Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
oovik

Bygga om sportbåt till fiske/fritidsbåt

Rekommendera Poster

Halloj! Har skaffat mig en båt som ska få en lätt ombyggnation från sportbåt till fiske/fritidsbåt. 

Planen just nu är att kapa upp fronten och bygga kastdäck med förvaring under, bygga en styrpulpet/förarplats och renovera upp "soffan" bak. 

Detta är mitt första lite större båtprojekt, har tidigare bara byggt om en öppen plastbåt till gäddracer så är inte särskilt rutinerad med platsning och allt sådant men man lär sig väl efter projektets gång 😅 kom gärna med tips om ni ser att jag gör något felsteg på vägen!

IMG20220404200647.jpg

IMG20220404200653.jpg

IMG20220404200659.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att däcket förmodligen har en stadgande funktion så om du tar bort det så behöver båten nog stadgas i sidled med något annat.

Ska bli kul att följa då jag hoppas du kontinuerligt lägger upp frågor och bilder på framsteg här.

Att plasta är inte så svårt. Men de första gångerna brukar det bli lite mindre snyggt. (Börja där det inte syns helt enkelt.) Att tänka på är att se till så du har en bra anliggningsyta som bör vara så stor som möjligt och HELT fri från gamla vaxrester samt uppruggad.

Välkommen till MG!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-04 vid 22:57 skrev ChristerN:

Tänk på att däcket förmodligen har en stadgande funktion så om du tar bort det så behöver båten nog stadgas i sidled med något annat.

Ska bli kul att följa då jag hoppas du kontinuerligt lägger upp frågor och bilder på framsteg här.

Att plasta är inte så svårt. Men de första gångerna brukar det bli lite mindre snyggt. (Börja där det inte syns helt enkelt.) Att tänka på är att se till så du har en bra anliggningsyta som bör vara så stor som möjligt och HELT fri från gamla vaxrester samt uppruggad.

Välkommen till MG!

Jo precis, tänker regla upp och bygga som en ställning under som ska limmas och plastas in i skrovet för att stärka upp det hela 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick lite gjort ikväll, kapade upp fronten, började rota runt lite i elen samt funderade lite på hur kastdäcket ska reglas upp. 

Plockade bort rutorna och har börjat skissa på hur jag ska bygga en ny, tänker mig en plexiglas skiva som får fästas på något finurligt sätt. 

 

IMG20220406204118.thumb.jpg.1d6f6047d1da8097c04117cf8b06897f.jpg

IMG20220406204126.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några dagar har passerat och lite framsteg har gjorts. Jag har reglat och samt fått dit kastdäcket och även börjat bygga om själva styrpulpeten. Har även hunnit plastat fast däcket i skrovet och Imorgon är det dags att fortsätta plastningen. Men en fråga, har nån något tips på färg? Är sugen på vit till insidan och grått till utsidan men blir inte riktigt klok på vad man ska använda 🤔

IMG20220416163752.jpg

IMG20220416163758.jpg

IMG20220415162515.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt för fiske = grått på insidan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt projekt! Alltid tyckt det verkar läskigt att såga bort så mycket av båten men ser ut att bli stadigt! Plasta ordentligt så inte vatten kommer in och fastnar i träet. Körde impregnerat trä som ruttnade i min båt tidigare för att jag inte gjort det ordentligt från början.

Du kan se lite bilder på hur det såg ut tidigt i mitt "Från Ubåt till fiskebåt" inlägg.

Ska bli kul att se vad du hittar på härnäst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det tillslut hänt lite grejer i båt bygget. Kastdäcket är plastat och klart, såklart så blev det några luftbubblor som jag nu har slipat ner och spacklat över. Har även bygg om styrpulpeten och gömt undan elen. Förhoppningen är att kunna slipa spacklingen och kunna börja måla imorron, det börjar ju närma sig sjlsättningstider nu så klockan tickar på 😅

IMG20220507135504.jpg

IMG20220507135508.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tips är att plasta in rör som du kan dra eventuell el för framtida installationer i. Tex om du skall han nån sån liten elmotor i fören etc. 
 

detta saknas på många nya båtar och det krånglar till efter-installationer 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hunnit måla ett varv på insidan båten idag, såg ut att täcka väldigt fint så borde nog klara mig med ett varv till 👍🏻 började även kika lite på elen, förra ägaren sa att den inte gick att stänga av på nyckeln och att man istället fick "döda" den med choken. Hittade ett kabelbrott i tändningslåset som skulle kunna vara boven i dramat men det återstår att se 🤔IMG20220510191043.thumb.jpg.abb8013c6ffd25648e5e2d2ec767f74c.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-09 vid 14:45 skrev johan_sjobjorn:

Tips är att plasta in rör som du kan dra eventuell el för framtida installationer i. Tex om du skall han nån sån liten elmotor i fören etc. 
 

detta saknas på många nya båtar och det krånglar till efter-installationer 

Har förberett för att kunna dra el fram till fören, ett borrhål i kastdäcket och det är klart 👍🏻 finns ingen plan på att göra det ännu men som du säger så är det trevligt att ha skapat en möjlighet till det iallafall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, gör ett försök här. Vad är det för modell på båten om du vet? Har precis fått en båt som liknar din exakt som är 5m X 1,9m. Stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...