GÄ till innehÄll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, 😃

 

Är i fĂ€rd att byta vattenpump i vĂ„r bĂ„t. Och nĂ€r jag kikar pĂ„ diverse bĂ„t nĂ€tbutiker sĂ„ ser jag att det inte Ă€r sĂ„ vanligt med 20L/min. Kan jag köpa en tex 13L/min pump eller kommer jag fĂ„ problem dĂ„ tro?

 

Bifogar bild pÄ den pump vi har idag.

Vattenpump.PNG

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-04-04 vid 21:07 skrev 08sthlm:

Hej, 😃

 

Är i fĂ€rd att byta vattenpump i vĂ„r bĂ„t. Och nĂ€r jag kikar pĂ„ diverse bĂ„t nĂ€tbutiker sĂ„ ser jag att det inte Ă€r sĂ„ vanligt med 20L/min. Kan jag köpa en tex 13L/min pump eller kommer jag fĂ„ problem dĂ„ tro?

 

Bifogar bild pÄ den pump vi har idag.

 

Hej!
Svaret Àr oenkelt, det beror ju pÄ hur din dricksvatteninstallation i övrigt ser ut, hur mÄnga tappstÀllen du har, hur mycket vatten du anvÀnder etc. Om du har dusch ombord Àr det ju bra med en kraftigare pump, om du bara har ett tappstÀlle och bara vill tappa upp litet vatten i en kastrull, eller bara fylla diskhon klarar du dig med en mindre pump. Om du har en vv-beredare i systemet Àr det ocksÄ bÀttre med en kraftfull pump. Jag har en pump pÄ 20 l/m och jag tycker den ger för litet vatten i duschen, men det gÄr snabbt att tappa upp en kastrull med vatten till potaiskoket.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Vi har en WPS 3.5 med 13 lit/min i vĂ„r 30 fotsbĂ„t med VV-beredare samt tre tappstĂ€llen inklusive dusch pĂ„ badbryggan. Som @Georg_Ohm sĂ€ger kunde man önska lite mer tryck i duschen ibland men det rĂ€cker till och det spar vatten nĂ€r besĂ€ttningen stĂ„r och sölar som om vattentanken var pĂ„ flera kubik 😄
Den gamla pumpen var en WPS 2.9 som nu sköter spolningen till toaletten.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Se till att att pumpen Àr specad för saltvatten om om du skall ha den till sjövatten.

Jag köpte en pump som var helt omÀrkt pÄ ERlandsson.

Personalen dubbelkollade och sade att den var ok...Den dog i slutet pÄ somaren och jag fick riva halva köksinstallationen...igen.

 

// Mats W

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2022-04-06 vid 11:47 skrev Makro:

Vi har en WPS 3.5 med 13 lit/min i vĂ„r 30 fotsbĂ„t med VV-beredare samt tre tappstĂ€llen inklusive dusch pĂ„ badbryggan. Som @Georg_Ohm sĂ€ger kunde man önska lite mer tryck i duschen ibland men det rĂ€cker till och det spar vatten nĂ€r besĂ€ttningen stĂ„r och sölar som om vattentanken var pĂ„ flera kubik 😄
Den gamla pumpen var en WPS 2.9 som nu sköter spolningen till toaletten.

Man kan kanske inte tillÀmpa Ohms lag pÄ vatteninstallationer, Àvensom det finns en del likheter.

Det Àr inte bara pumpens flöde som Àr uttryckt i liter per minut man skall förlita sig pÄ, utan Àven vilket vattentryck som pumpen kan ge. Sedan hur lÄngt över vattennivÄn den kan prestera etc.

En del duscharmaturer för fritidsbÄtar har alldeles för klena anslutningsslangar, och det hÀmmar ju ffa vattenflödet i duschmunstycket. Visserligen vattenbesparande, men det kan bli en lÄngdragen duschning istÀllet för en snabb med bra flöde och bra tryck.

 

Jag mÀrker ju att varje liten förtrÀngning av vattenslangarna ger ett mÀrkbart försÀmrat tryck och flöde. SÄ det gÀller ju att se till att man inte har sÄdan hinder pÄ vÀgen. 
 

I sÄdana hÀr diskussioner brukar det oftast komma in tips om utjÀmningstankar pÄ pumpens trycksida, mÄhÀnda Àr sÄdana bra om vattnet kommer stötvis ut vattenkranen. Men om man nu har en membranpump med tre eller fyra kammare, som Àr vanligt, blir inte den stötvisa effekten lika stor som pÄ de Àldre pentrypumparna med bara ett membran.

Jag har inte brytt mig om att installera en sÄdan tryckutljömningstank, kÀnner inget behov av en sÄdan, dÄ min pump ger ett vÀldigt jÀmt flöde.

