Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Idag är min båt botten målat med hård epoxy dvs Lefant T Coat. Om jag slipa lätt på ytan kan jag övermålar med annan typ av färg t ex (godkänd) polerande eller gift färg? Båten, en Aquador 25, ligger i Stockholms innerskärgård.  Tacksam för alla tips och råd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hempels Conversion Primer (1 lager) och Hempaspeed TF (2 lager) skall funka. Det skall jag måla på min snart......

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kane!

 

Har du använt det tidigare? Är det bra mot beväxning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är ny för året så det blir premiär. Min aluminiumbåt är målad på den finska fabriken med Hempels 7120D och den finns inte i Sverige så jag måste hitta något annat. Hade en bra dialog med Hempel så därför testar jag Hempaspeed TF.

Ligger också i Sthlms inre skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, bra, tack igen. Jag läste om produkten nu, låter bra eftersom man kan övermåla gamla färg. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Intrepid:

OK, bra, tack igen. Jag läste om produkten nu, låter bra eftersom man kan övermåla gamla färg. Lycka till.

Detsamma.

Kommer att slipa lätt på den gamla med typ 240-papper innan jag lägger primern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är medlem i båtklubb bör man undersöka vilka färger som accepteras i klubben.

Det kan bli trassligt om man tvingas avlägsna färgen.

Blödande färger ( självpolerande)  brukar sällan accepteras. Själv använder jag Hempel hard racing copper för användande  i östersjön. Då det gäller Mälaren accepteras inga färger med biocider. Har funderat på silicon, men finns problem med dålig tålighet mot mekanisk nötning och en viss slipprighet i sling vid upptagning efter vad jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!  Jo min båtklubb har informerat om allt det du ta upp och har även utfört mätningar. Kane har berättat om en intressant produkt som jag kommer att pröva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken skillnad hoppas du uppnå genom att måla över din hårda och giftfria epoxy (T-Coat) med en hård och giftfri tunnfilmsfärg (Hempaspeed TF)..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottentvätten i vår hamn är inte pålitlig. Den är ofta trasig och bokningssystemet är krångligt. Jag vill inte att båten har skägg 😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Intrepid:

Bottentvätten i vår hamn är inte pålitlig. Den är ofta trasig och bokningssystemet är krångligt. Jag vill inte att båten har skägg 😏

Jo… fast… Hempaspeed TF och T-Coat har ju lite samma egenskaper (hårda, giftfria), därav min fråga. Dvs, sannolikt växer det precis lika mycket (eller lite) på de båda färgerna om du inte tvättar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm.  Enligt faktabladet ska den motverka beväxning. Om inte ska jag kanske använda en "godkänd " självpolerande produkt.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Intrepid:

Hm.  Enligt faktabladet ska den motverka beväxning. Om inte ska jag kanske använda en "godkänd " självpolerande produkt.   

Jo, och det motverkar beväxning genom att ha en hård, glatt yta - precis som den färgen du har idag. ”Det hårda, hala och blanka ytskiktet försvårar för påväxt att vidhäfta och är samtidigt lätt att hålla ren” enligt Lefants hemsida. 
 

Bra att veta är att ingen färg på marknaden funkar mot ”skägg”. Biocidfärger funkar mot snäckor då de innehåller koppar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...