Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Jörgen

Har jag en 2 takare el en 4 taktare.?

Rekommendera Poster

Gäst Jörgen

Hur ser jag om min Johnson 55hk -79 är en 2 taktare eller en 4 taktare, när jag köpte den sa säljaren att det är en fyrtaktare, men sen sa en granne att det där är ju en två taktare.????? Hur vet jag vad som är rätt med eller utan olja... Tacksam för svar.... M.v.h Jörgen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en tvåtaktare. Om säljaren har haft detta som argument för ett högre pris, skulle jag nog ta en diskussion med vederbörande... 4-takt är en ganska ny företeelse på utombordare. I Johnson's fall kom 55hk 4-takt först 2003(eller 2004?) Du skall ha tvåtaktsolja i bensinen. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, på motorriggen finns en liten plåt med motorbetecking och motorns serienummer. Vad har du för motorbeteckning? Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med, -79 fanns inga Johnsonfyrtaktare. Tycker också att säljaren är fruktansvärt oseriös, det är ju falsk varudeklaration!Hade säljaren tänkt att motorn skulle skära på första resan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Hejsan! Kan du inte ha tolkat säljaren fel, han kanske sa att det var en 4-cylindrig motor? Mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett, var den billig är det ju strunt samma, förutsatt att du inte specifikt ville ha en fyrtaktare. Verkar i vilket fall som om säljaren antingen är okunnig eller en skojare. Johnson 55 -79 är förresten tvåcylindrig. Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen

Okej..Jag är Tacksam för alla svaren. Så en Johnson 55 hk från 1979 kan inte vara en 4 taktare, den är 2 cylindrig. Jag köpte båten med motor privat, till ett bra pris, så jag känner mig inte lurad hur som haver. Men jag har redan kört ca:50 liter utan tvåtakts olja. Problemet är hur kan jag vara säker, för häller jag i tvåtakts olja i en fyrtaktare så får jag inte igång den igen sen. Men motornummret måste ju vara ett säkert kort.. M.v.h. Jörgen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte skadas en fyrtaktare av tvåtaktsolja mer än att friktionen i cylindrarna ökar om blandningen är för fet. Man brukar faktiskt ge fyrtaktare en skvätt tvåtaktolja ibland för att smörja spridare och bensinpump mm. Men man får inte ha så fet blandning då. mvh Thompa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande är osäker så kolla om du hittar en oljesticka och/eller ett påfyllningshål för olja..Om du inte hittar det så kan du vara helt 100% säker på att du har köpt en 2-takts motor... 4-takt är bäääst....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en OMC från 70 talet - Håller för vad som helst... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ronny Hemlin

SLUTA VARA OSÄKER KILLEN!!! DET ÄR EN TVÅTAKTARE PUNKT!! skaffa tvåtaktsolja & blanda 3% första tanken, med tanke på att du kört utan olja ett tag, sen blandar du 2% i resten av motorns liv. :) Johnsson Rules! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog e de en tvåtaktare alltid, Har själv två 55hk... 50l utan olja, hmm skulle nog tro att de e dax för smörjning då ;-) Hoppas att du inte ansträngt motorn allt för mycke under dom 50l.. omborrning och nya kolvar etc kostar runt tio papp om du mekar själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nummert till säljaren kvar? Evt annons? Skulle nog hävt köpet om jag var du..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kört upp 50 liter, men hur många har säljaren kört upp utan olja, om han har trott att det är en fyrtaktare? Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa säljaren bara snabbt att det var en fyrtaktare (kanske ett missförstånd) eller pratade ni också om detta att det inte skulle vara tvåtaktsolja osv? För är så fallet har han ju antingen lurat dig ordentligt medvetet, eller så är det ett under att motorn går fortfarande, beroende på hur länge han haft motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ni ser själva...vilka motorer klarar turer utan tvåtaktsolja med 50 l uppkört bränsle utan o skära ihop? OMC...inte underligt vro:n pajar ibland...totalt onödig pryl ju....*s*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

det finns absolut inte en chans alls att man kan köra FEMTIO liter ren bensin i en tvåtaktare utan separat oljesmörjning...

 

när jag var 13 år (nu30) provade jag o min far att förväxla två identiska tankar, en med blandad bensin o en med ren....kom ca 300 meter innan den skar (ej nöp, utan SKAR)...

 

så nån olja måste det ha varit i soppan...

 

det är min fulla övertygelse...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig obs aldrig köra mer än någon liter utan olja innan haveriet är ett faktum.

Olja måste varit med i soppan eller så har maskinen sep smörjning utan att du vet om det. Kolla om det finns en oljetank under kåpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar helt otroligt om du har kört 50l utan någon olja den burde ha skrurit för länge sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att Jörgen vill driva lite med oss på forumet ... :-? Kanske en ny Fart-tråd på G :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...