylatbensinen verkar sakta lösa upp avlagringar från gammal fossilbensin och tvåtaktsolja och med lite tur löser sig den halvstockade förgasaren på det viset. Bränslepumpsproblemet kommer du dessvärre inte undan med mindre än att byta den. Har du en bild hur slangarna går där under kåpan så kan vi kanske lokalisera din bränslepump?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Faderullan:

Det är ju imponerande att motorn nästan går att köra om den stått i 15 år. Om den inte har värre driftstörningar än som du beskriver det kan du köra alkylatbensintricket: Köp en femlitersburk med alkylatbensin för fyrtaktare, blanda i rätt mängd tvåtaktsolja och kör motorn på det. Har sett flera motorer som blivit sig själva efter det. Alkylatbensinen verkar sakta lösa upp avlagringar från gammal fossilbensin och tvåtaktsolja och med lite tur löser sig den halvstockade förgasaren på det viset. Bränslepumpsproblemet kommer du dessvärre inte undan med mindre än att byta den. Har du en bild hur slangarna går där under kåpan så kan vi kanske lokalisera din bränslepump?

Hej!

 

Enligt utsago var gubben som hade motorn väldigt noga så han var kanske nog med konservering mm.

 

Jag visste inte att alkylatbensin var effektivt mot avlagringar. Jag fick annars tips på bränsletillsats som gör också enligt utsago ska göra samma sak. Vad är effektivast här tro?

 

Jag ska ta lite bilder på bränsleslangarna och återkomma.

 

Mvh

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen!

Nu går motorn betydligt bättre. Bytte till akrylatbensin samt bytte ut bränsleslangen och blåsan till ny. 

Går bra både på fullgas och tomgång nu. Var fortsatt ganska svårstartad när den var kall men blir väl troligtvis bättre med tiden. 

 

Tack för all hjälp!

 

Redigerad av stewe
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...