Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anders89

Bottenfärg bilder

Rekommendera Poster

Hej alla!

vet inte om tråden ligger rätt men lägger den här.

 

Ni som har bra erfarenhet av bottenmålning kan ni se om jag behöver måla om min eller kan man lägga i den som den är? 

längst under på bilderna är det inte avskrapat det är bara smuts, det är mest i kanterna o så det har gått av lite. det är en självpolerande färg men jag vet inte vilken.

kan man bättra på med en svart självpolerande eller ska man ta grundfärg och sen måla om hela?

MVH Anders

IMG_2590.jpg

IMG_2589.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag hade definitivt målat en fräsch omgång förutsatt att båten ligger utmed kusten. Många självpolerande färger verkar gå måla över varandra, så om det är det som det varit så lär det inte vara några problem. Nu är jag ingen expert på ämnet men jag vill minnas att de verksamma ämnena lakas ur med tiden, även på land. Det brukar t ex stå att sjösättning ska ske inom en tidsperiod efter målning. Bottenfärgen på min båt när jag köpte den var röd och båten hade stått på land ett par år, där såg man tydligt att kopparn i färgen var kraftigt oxiderad. 
 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man kan ge ett bra svar på om du behöver måla eller inte så behöver man veta var båten ligger när den är i vattnet samt om den ligger i hela säsongen eller om du har den på trailer och bara sjösätter vid användning.
Ligger den i på västkusten så behöver du måla med en bra färg och det gäller väl även mellersta och södra Östersjön, i övriga vatten så har jag begränsad kunskap om vad man bör och får göra.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Innan man kan ge ett bra svar på om du behöver måla eller inte så behöver man veta var båten ligger när den är i vattnet samt om den ligger i hela säsongen eller om du har den på trailer och bara sjösätter vid användning.
Ligger den i på västkusten så behöver du måla med en bra färg och det gäller väl även mellersta och södra Östersjön, i övriga vatten så har jag begränsad kunskap om vad man bör och får göra.
 

Hej!

ja precis den ligger i Helsingborg / skåne. och i hela vår/sommar. 

tänkte om man bara kunde måla över med denna? https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/bottenfarger/polerande-vastkust/mille-nct-svart-25lit?gclid=CjwKCAjwrqqSBhBbEiwAlQeqGjMtHBWIgNXp1MWUiSbxF4PP7j3nATOFFN5H6ZJN_lRsKKge01WuZxoC9DgQAvD_BwE 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste definitivt måla igen. 
Går bra att måla rakt på, jag har använt biltemas västkustfärg och tyckt den har varit bra. 
men den du länkar är säkert bra den med.
Ligger uppe i göteborgstrakten (april - september i sjön vanligtvis).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå :)

 

vad behöver man rengöra med innan man målar på ny färg? räcker det med att spola av den med vatten? för torkar jag med tex svamp blir den helt svart

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver tvätta bort allt organiskt eller smuts som du kanske tänker det är. Testa med kraftigt tvättmedel och en högtrycksmaskin och om det inte funkar behöver du nog borsta ytan med en hård borste.

Det går att måla på det som är men då lossnar färgen allt eftersom tiden går och nästa vår när du ska måla igen så ångrar du att du inte gjorde rent ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Themariner:

Du behöver tvätta bort allt organiskt eller smuts som du kanske tänker det är. Testa med kraftigt tvättmedel och en högtrycksmaskin och om det inte funkar behöver du nog borsta ytan med en hård borste.

Det går att måla på det som är men då lossnar färgen allt eftersom tiden går och nästa vår när du ska måla igen så ångrar du att du inte gjorde rent ordentligt.

så jag tänkte med, tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-07 vid 13:08 skrev Anders89:

Hallå :)

 

vad behöver man rengöra med innan man målar på ny färg? räcker det med att spola av den med vatten? för torkar jag med tex svamp blir den helt svart

 

MVH

Det står på burken till färgen du valt hur du skall göra underarbetet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är det mycket lättare att få rent direkt efter man tagit upp båten, normalt räcker det då med en noggrann högtryckstvätt och sedan måla.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-04 vid 12:51 skrev Gullholmarn:

Du måste definitivt måla igen. 
Går bra att måla rakt på, jag har använt biltemas västkustfärg och tyckt den har varit bra. 
men den du länkar är säkert bra den med.
Ligger uppe i göteborgstrakten (april - september i sjön vanligtvis).

Hur många lager brukar du måla och hur mycket färg tror du jag skulle behöva till min 21 fots motorbåt?

 

Det är första gången för mig så jag har ingen stor erfarenhet av detta.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Bejban:

Hur många lager brukar du måla och hur mycket färg tror du jag skulle behöva till min 21 fots motorbåt?

 

Det är första gången för mig så jag har ingen stor erfarenhet av detta.

 

Tack på förhand!

Det står på burken hur många m2 en liter färg räcker till, och tex. här kan du få en uppskattning av hur stor yta botten på din båt har:

https://www.lefant.se/berakning-av-bottenarea/

 

Jag gissar att en 2,5l hink räcker för två varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Det står på burken hur många m2 en liter färg räcker till, och tex. här kan du få en uppskattning av hur stor yta botten på din båt har:

https://www.lefant.se/berakning-av-bottenarea/

 

Jag gissar att en 2,5l hink räcker för två varv.

Min 21 fots snipa räckte en 2,5l burk nästan till två varv. men den hade nog mer bottenarea än du. så jag tror som No_Jah.

Jag hade nöjt mig med att måla ett lager. 
Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...