Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ibanezfender

Erfarenheter hålla båttoaletten fräsch på ny båt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis tagit leverans av en ny båt med handpumpad jabsco toalett som tar spolvatten från havet (västkusten) och som sen pumpas till septitank, tanken töms via sugtömning.

 

Det finns en uppsjö med kemikalier att tillsätta till både spolning och i tanken som tillverkarna säger skall hålla slangar och tank fräscht och hjälpa till med nedbrytningen. Är det att rekommendera att tillsätta något medel som förebyggande åtgärd? Hur gör ni med liknande förutsättningar?

 

Om ni skulle som mig ha möjligheten att börja från början, skulle det vara värdefullt om ni ville dela med er av erfarenheter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar rekommendera en produkt från Biltema som tar bort mycket av den urinsten som lagras i slangar och tank.

https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584

 

Det är viktigt att det är denna och inte en liknande produkt som heter Mobile Toilet Treatment (Saneringsvätska på svenska).

Det finns en liknande produkt på marknaden som heter Transclean (något) men den är betydligt dyrare och jag vet inte om den har samma goda effekt.

Jag använder en flaska som jag spolar ner ca en dl lite då och då under sommaren och låter vätskan stå i slangen ett tag. På sensommaren häller jag i tre flaskor och fyller upp min 100l toatank med vatten och låter stå i några dar innan jag tömmer. På det sättet slipper jag problem med flottören till min tankmätare också som annars brukar haka upp sig några år efter urtagning och rengöring. Har funkat i 8-9 år för mig nu.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principiellt tror jag de flesta kemikalier är av ondo för toasystemet totalt sett.

Något blir bättre samtidigt som något annat blir sämre.

 

ChristerN verkar ju nöjd med BT:s syra mot urinsten eftersom toatankmätaren då funkar och jag tror också att det som till slut dödar en toa är jför stor mängd urinsten, så en flaska syra då och då tror jag på även om vi valt den mera fatalistiska vägen utan problem på 10 år.

 

Det enda vi hällt i toan är OxyG som har en produkt som ska göra att nedbrytningen i tanken inte luktar så illa, men vi märkrt ingen skillnad.

 

Vi köpte ny toa 2012 (Jabsco twist 'n look) och har inte bytt några gummidetaljer ännu. Fyra gånger har jag plockat isär pumpen och rengjort fråm urinsten genom att lägga allt i 12 % ättika. Före montage har jag gnidit in allt i jättekladdigt silikonfett. 

Jokerventilen rengörs på samma vis varje år.

 

Vad jag förstått har många problem med just toapumpen och det tror jag beror på att man använder diverse rengöringsmedel och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det spolvattnet du pumpar in från havet, finns det ju en hel del organiskt material, plankton bland annat. När detta spolvatten får stå någon eller några dagar i toaskålen dör dessa plankton, börjar brytas ner och luktar illa. Så emellanåt tvättar jag rent i skålen med vanlig såpa och sötvatten.

Titta efter så att det finns en sil innan pumpen, där alger och annat kan fastna. 
Jag har flera pnger råkat ut för att dom dör långa trådalgerna, som ser ut som Malacos kolasnören, har sugits med spolvattnet in i toan och orsakat stopp. Med en enkel sil monterad har detta aldrig mer skett, men algerna har istället fastnat i silen som är lätt att rensa.

 

Sedan är det ju viktigt att ha bra ventilation i toautrymmet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I det spolvattnet du pumpar in från havet, finns det ju en hel del organiskt material, plankton bland annat. När detta spolvatten får stå någon eller några dagar i toaskålen dör dessa plankton, börjar brytas ner och luktar illa. Så emellanåt tvättar jag rent i skålen med vanlig såpa och sötvatten.

Bra tips! Jag brukar spola ner lite sötvatten när toan ska stå oanvänd ett tag. Funkar också mot odören. Lämnar också locken på toan öppna. Annars blir det lätt lite sunkigt på undersidan av dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transclean 65 har starkare koncentration jämfört med BT produkten, svagt minne att BT produkten egentligen blir dyrare om man räknar på ”pocenten” (Sven Melander skämt man minns”). Använder trots det BT’s flaska i båten.

 

Som saltvattenseglare verkar vi drabbas hårdare av urinsten så det som funkar i Stockholm kan fela i Bohuslän.

 

Ett tips vid helgsegling är att på söndagen ta handduschen och spola igenom med dricksvatten innan du sugtömmer helgens toabravader. Då bromsar du ny odör i slangarna genom färskvattnet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte bajslang på båten fann jag att den mesta urinstenen fanns den första meterna efter toan. Inte toapapper som alla varnar för. Transclean frätte bort den mesta stenen i Y-ventilen. 
Min tolkning var att man inte har spolat med tillräckligt med vatten så att urinet har legat länge i slangen.

Enligt Jabsco-manualen pumpar man sju tag per meter slang. Då jag har fyra meter till tanken blir det 28 pumptag. Jag tror inte många pumpar så mycket.

Så ett tips är att avsluta båturerna med att pumpa lite extra i toan.

 

Havsvattenlukten stör bara när man använder toan första gången på turen. Sedan märks den inte så länge man använder toan varje dag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många bra användbara tips! Inte så avhängt på ständig tillförsel av kemikalier och diverse dyra tillsatser låter det som.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan fundera på att bygga om systemet och spola med sötvatten. Sjövattnet luktar apa när det står stilla ett tag.

Om urin rinner på utsidan skålen och vidare ner så samlas det mellan toans bottenplatta och där den är skruvad i skrovet så en annan insats kan vara att täta den delen så att man kan tvätta utan att det blir urin rester kvar. 

I övrigt se till att allt ät tätt och byta backventilen varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till sötvattenkonvertering kanske kan vara en seasmart. Någon som har testat?

