Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Edvin_ek

Elkablar på min nya motor med elstart?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag var och hämta min nya honda 15hk utan elstart idag. Dock när jag kom och hämta den märkte jag att det satt elkablar på motorn samt att den hade en startknapp. Jag frågade om det men de hade inte något svar på vad de va till.

 

Hemma tog jag av kåpan och det såg allt ut som det satt en startmotor på den. Sitter sånt fastmonterat utan att fungera även på de med bara dragstart? Med elstart är det 4000kr dyrare så vill inte bli glad i förtid över det så jag tänkte att jag hör här så jag slippet fundera (kommer inte test köra motorn på ett tag tyvärr). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Edvin_ek:

Hej!

 

Jag var och hämta min nya honda 15hk utan elstart idag. Dock när jag kom och hämta den märkte jag att det satt elkablar på motorn samt att den hade en startknapp. Jag frågade om det men de hade inte något svar på vad de va till.

 

Hemma tog jag av kåpan och det såg allt ut som det satt en startmotor på den. Sitter sånt fastmonterat utan att fungera även på de med bara dragstart? Med elstart är det 4000kr dyrare så vill inte bli glad i förtid över det så jag tänkte att jag hör här så jag slippet fundera (kommer inte test köra motorn på ett tag tyvärr). 

Kabelhärvor är ofta gemensamma för flera olika varianter av motorer och för olika marknader (länder) så att det hänger oanslutna kablar är inte ovanligt. Sen monteras och kopplas komponenterna in beroende på vad man vill uppnå för modellbeteckning. Universella kabelhärvor sparar pengar vid tillverkningen.

 

Att ej aktuella komponenter monteras utan att vara inkopplade är nog.sällsynt. Om det skulle göras så börjar det kosta pengar vid tillverkningen.

 

För att reda ut vad du fått för motor så rekommenderar jag att kolla typbeteckningen (alla siffror o bokstäver) och söka runt på nätet vad den typen har för funktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att det sitter en startmotor på en motor som bara ska ha dragstart, det låter ju som att du har fått fel modell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller tidig julklapp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Har nu kunnat testa motorn tidigare än planerat och visst var det elstart! Rolig överraskning 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-04 vid 16:54 skrev Knoparn:

Kan inte tänka mig att det sitter en startmotor på en motor som bara ska ha dragstart, det låter ju som att du har fått fel modell.

 

2022-04-07 vid 13:46 skrev Edvin_ek:

Tack för svaren!

 

Har nu kunnat testa motorn tidigare än planerat och visst var det elstart! Rolig överraskning 

Just det, gratulerar!

Typskylten på utombordare brukar sitta på riggens fäste. Kolla typbeteckningen och jämför med köpehandlingen, kvittot.

Man kan ju tycka att din motor borde ha ett par grova batterikablar som kommer ut nånstans, så att nu denna startmotor kan få spänning och ström. Om så är fallet är det ju bara att köpa ett startbatteri.

2022-04-07 vid 13:46 skrev Edvin_ek:

Tack för svaren!

 

Har nu kunnat testa motorn tidigare än planerat och visst var det elstart! Rolig överraskning 

😃 "Ibland bara händer det"...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer motorns serienummer med det som står på garantisedel och kvitto, så är det bara att gratulera. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...