Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

"Kinesiska" lanternor....

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Sett dessa ?

 

På Tradera säljs det just nu gröna och röda LED-lampor som "Lanternor". Med tanke på att säljaren känner sig tvungen att vitsorda sina egna produkter är det tydligt att denne nog fått ett och annat påpekande om dessa s.k. "Lanternor": "Recensioner som lanternorna har fått av tidigare köpare och användare har varit mycket goda. Både vad gäller lysvinklar, räckvidd och funktion!"

 

Men det är ju inga "navigationsljus", det är bara röda och gröna LED-lampor. Och lysvinklar - ja de lyser ju och syns mycket "bättre" en vanliga röd/gröna, så det måste väl vara jättebättre (obs - ironi):

https://www.tradera.com/item/343803/535324001/navigationsljus-lanterna-lanternor-12-v-dc-120-lumen-bra-sken-gron-rod-gangljus

 

Pinsamt att man dessutom monterat dem på fel sida på båten på bilden:

image.png.d84d970d7e455710eec8072a56a6ab9d.png

 Fanns till salu i en annan annons också (hittar den dock inte just nu), där säljaren visade en bild där man satt dem både fram och bak.

 

Hoppas man slipper möta sådana fellysande julgranar på sjön.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är snodd och spegelvänd från Aliexpress (där samma "lanternor" kostar 40:- för en dubbel uppsättning).

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev superpin:

Bilden är snodd och spegelvänd från Aliexpress (där samma "lanternor" kostar 40:- för en dubbel uppsättning).

 

Jo, jag vet. Men desto pinsammare att visa sin inkompetens genom att lägga upp en sådan bild.

 

Men dessa röd/gröna kan ju indikera för/akter också, det vore väl praktiskt ?  Eller är det så man ska se vilken som är min och din båt ?

image.png.0872931c35a9fd0e9c7a9fa802bf5ed1.png

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla till högtalarutgångar. 

Left resp right. 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall tydligen snurra upp helt okunniga köpare. Man kan köpa mycket konstiga saker i ofta tvivelaktig kvalitet på AliExpress och Alibaba, och dessa kanske är samma företag?

Men där finns även lanternor som sägs vara godkända och som ser ut som riktiga lanternor, kopior av Hella eller Aqua Signals lanternor…. 
Nä dessa på bilden avbildade lysande grejer passar nog bäst som ”mysbelysning” i raggarbilarna.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är tråkigt när en del medvetet försöker lura folk. Hoppas att affärerna går riktigt uselt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja det är tråkigt när en del medvetet försöker lura folk. Hoppas att affärerna går riktigt uselt.

Jag kunde inte låta bli att anmäla annonsen till Tradera och föreslå att produkten flytades till avdelningen Hobby.

 

Tillägg: Ni ser hur det kan gå när man handlar med totalitära stater så köp inte kinesiska lanternor.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja med tanke på det finstilta på säljarens sida är du nog inte den första att anmäla och det betyder ju också att denna är fullt medveten om produktens brister som lanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat ur säljarens friskrivning, dvs de kan inte klassas som lanternor och därmed inte fullgöra uppgiften som navigationsljus/positionsljus. 

 

"Certifikat för användning som navigationsljus ingår ej.
Det är dock inget som någon köpare tidigare påpekat eller klagat på eller menat skulle vara något problem."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GTI:

Saxat ur säljarens friskrivning, dvs de kan inte klassas som lanternor och därmed inte fullgöra uppgiften som navigationsljus/positionsljus. 

 

"Certifikat för användning som navigationsljus ingår ej.
Det är dock inget som någon köpare tidigare påpekat eller klagat på eller menat skulle vara något problem."

Dom duger inte ens på floderna Huang He eller på Chang Jiang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysljus inne i båten? 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Hybro:

Mysljus inne i båten? 

Tja... jag skrev tidigare att dessa kanske passar bättre i raggarbilen, om dom går att dimra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Mysljus inne i båten? 

Ja, om man inte kan ha det mysigt utan bländande porr-röd belysning inne i båten.... 🤔

Men du skulle ju koppla dem till högtalarutgångarna i ett av alla dina obegripliga inlägg ovan, så "ljusorgel" har du väl redan fått.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev IngemarE:

Ja, om man inte kan ha det mysigt utan bländande porr-röd belysning inne i båten.... 🤔

Men du skulle ju koppla dem till högtalarutgångarna i ett av alla dina obegripliga inlägg ovan, så "ljusorgel" har du väl redan fått.

Det var inte jag som föreslog att man skulle koppla dem så, men det kanske funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det var inte jag som föreslog att man skulle koppla dem så, men det kanske funkar.

Nej, men jag citerar ju @Hybro, så vem jag syftade på med "du" borde väl varit tydligt 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, men jag citerar ju @Hybro, så vem jag syftade på med "du" borde väl varit tydligt 😉

Då så!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om dessa är godkända men de säljs av bl.a Watski som reservlanternor fast det gäller ju att man vet hur de monteras 🙄

Vanliga klassiska lanternor är nog ändå bäst, med eller utan LED.

B4B934FF-1641-409C-9DD2-19D27D690442.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag vet inte om dessa är godkända men de säljs av bl.a Watski som reservlanternor fast det gäller ju att man vet hur de monteras 🙄

 

Ja uppenbarligen inte uppochner eftersom dom verkar vattenfyllas.  😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Jag vet inte om dessa är godkända men de säljs av bl.a Watski som reservlanternor fast det gäller ju att man vet hur de monteras 🙄

Vanliga klassiska lanternor är nog ändå bäst, med eller utan LED.

Vi har något liknande som nödlanternor och de har någorlunda bra färg, ljusstyrka och lysvinkel faktiskt. Alltid bra att kunna synas även vid blackout.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...