 

Det gÀller Àven att se till att alla kopplingar och tappstÀllen pÄ pumpens trycksida Àr tÀta, sÄ att det inte lÀcker det minsta, för dÄ startar pumpen ofta utan att man tappar upp nÄgot vatten. Ofta startar dÄ pumpen pÄ kvÀllen nÀr man skall till att somna. Man brukar ju förvisso ha en strömbrytare som man kan stÀnga av pumpen med, men den kan sitta obekvÀmt illa till dÄ man nattetid mÄst gÄ upp för att tömma sin blÄsa, med efterföljande handtvagning. SÄ se till att systemet Àr helt tÀtt!

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I sÄdana hÀr diskussioner brukar det oftast komma in tips om utjÀmningstankar pÄ pumpens trycksida, mÄhÀnda Àr sÄdana bra om vattnet kommer stötvis ut vattenkranen. Men om man nu har en membranpump med tre eller fyra kammare, som Àr vanligt, blir inte den stötvisa effekten lika stor som pÄ de Àldre pentrypumparna med bara ett membran.

Jag har inte brytt mig om att installera en sÄdan tryckutljömningstank, kÀnner inget behov av en sÄdan, dÄ min pump ger ett vÀldigt jÀmt flöde.

Ja nÀr du nÀmner det sÄ har jag ju faktiskt en hydropresstank / ackumulator pÄ 5 liter i systemet ocksÄ

0920560m-varem-pressure-tank-vertical.webp

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

944998311_501912101-500x500.jpg.db88655af1abbe8d3e941d64ad6b806e.jpg

SÄdana hÀr pumpar Àr ju rÀtt sÄ dyra, man kanske inte behöver vÀlja den dyraste modellen, men kvalitét kostar ju en hel del.

BÀttre att bli irriterad nÀr man belastar bankkontot Àn dÄ man stÄr utan vatten i kranen mitt under sÀsongen.

 

Whale, Johnson och Jabsco/Par hÄller hög kvalitet, dessutom finns det ju ofta reservdelar att köpa till dessa, vilket inte alltid finns till de billigare modellerna, som egentligen skulle haft ett stort sortiment av reservdelar.

 

Ett annat tips kan ju vara att montera pumpen pÄ ett sÄdant vis att den Àr lÀtt att ta med in i stugvÀrmen pÄ hösten, det kan vara svÄrt att till 100% drÀnera dessa membranpumpar, och dom har ju en tendens att frysa sönder om vintern. Man skall ju undvika snabbkopplingar och annat, jag vet att bland annat "gardenakopplingar" i dricksvattensystemet inte fungerar sÄ vÀrst bra.

Pumparna har ju ofta snabblÄsningar (de blÄ pÄ bilden) dÀr man lÀtt* kan lossa slangens nippel frÄn pumpen.

 

*Ja speciellt lÀtt Àr det ju inte, dÄ slangnippeln brukar fastna rÀtt sÄ bra mellan O-ringarna i kopplingen.

  • Gilla 3

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2022-04-08 vid 11:28 skrev Georg_Ohm:

944998311_501912101-500x500.jpg.db88655af1abbe8d3e941d64ad6b806e.jpg

SÄdana hÀr pumpar Àr ju rÀtt sÄ dyra, man kanske inte behöver vÀlja den dyraste modellen, men kvalitét kostar ju en hel del.

BÀttre att bli irriterad nÀr man belastar bankkontot Àn dÄ man stÄr utan vatten i kranen mitt under sÀsongen.

 

Whale, Johnson och Jabsco/Par hÄller hög kvalitet, dessutom finns det ju ofta reservdelar att köpa till dessa, vilket inte alltid finns till de billigare modellerna, som egentligen skulle haft ett stort sortiment av reservdelar.

 

Ett annat tips kan ju vara att montera pumpen pÄ ett sÄdant vis att den Àr lÀtt att ta med in i stugvÀrmen pÄ hösten, det kan vara svÄrt att till 100% drÀnera dessa membranpumpar, och dom har ju en tendens att frysa sönder om vintern. Man skall ju undvika snabbkopplingar och annat, jag vet att bland annat "gardenakopplingar" i dricksvattensystemet inte fungerar sÄ vÀrst bra.

Pumparna har ju ofta snabblÄsningar (de blÄ pÄ bilden) dÀr man lÀtt* kan lossa slangens nippel frÄn pumpen.

 

*Ja speciellt lÀtt Àr det ju inte, dÄ slangnippeln brukar fastna rÀtt sÄ bra mellan O-ringarna i kopplingen.

Tack för alla kommentarer. :)

 

Jag köpte en likadan som satt dÀr sen innan som Àr beprövad, för vÄr bÄt med VV-beredare samt tre tappstÀllen inklusive dusch pÄ badbryggan.