 

En liten batteridriven manick som automatiskt doserar ett medel i inloppsslangen som tar död på mikroorganismer och bakterier.

 

Seasmart kostar cirka 2000 kr och medlet byter man en gång per år för några hundralappar.

 

För bra för att vara sant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konverterade till färskvattenspolning. Du slipper organismer som finns i Saltvatten, om du ligger på västkusten. Nackdel är att den tar av din färskvattenkapacitet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-07 vid 11:47 skrev Stovefriend:

Konverterade till färskvattenspolning. Du slipper organismer som finns i Saltvatten, om du ligger på västkusten. Nackdel är att den tar av din färskvattenkapacitet.

 

Visst är det så, inget tvivel om det. Men som jag skrivit tidigare i detta sammanhang så tycker ju jag att det är slöseri med färskvattnet ombord, oavsett tankens storlek.

Jag har tidigare haft en 1 liters plastflaska inne på toan, med vatten och litet såpa i, som jag emellanåt har hällt i någon deciliter ner i skålen, och borstat runt litet med toaborsten, det brukar bli bra. Jag har sett att somliga sätter en sådan där kemisk "sten" i en hållare på kanten av skålen, vet inte hur sådana verkar, men dom maskerar iallfall skithuslukten.

 

Om man nu har mycket dålig lukt, som man inte riktigt får bort, kan det vara så att slangen mellan toan och tanken har åldrats och släpper igenom denna lukt, och då är det ju bara att byta denna och kanske andra slangar till toan.

 

Ventilation... nu var det längesedan det anordnades båtmässor, men jag har sett toaletter på då nybyggda utställda båtar som haft en bra utsugsventil på taket ovan toautrymmet, det är väldigt bra! Men ibland har det saknas tilluft, om man nu evakuerar luft med dålig lukt måste ju ny fräsch luft få komma in, annars är det ju meningslöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När toan används dagligen så hinner det inte uppstå dålig lukt från ruttnande microorganismer så då fungerar det utmärkt med sjövattenspolning.

 

När jag ska lämna båten ett par dagar så spolar jag med lite färskvatten från handduschen jag har på min toa. Då blir jag av med microorganismerna med förbrukning av endast en minimal volym färskvatten. Det luktar aldrig ruttet när jag återkommer.

 

En annan grogrund för rutten doft är småskräp som kommer med spolvattnet och fastnar "i spolringen" på toan. Hålen är rätt små och fungerar som silar. Jag har monterat ett enkelt nätfilter med lösskruvbar kopp på vattenintaget. Där samlas små fiskyngel o annat som tidigare förorsakade mycket irritation när de fastat inne i porslinet och låg där o ruttnade. Det syns genom plasten när något yngel slunkit in o då tar det inte lång tid att skruva loss o skölja av filtret.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

När toan används dagligen så hinner det inte uppstå dålig lukt från ruttnande microorganismer så då fungerar det utmärkt med sjövattenspolning.

 

När jag ska lämna båten ett par dagar så spolar jag med lite färskvatten från handduschen jag har på min toa. Då blir jag av med microorganismerna med förbrukning av endast en minimal volym färskvatten. Det luktar aldrig ruttet när jag återkommer.

 

En annan grogrund för rutten doft är småskräp som kommer med spolvattnet och fastnar "i spolringen" på toan. Hålen är rätt små och fungerar som silar. Jag har monterat ett enkelt nätfilter med lösskruvbar kopp på vattenintaget. Där samlas små fiskyngel o annat som tidigare förorsakade mycket irritation när de fastat inne i porslinet och låg där o ruttnade. Det syns genom plasten när något yngel slunkit in o då tar det inte lång tid att skruva loss o skölja av filtret.

 

Dessa goda tips kan upprepas hur många gånger som helst!

Jag har ju haft problem med "kolasnörerna" dom kan ju trassla till det ordentligt och fastnar i alla små kanaler i porslinet och i pumpen. 

 

4170.jpg.50408ce54f1dc4dfab30fc0300f70e67.jpg

 

En sådan här sil, eller filter skall man ju absolut ha på ingående slang till spolvattnet, om man nu inte tar spolvatten från färskvattentanken...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dessa goda tips kan upprepas hur många gånger som helst!

Jag har ju haft problem med "kolasnörerna" dom kan ju trassla till det ordentligt och fastnar i alla små kanaler i porslinet och i pumpen. 

 

4170.jpg.50408ce54f1dc4dfab30fc0300f70e67.jpg

 

En sådan här sil, eller filter skall man ju absolut ha på ingående slang till spolvattnet, om man nu inte tar spolvatten från färskvattentanken...

Å så hänger man den upp-och-ner på slangen så är det busenkelt att skruva loss och rensa silen utan att spilla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Lintott:

Å så hänger man den upp-och-ner på slangen så är det busenkelt att skruva loss och rensa silen utan att spilla.

Ja, men jag har faktiskt monterat den så som på bilden, men koppen uppåt. Det blir aldrig mer vatten än att det ryms i den nedre delen, sockeln, när jag skruvat av kopplen med silen. Då är det ju även lättare att komma åt stjärnskruven i mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, men jag har faktiskt monterat den så som på bilden, men koppen uppåt. Det blir aldrig mer vatten än att det ryms i den nedre delen, sockeln, när jag skruvat av kopplen med silen. Då är det ju även lättare att komma åt stjärnskruven i mitten.

Mitt filter saknar skruv. Koppen bara gängas på så det behövs inte ens något verktyg...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Mitt filter saknar skruv. Koppen bara gängas på så det behövs inte ens något verktyg...

Jag har en sådan också, innan pentrypumpen. En är inköpt på Erlandssons och den andra på Sesea, en med och en utan skruv….😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...