Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kenneth_S

Kapell på nu?

Rekommendera Poster

Massa minus (8-10 minusgrader) på nätterna, och 10-15 plusgrader på dagarna. Är det dumt att täcka av från presenningen och på med kapell i de förhållandena, kan kapellet bli skört och förstört av detta?

 

Närde en tanke att dra av vinterkappan och på med sommarkappan till helgen, men det var innan Kung Bore intog tronen igen.

 

Vad tror\vet ni om bra\usel idé med kapell på nu? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett bra impregnerat kapell där vatten rinner av så är det ingen fara. Men om kapellet drar i sig vatten ska du inte låta det frysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Alanningen:

Har du ett bra impregnerat kapell där vatten rinner av så är det ingen fara. Men om kapellet drar i sig vatten ska du inte låta det frysa.

 

Tackar för svar 👍

Impregnerade det ínför förra säsongen, hade inte tänkt impregnera i år. Märkte inget om att kapellet drog åt si vatten vid tvätt dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Kenneth_S:

 

Tackar för svar 👍

Impregnerade det ínför förra säsongen, hade inte tänkt impregnera i år. Märkte inget om att kapellet drog åt si vatten vid tvätt dock.

Har du tvättat det efter förra säsongen har du nog tvättat bort impregneringen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte med bara vatten väl? 

 

För om det är så, försvinner ju impregnering vid första regnskuren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Har du tvättat det efter förra säsongen har du nog tvättat bort impregneringen också.

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Inte med bara vatten väl? 

 

För om det är så, försvinner ju impregnering vid första regnskuren. 

Att tvätta med bara vatten kallar jag för att skölja. Förutsatte att det inte var det @Kenneth_S menade, men kan ju ha fel ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt har suttit nu i 2 veckor, bokade sjösättning idag på onsdag nästa vecka.

 

Man får vara lite försiktig med kapellrutorna, dom kan spricka vid minusgrader. Annars är det inget problem att ha året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev patrikflink:

bokade sjösättning idag på onsdag nästa vecka.

Lyckans ost! 
Har i år bestämt mig för att göra vid lite grejer på undersidan av skrovet och behöver tillräcklig temperatur för epoxi-målning och lite annat innan jag kan sjösätta. Nuvarande väder ser inte så gynnsamt ut. Ja, och så allt annat som jag brukar göra inför en ”normal” sjösättning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Lyckans ost! 
Har i år bestämt mig för att göra vid lite grejer på undersidan av skrovet och behöver tillräcklig temperatur för epoxi-målning och lite annat innan jag kan sjösätta. Nuvarande väder ser inte så gynnsamt ut. Ja, och så allt annat som jag brukar göra inför en ”normal” sjösättning. 

Ja, är ivrig nu!

Har bra relation med varvet, har åkt in och ut i varmhallen då bottenfärg vart som tuggummi i kylan och sedan mina hål som behövdes tätas under vattenlinjen osv.

 

Kommer att ta premiär ute på sjön nästa helg såklart och då pangar vi på med bilder i tråden "vilka är ute nu"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-31 vid 17:36 skrev ChristerN:

 

Att tvätta med bara vatten kallar jag för att skölja. Förutsatte att det inte var det @Kenneth_S menade, men kan ju ha fel ;)

Tvättat med vatten och såpa, inget gjort efteråt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog väntat tills det blev varmare. Jag lyckades spräcka en ruta när jag skulle tvätta kapellet i solskenet för någon vecka sedan. Då var det kring 5 - 10 grader. 
Kompisen satt på sitt kapell tidigt i år och spräckte också en ruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev anuba:

Jag hade nog väntat tills det blev varmare. Jag lyckades spräcka en ruta när jag skulle tvätta kapellet i solskenet för någon vecka sedan. Då var det kring 5 - 10 grader. 
Kompisen satt på sitt kapell tidigt i år och spräckte också en ruta.

Inget kul 😞

Ja, det blir nog till att vänta. Grejen är att jag behöver få skrapat en del och målat inför sjösättning 7/5... Ja ja, inget är som väntans tider 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...