Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FredrikTysk

I vilka länder i närheten av Sverige krävs förarbevis?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!
Jag funderar på att upptäcka fler länder i närområdet kring Sverige med min motorbåt i framtiden, så jag har försökt finna information om vilka länder/platser i närområdet till Sverige som kräver någon sorts förarbevis (eller annan utbildning) för att få framföra en motorbåt, men jag tycker att det är svårt att finna information om detta. 
Så i vilka av nedan uppräknade länder/platser/kanaler krävs någon form av förarbevis (eller annan utbildning) för att få framföra en 8-meter lång motorbåt för privat bruk?

-Finland

-Åland
-Estland
-Lettland
-Litauen
-Polen

-Tyskland
-Kielkanalen

-Danmark

-Nederländerna

Mvh

Fredrik

Redigerad av FredrikTysk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget förarbevis behövs för att framföra en 8-meters båt på Åland eller i Finland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser detta på siten Båtlivsutbildning:

Förarintyget, Båtpraktiksintyget, Kustskepparintyget, Short Range Certificate som förkortas SRC (VHF-intyget) och Kanalintyget gäller primärt i Sverige. Svenska intyg är dock väl ansedda utomlands varför många uthyrare godkänner svenska intyg förutsatt att du har med dig den blå intygsboken, om du t.ex. skall hyra motor- eller segelbåt.

 

Samma tycker jag borde gälla för behörighet att framföra båten.

 

Det står också

International Certificate of Competency förkortas ICC, och är ett internationellt intyg för förare av fritidsbåt (på engelska International Certificate for Operators of Pleasure Craft eller ICC).

...

 

Hur tar jag ett ICC?

Du måste ha Förarintyg eller Kustskeppare + SRC (VHF) intyg och båtpraktikintyg för att få ut ICC. Förarintyget ger ICC 10 meter och Kustskepparen ger ICC 24 meter. 

 

För att vara på säkra sidan är det alltså detta man bör ha vid färd med båt utanför Sveriges gränser.

Källa: https://batutbildning.se/fragor-svar/vad-ar-icc/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt troende är att på havet gäller Svenska krav på akademiska färdigheter för svensk båt. Hyr man båt gäller det landets krav tex charterbåt i Kroatien.

 

Inre europeiska farvatten typ kanaler brukar kräva kompetensintyg.

 

För att slippa diskussioner med myndighetspersoner och i vissa fall få försäkringsrabatt är det smart att ta tex förarbevis och kanalintyg.

 

Själv har jag gått diverse kurser med 5-10 års mellanrum för att fräscha upp kunskaperna, öka kunskaperna och träffa nya båtvänner på kurs.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det även nödvändigt att ta med Förar- och Kustskepparintyg vid endast köp av 12 m båt utomlands? (Om jag inte skall segla hem båten, utan få den transporterad.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Terri:

Är det även nödvändigt att ta med Förar- och Kustskepparintyg vid endast köp av 12 m båt utomlands? (Om jag inte skall segla hem båten, utan få den transporterad.)

Nej, det finns nog  inga sådana krav varken varken utomlands eller i Sverige.

Det är väl precis som att man kan köpa bil utan att ha körkort.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...