Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skippeer

Målarrullar för att applicera epoxybaserad bottenfärg (Coppercoat)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag skall höja vattenlinjen på segelbåten som övervintrat i Nederländerna och tänkte dessutom måla en bit ned på skrovet för att förstärka tjockleken på Coppercoat skiktet.

När jag sökt efter lämpliga rullar har butikerna tipsat om skummgummirullar som ger slätast resultat men blivit varnad för att efter ca 20 minuters användning börjar skummgummit att lösas upp. 
Det näst bästa för epoxybaserad bottenfärg sägs vara mohairrullar så det köpte jag oxå ett gäng med.

 

Tillverkaren av Coppercoat rekommenderade skummgummirullar för epxoy men det var först när jag fråga hos Erlandssons brygga som säljaren tippsade om West System's skummgummirullar för epoxy så nu har jag köpt ett gäng med sådan oxå.

 

Minnet är ibland kort men i år kom jag ihåg att vit vattenlinje tejp är obra, bättre med röd vattenlinjetejp som jag fann hos Hjertmans.

 

#

Många längeseglare gillar Coppercoat som kan fungera över 10 år dock inte alla älskar det, jag personligen tror att det är mycket viktigt med underarbetet.
På min båt finns det symtom på att blykölen inte har det isolerande epoxy skikten under så det uppstår "svart rosor" lite här och var på blykölen, har slipat, lagt på International High Protect på de värsta ställena. 
Längre fram får jag nog be ett varv att sandblästra blykölen och göra om det på rätt sätt.

#
Kommer att behöva slipa precis innan sjösättning i början av maj så att att CC är "aktiv"
 

Från tillverkarens US web site fann jag denna färgrekommendation:

If the surface is green (dark green through to a quite vibrant mid-green, the latter usually nearer the waterline), it's active.
If brown or black, it isn't.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är oxå att skumgummi rullar löses upp efter ett tag. Jag har prövat biltemas. Men de är billiga och man kan istället byta ofta om man vill.

 

Finast resultat tycker jag dock Mohair rullar ger, mycket slätare yta.

 

Men vill varna för Biltemas Mohair rullar som inte fixar epoxi färg, de släpper otroligt mycket hår pga att färgen är så klistrig. Jag bytte efter två rullar till mohair jag köpte på Seasea och de fungerade mycket bättre, släppte minimalt med hår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mohairrullar är bästa för Coppercoat, och precis den icke-billigaste varianten. Men med tanke på att man gör något för 10...15 följande år så lönar det sig att köpa den näst-dyraste rullvarianten hos en proffs affär.

Att slipa ytan öppen före sjösättning är viktig. Glömde det två år tillbaka, men aldrig mera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en butik ger skumgummirullar den bästa ytan, de påstod att det kan bli lite ojämnare med mohair och har man otur kan mohairrullen släppa lite "ludd" som fastnar i färgen.
Har inte tidigare själv jämfört resultat, kanske det blir möjligt nu i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...