Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Qetuop

Evinrude ficht, något att ha?

Rekommendera Poster

Hej! 

Som rubriken lyder så har jag funderingar över Evinrude ficht. Försökt läst mig till lite och hittar inget "uppdaterat", men mycket info om att man ska undvika dessa motorer för flera år sedan. 

 

Är detta fortfarande den allmänna uppfattningen? Kollat lite på dessa motorer, från 01-05 närmare bestämt. 

 

Tar gärna emot info och uppfattningar om dessa.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har inte blivit bättre än konkurrenterna av samma årgång med åren, de har bara blivit äldre. Kan vara lönt att kolla vilka reservdelar som finns tillgängliga. Speciellt då delar till tändsystemet och och den lite speciella insprutningen som bara fanns några år. Inte speciellt kul att att jaga rätt på och sedan vänta på delar från andra sidan Atlanten halva säsongen.

 

Det kan också vara värt att ta reda på om det finns någon i ditt närområde som har felsökningsinstrument och kan felsöka och skruva din motor, de är ju lite speciella och allt mer sällsynta numera.

 

Med andra ord, om du inte själv är insprutningsguru och kan skruva själv är det värt att betala lite mer för en vanligare motor som du vet att det finns både kunskap och reservdelar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara lite försiktig med dom. Vi hade en 150:a Ficht i slutet av 90-talet och den var inte bra. Den var svårstartad, kunde dö när man la i växel, och gick allmänt dåligt. Vi köpte den ny och verkstaden fick aldrig ordning på den. Evinrude har alltid haft väldigt höga priser på reservdelar och nu när de lagt ner verksamheten så lär priserna på reservdelar gå uppåt. Ska du köpa en 20 år gammal motor så köp en Yamaha, de är bra motorer och det finns delar till dom. Evinrude etec var magiskt fina motorer! Jag var jättenöjd med min, men när den blev äldre så gick det inte längre att motivera att behålla den med de höga reservdelspriserna plus att en ny 4-taktare har 20% lägre förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt massa fichtar från alla årgångar och det är en bra motor i grunden, och mina erfarenheter är goda, motorn förtjänar ett bättre rykte än vad som sägs. Motorn är snål riktigt vridstark och har låg vikt, och enkel att serva. Precis det man vill ha där bak.  Årsmodell 98, 99 V6, (lilla V6an) hade stora problem resten av årsmodellerna är bra. Viktigt att serva den på rätt sätt bara och det är ju inte så svårt att ta reda på.

Redigerad av Lakritz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...