Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Trimplan babord går ej ner

Rekommendera Poster

2022-04-08 vid 11:13 skrev Georg_Ohm:

Jo man kan kolla kablar och strömbrytare med multimetern. Denna brukar ha en liten symbol med en högtalare eller liknande, ställ vredet så att det pekar på denna symbol. För ihop mätkablarna och det skall pipa eller tuta, på så vis kanske du kan lista ut hur du skall mäta!?.

Wohooo kontinuitetstester rockar. Nu har jag mätt och konstaterat att det är switchen som har en trasig ”pigg”. Blir en ny switch till detta;) tusen tack kul det här när man lär sig saker;)

362097CE-9D86-4A18-B494-1CE6D8F33A40.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så kan du ju få fundera på varför denna säkring löst ut. Som röda är på 10 A. Om det nu är säkringen mellan förbrukarbatteriet/husbatteriet och acr, så flyter det då mer än 10 A där när generatorn laddar..?? så då skall du kanske ha en grövre säkring där, beroende då på hur stor strömmen är som flyter genom den kabeln och den säkringen. Hur stor är säkringen på andra sidan, den mellan acr och startbatteriet?

Detta var en 50 amp Maxi modell.. samma strolek mellan start o acr också.. hmm blue ses rekommenderar 75 amp. Har dick ej haft igång motorn ännu så tror kanske säkringen gått av andra orsaker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Detta var en 50 amp Maxi modell.. samma strolek mellan start o acr också.. hmm blue ses rekommenderar 75 amp. Har dick ej haft igång motorn ännu så tror kanske säkringen gått av andra orsaker?

Jag tänkte väl det, laddströmmen kan ju bli hög strax efter start då batterierna är hungriga. Då är ju 10 A ingenting, jag kunde inte avgöra säkringens fysiska storlek på bilden.

 

1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Wohooo kontinuitetstester rockar. Nu har jag mätt och konstaterat att det är switchen som har en trasig ”pigg”. Blir en ny switch till detta;) tusen tack kul det här när man lär sig saker;)

 

Vad bra att du fann felet innan sjösättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-06 vid 09:09 skrev Georg_Ohm:

Jo, så kan det ju vara. Jag grundar detta på när jag i förra båten fick byta båda med en säsongs mellanrum, den tredje säsongen började först den ena, sedan den andra cylindern läcka olja. Efter det bytte jag till Lemcos mekaniska cylindrar, och kunde då ta bort hela hydralpumpen med tillhörande slangar. Men jag behöll strömställarpanelen, då denna var direkt kompatibel med de elektriska cylindrarna. Dessa var även ”bolt on” alltså hålbilden i akterspegeln samt i trimplansplåtarna var exakt densamma.

 

Nuvarande båt hade likadana trimplan som trådskapare @Martin_Haggstrom har. Det var väl egentligen inget fel på dessa mer än att dom var långsamma, denna båten kräver också mer aktiv trimmning under gång, varför jag slängde ut den kladdiga hydrauliken en än gång till förmån för ett komplett Zipwakesystem, billigt? Nej inte alls, men detta har besparat mig en massa irritiation.

 

Så jag är ingen vän av hydrauliska trimplanspumpar. Hur man än bär sig åt blir det dyrt.

Så det jag rekommenderar @Martin_Haggstrom är att i första hand försöka laga nuvarande system, om det inte går, så köp inget nytt hydrauliskt, köp istället Lencos elektromekaniska, behåll plåtarna, och strömbrytarpanelen. Om man vill ha en automatik inom någon framtid så finns ju Mente Marins automatik för omkring 7500 kr att köpa till… ja vem har sagt att båttillbehör är billiga…?

 

Men svar då till @Bosse, så kan det bli en himla frustration och irritation när båten ligger i vattnet och används under säsongen när någonting går sönder som förebyggande kunde åtgärdats innan säsongen när båten ligger på land, särskilt då grejer som finns under vattenlinjen. Dyrt brukar det ju också bli. Nu kan man ju till nöds klara sig utan trimplan, men det finns ju andra system ombord som man inte kan klara sig utan.

 

Och återigen, de där trimplanspumparna är ju inga tekniska under med obegränsad livslängd precis, dom kan ju fungera i både 10 som 20 år, men sedan får man nog anse att dom är avskrivna och förbrukade. Lenco och Zipwake har väl iofs samma livslängd kan jag gissa.

 

 

Funkar trimindikator annorlunda med elektorska trimplan, läs ingen potentiometer på sturarmen / hjälmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Funkar trimindikator annorlunda med elektorska trimplan, läs ingen potentiometer på sturarmen / hjälmen?

Nu vet jag inte om vi skriver om samma sak... den båten hade rak axel.

Dom cylindrarna jag monterade hade ingen lägesgivare, och den befintliga strömställarpanelen hade då heller inga lysdioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu vet jag inte om vi skriver om samma sak... den båten hade rak axel.

Dom cylindrarna jag monterade hade ingen lägesgivare, och den befintliga strömställarpanelen hade då heller inga lysdioder.

Sorry snurrade till det tänkte på powertrimmet. Virrig jag är

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...