Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Isolera varmluftslangar, med vad?

Rekommendera Poster

Jag tänker sätta någon sorts isolering runt värmarens varmluftslangar, är det någon som har några bra tips vad man kan använda?

Det finns visserligen färdig isoleringsstrumpa att köpa men dels är den ganska dyr och sedan får man ända skära sönder den en på en massa ställen för att anpassa till slangdragningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde liggunderlag som sattes ihop med silvertejp. Mätte temperaturen vid utblåset före och efter. Klar skillnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Jag använde liggunderlag som sattes ihop med silvertejp. Mätte temperaturen vid utblåset före och efter. Klar skillnad.

Jag hade valt något som är mer åldersbeständigt än silvertejp, men i övrigt håller jag med - liggunderlag funkar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Jag hade valt något som är mer åldersbeständigt än silvertejp, men i övrigt håller jag med - liggunderlag funkar bra. 

Buntband runt liggunderlag funderade jag på innan jag köpte (dyrt) speciella isoleringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Buntband runt liggunderlag funderade jag på innan jag köpte (dyrt) speciella isoleringar.

Eftersom liggunderlaget är lite motspänstigt så går det åt många buntband för att skarven ska bli tät. Silvertejpen har nu hållit i 8 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Eftersom liggunderlaget är lite motspänstigt så går det åt många buntband för att skarven ska bli tät. Silvertejpen har nu hållit i 8 år.

Det var en väldigt bra silvertejp, de brukar ge upp betydligt snabbare 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Jag använde liggunderlag som sattes ihop med silvertejp. Mätte temperaturen vid utblåset före och efter. Klar skillnad.

Jag har också funderat på liggunderlag men undrar hur det är med brandsäkerheten. Vet någon om det brinner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duger inte en sån här, eller är den för billig? 

 

(Köpte dyrare på Hjertmans.)

 

För 125 mm slang. 

Screenshot_20220404_195131_com.android.chrome.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liggunderlag är ju svindyr isolering, i alla fall om man köper på biltema, jula eller sportbutiker. Jag tror nog Hybros tips här ovanför är mest prisvärt. Och smidigast att installera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Hybros tips är värt att titta närmare på. Prisvärt, jämfört med båt-tbh-affärens och dessutom i mått som passar mina slangar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Det var en väldigt bra silvertejp, de brukar ge upp betydligt snabbare 🙂 

Jag tror att silvertejp åldrar snabbare om den utsätt för ljus. I mörka platser brukar den inte bli så snabbt spröd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev anuba:

Jag tror att silvertejp åldrar snabbare om den utsätt för ljus. I mörka platser brukar den inte bli så snabbt spröd. 

Som jag förstår finns det väl olika kvalitéer av silvertape. Det är inget registrerat varumärke utan bara en tape som är silverfärgad. Ej att jämföra med t.ex Gorillatape som är ett fabrikat på en bra tape.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...