 

https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html

 

Dock sitter det inget filter till ingÄende vatten till pumpen idag ser jag. Det rekommenderas i  installationsmanualen. Vad har för filter?

 

Kommer Àven följa ditt exempel Georg och göra en ny lösning sÄ jag lÀtt kommer Ät att plocka in pumpen pÄ vintern. :)

 

 

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
21 minuter sedan skrev 08sthlm:

Tack för alla kommentarer. :)

 

Jag köpte en likadan som satt dÀr sen innan som Àr beprövad, för vÄr bÄt med VV-beredare samt tre tappstÀllen inklusive dusch pÄ badbryggan.

 

https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html

 

Dock sitter det inget filter till ingÄende vatten till pumpen idag ser jag. Det rekommenderas i  installationsmanualen. Vad har för filter?

 

Kommer Àven följa ditt exempel Georg och göra en ny lösning sÄ jag lÀtt kommer Ät att plocka in pumpen pÄ vintern. :)

 

 

 

6E2C6687-58AC-4704-A7E4-C442927BFC80.jpeg.c6d2c3afe0543bbddefa3ea2a1eb72fe.jpeg

 

Jag har en sÄdan hÀr enkel sil innan pumpen (en snarlik pÄ spolvattenledningen innan toan ocksÄ).

Med det finns ju en hel del olika typer. Om du vill ha en mer aktiv filtrering kan du har en större filterbehÄllare som du kan ladda med aktivt kol, eller nÄgon typ av filtervadd.

Det Àr vÀl mest om man fyller vatten frÄn tvivelaktiga tappstÀllen. Om det finns kommunalt dricksvatten i ett tappstÀlle ute pÄ bryggan sÄ skall det vattnet hÄlla livsmedelskvalitet.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev 08sthlm:

Tack för alla kommentarer. :)

 

Jag köpte en likadan som satt dÀr sen innan som Àr beprövad, för vÄr bÄt med VV-beredare samt tre tappstÀllen inklusive dusch pÄ badbryggan.

 

https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tryckvattenpumpar/wps-52-12v.html

 

Dock sitter det inget filter till ingÄende vatten till pumpen idag ser jag. Det rekommenderas i  installationsmanualen. Vad har för filter?

 

Kommer Àven följa ditt exempel Georg och göra en ny lösning sÄ jag lÀtt kommer Ät att plocka in pumpen pÄ vintern. :)

 

 

 

Jag kör med Johnson Pump filter 

https://www.martec.se/pumpar/johnson-pump/tillbehor-tryckvattenpumpar/inloppsfilter.html

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

NÀr det nu skrivs om filter vill jag pÄminna om att tömma dessa filter inför vinterförvaringen. Det Àr lÀtt att glömma. Jag vet :(

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
34 minuter sedan skrev 08sthlm:

Dum frĂ„ga, stĂ„r att denna monteras direkt   I WPS. Är det sĂ„ eller sĂ€tter man den pĂ„ slangen innan pumpen sĂ„ att sĂ€ga? 🙂

FÀst slangen i filtret och sedan fÀster du filtret i pumpen.

  • Gilla 3

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2022-04-11 vid 21:03 skrev 08sthlm:

Dum frĂ„ga, stĂ„r att denna monteras direkt   I WPS. Är det sĂ„ eller sĂ€tter man den pĂ„ slangen innan pumpen sĂ„ att sĂ€ga? 🙂

Anslutningarna Àr av samma typ som i pumpen. Bara att trycka in och lÄsa.

Vattenfilter.png.b059421eb4fd29bccadd3c593de7b046.png

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Lintott:

Anslutningarna Àr av samma typ som i pumpen. Bara att trycka in och lÄsa.

Vattenfilter.png.b059421eb4fd29bccadd3c593de7b046.png

Jag kom pĂ„ det nu nĂ€r jag ser denna bild att en sĂ„dan sil medföljde pumpen jag köpte som Ă€r till dĂ€ckspolningen. Det Ă€r i princip en likadan konstruktion som pentrypumparna, men oftast kraftigare. Min dĂ€ckspolningspump tar in vatten i samma bordsgenomföring som dĂ€r toaletten tar in sitt spolvatten, och dessa har dĂ„ en gemensam sil som dĂ„ hindrar ”kolasnörena” att trassla in sig i pumpar och i porslinets kanaler.

 

För övrigt Àr en dÀckspolningspump vÀldigt bra att ha. SÀrskilt som det finns barnbarn och hund ombord, som drar med sig en massa sand och annat skrÀp  pÄ fötter och tassar dÄ dom gÄr ombord. Det finns Àven ett duschmunstycke till denna pump, sÄ att grovsanering av dessa tvÄ- och fyrbenta besÀttningsmedlemmar kan företagas vid behov.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...