Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Kapa tjock batterikabel med bågfil?

Rekommendera Poster

Har bla köpt hydralisk kabelskotång, ca 25 kabelskor och 7 meter 95 mm2 kabel för att bygga om elsystemet vid installation av LFP & BMS.

Prylarna inköpta i Sverige men båten ligger i Nederländerna så det blir egentillverkade pressade kablar av diverse dimensioner.

 

I butiken hade de en rejäl avbitare (bultsax liknande) som jag inte har i verktygslådan.

 

Tänkte kapa med fint bågfilsblad, är det en okay metod eller finns det bättre MacGyver sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två varv med najtråd, hopvriden med tång, på var sida om kapstället, så blir det inget spretande av enskilda kardeler (trådar). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Tänkte kapa med fint bågfilsblad, är det en okay metod eller finns det bättre MacGyver sätt?

Det funkar.

En liten hobbysåg med fintandat blad fungerar också. Men som nämnts ovan - kapa så snyggt du kan för ju mindre det spretar, desto lättare att få på kabelskon med alla kardeler på rätt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för bra tips.

Får se om jag kan sätta 2 slangklämmor, en på var sin sida och såga mitt emellan, borde ge ett jämnt tryck på ytterhöljet.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du med najtråd. Drar ihop stadigt å fint, när du vrider till. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova olika verktyg före resa,kan fungera mad grensax (trädgård) prova även att det går klippa en kort bit kabel. hoppas du gör ett klipp, B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog skalat, dragit två varv med eltejp (hårt) och sågat rakt igenom ejtejpen.
Lycka till!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

95 mm2 förtennad batterikabel har ytterdiameter 18 mm (mätt utanpå gummihöljet),

min wiresax för riggklippning klarar bara dia meter 10 mm.

 

Biltema produkterna utgått eller tomt på hyllan...
Får bli Plan B med bågfilen för min ad-hoc planering tillåter inte några extra timmar för Kielfärjan går om några timmar:-)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grensax alt. sekatör funkar. Kolla på amazon. Slangklämma på ömse sida snittet, alt. buntband alt. najtråd ger snyggare resultat.

/mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

95 mm2 förtennad batterikabel har ytterdiameter 18 mm (mätt utanpå gummihöljet),

min wiresax för riggklippning klarar bara dia meter 10 mm.

 

Biltema produkterna utgått eller tomt på hyllan...
Får bli Plan B med bågfilen för min ad-hoc planering tillåter inte några extra timmar för Kielfärjan går om några timmar:-)

 

Jag hittade ytterligare en prisvärd kabelsax från Swedol men den var också nästan slut.  Är det någon global kabelsaxbrist?

https://www.swedol.se/kabelsaxel-2947.html?queryID=9670dcf11236a56c699d8e42d82b5daa&objectID=176761&indexName=production_swedol_sek_sv_products

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bultsax har en öppning på 23 mm, den följde med båten för 25 år sen så jag vet inte var den är köpt, men den är märkt CHINA. Väldigt användbart verktyg, klipper allt möjligt, senast ett hundraårigt stängsel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...