Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Bryggplats58

Startspärr krångel

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har startspärr  av märket nautilock. 

Undrar om någon upplevt krångel och svårigheter med den startspärren och kanske vet hur man kan koppla ur den.

95_nautilock-support-1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med min Nautlock startspärr och köpte ny fjärr från jetco.se. Då upptäckte jag att det inte gick att programmera in den. Minnet i centralenheten var trasigt. Köpte ny centralenhet från jetco, inte så jättedyrt, och kopplade in den istället. Det tog en eftermiddag och det var lite pyssligt men nu funkar allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info.

För min del verkar spärren slå till lite godtyckligt, en gång under färd i 26 knop. Det blev lite tvärnit då. Funderingen jag  har är om det är svårt att koppla förbi spärren och få en mer trygg och tillförlitlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej sa båttjuven. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt att koppla bort den. Även för en båttjuv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bryggplats58:

Skulle jag som är båtägare vara så korkad?? Nu är du synnerligen ointelligent i ditt påstående. Jag har problem med en opålitlig startspärr som jävlas, det räcker utan korkade kommentarer som bara gör mig irriterad och undrande över hur korkad du är.

Använd citering när du hugger på någon så det blir tydligt vem du svarar.

 

Jag har för mig att vid installation av Nautilock så skriver montören ett protokoll så man vet hur kablarna är anslutna. Har inte en sådan starspärr själv så det är bara andrahandsinfo jag snappat upp på nätet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen står det en sifferkod, och en förklaring på hur många gånger man skall vrida startnyckeln fram och åter för att komma förbi.

Jag hade detta på en båt 2006, och har för mig att det var så man gjorde om man tillfälligt ville komma förbi en trilskande fjärr.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

I manualen står det en sifferkod, och en förklaring på hur många gånger man skall vrida startnyckeln fram och åter för att komma förbi.

Jag hade detta på en båt 2006, och har för mig att det var så man gjorde om man tillfälligt ville komma förbi en trilskande fjärr.

 

Tack ! Frågan när hur man löser detta permanent. Är det krångligt eller relativt enkelt att avinstallera eländet. Jo jo det är ett stöldskydd, bäst jag skriver det så ingen börjar yla om båttjuv igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Använd citering när du hugger på någon så det blir tydligt vem du svarar.

 

Jag har för mig att vid installation av Nautilock så skriver montören ett protokoll så man vet hur kablarna är anslutna. Har inte en sådan starspärr själv så det är bara andrahandsinfo jag snappat upp på nätet.

Nej har inget protokoll men en kod finns. Jag köpte båten förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Bryggplats58:

Skulle jag som är båtägare vara så korkad?? Nu är du synnerligen ointelligent i ditt påstående. Jag har problem med en opålitlig startspärr som jävlas, det räcker utan korkade kommentarer som bara gör mig irriterad och undrande över hur korkad du är.

 

Jaha, det är väl jag som ska ta åt mig. 

Tur att nån bryr sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om @Bryggplats58har kvar bruksanvisningen, installationsanvisningen (som man kanske inte får med sig hem om ett proffs utfört installationen) så framgår det ju vilken funktion på motorns som startspärren kopplar bort, sannolikt då motorns tändsystem eftersom motorn stannar när man minst önskar detta. Det kan vara så att denna startspärr även kopplar bort manöverspänningen till startmotorns solenoid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om @Bryggplats58har kvar bruksanvisningen, installationsanvisningen (som man kanske inte får med sig hem om ett proffs utfört installationen) så framgår det ju vilken funktion på motorns som startspärren kopplar bort, sannolikt då motorns tändsystem eftersom motorn stannar när man minst önskar detta. Det kan vara så att denna startspärr även kopplar bort manöverspänningen till startmotorns solenoid.

Tyvärr så fick jag inte med någon dokumentation på startspärren då jag köpte båten. Troligen enbart tändningen som påverkas, startmotorn fungerar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bryggplats58:

Tyvärr så fick jag inte med någon dokumentation på startspärren då jag köpte båten. Troligen enbart tändningen som påverkas, startmotorn fungerar.

Om du inte hittar rätt ledningar kan du ju alltid dra en parallell ny kabel från tändningslåset till tändspolen och till den elektroniska tändningen om du nu har en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har råkat ut för ett liknande problem. Plötsligt startar inte motorn (VP D4 260). Kan det vara fel på fjärrkontrollen eftersom jag lyckats använda nödstart metoden med att tryck in pinkoden med den separata knappen enligt instruktionerna. Men även den metoden har lagt av! Någon tidigare har sagt att de bytt ut centralminnet fast jag vet inte hur de kom på att det var trasigt. Jag är tveksam om att ge mig på ett sånt ingrepp.  Också, är den lilla kabel en antenn?

Finns det någon som kan tipsa om hur en bra felsökning bör gå till?  

roundcube-1.jpeg

roundcube.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...