Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har köpt en HR 465 och jag undrar om någon har tips på något bra polermedel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har bara testat Internationals produkter (de blå flaskorna) med bra resultat. Min båt hade stått ute ett par år men den blev som ny! Först en grovtvätt, sen Rubbing, Polering & Vax.

 

Mvh Andreas

7781143C-0F41-408D-8553-771AA3FD0CED.jpeg

5071DA3F-BE29-4311-BF7D-FBD13159FE5D.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Hej,

 

Jag har bara testat Internationals produkter (de blå flaskorna) med bra resultat. Min båt hade stått ute ett par år men den blev som ny! Först en grovtvätt, sen Rubbing, Polering & Vax.

 

Mvh Andreas

7781143C-0F41-408D-8553-771AA3FD0CED.jpeg

5071DA3F-BE29-4311-BF7D-FBD13159FE5D.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Såg på bilderna att du har fin durk, var har du lagt dit och var kan man köpa sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag använder Internationals produkter framförallt polish och vax. Funkar fint! Skaffa gärna en oscillerande polermaskin vilket gör jobbet enklare, https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/elektriska-polermaskiner/oscillerande-polermaskin-014139/.

 

Andra tips på bra rengöringsmedel innan polering/vaxning.

 

Rengöring för vattenlinjen

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/batrengoring-550149/

 

Mögeltvätt

https://www.watski.se/BioCool-Mogeltvatt-11d3D

 

@Ljung_Gbg Snyggt jobbat!

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lapphund64:

Tack för tipset! Såg på bilderna att du har fin durk, var har du lagt dit och var kan man köpa sådant?

Det är EVA-teak från Ebay. Det finns lite överallt, även i vissa båtbutiker. Det är inte så dyrt men ger ett stort lyft! Hittills efter en säsong ser det fortfarande bra ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Freez:

Även jag använder Internationals produkter framförallt polish och vax. Funkar fint! Skaffa gärna en oscillerande polermaskin vilket gör jobbet enklare, https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/elektriska-polermaskiner/oscillerande-polermaskin-014139/.

 

Andra tips på bra rengöringsmedel innan polering/vaxning.

 

Rengöring för vattenlinjen

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/batvard/rengoring/batrengoring-550149/

 

Mögeltvätt

https://www.watski.se/BioCool-Mogeltvatt-11d3D

 

@Ljung_Gbg Snyggt jobbat!

 

Jag instämmer med allt! En polermaskin gör stor skillnad! Och Oxalsyra för vattenlinjen osv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har tidigare använt internationals polish samt vax och tyckt de varit bra och lättarbetade.
Nu har vi använt Ultraglozz superpolish, samma medel för polering samt Vax.
Det är lättarbetad och "nya" båten har varit polerat och vaxat med det i ett par år med gott resultat.
Tycker dock att medlet är lite dyrt, men praktiskt med bara en flaska.

Använde förövrigt Biltemas en säsong men upplevde det som trögarbetat även om resultatet blev bra.

Vilket snyggt arbete @Ljung_Gbg Applåderar!

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, Ljung_Gbg said:

Hej,

 

Jag har bara testat Internationals produkter (de blå flaskorna) med bra resultat. Min båt hade stått ute ett par år men den blev som ny! Först en grovtvätt, sen Rubbing, Polering & Vax.

 

Mvh Andreas

7781143C-0F41-408D-8553-771AA3FD0CED.jpeg

5071DA3F-BE29-4311-BF7D-FBD13159FE5D.jpeg

Grymt snyggt jobb!!!!! Vad använde du för material till den nya instrumentpanelen? Lyckades du polera upp vindrutan eller är den en ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Alanningen:

Grymt snyggt jobb!!!!! Vad använde du för material till den nya instrumentpanelen? Lyckades du polera upp vindrutan eller är den en ny?

Tack!!

 

Till instrumentpanelen använde jag akrylplast som jag måttade ut och sågade till. Sen

folierade jag den med ”kolfiber look” och en svart list runtom. Blev kanon!

 

Rutan gav jag upp på så det fick bli en ny...

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter en långsegling med mycket salt och sol hade friborden blivit väldigt oxiderade på vår Hallberg Rassy 352 från 1980. Vanligtvis använder jag Turtle Boat Cleaner och vax, men i år bet inte det alls... Smusten lossande men ingen glans alls.

 

Fick då tipset om 3Ms produkter. Expertprodukter. Dyrt som tusan. En flaska kostar ca 700 kr på Seasea. Köpte tre olika polermedel (vit-, grön-, blå-kork). Köpte även 3Ms polermaskin och tillhörande polersvampar. Så totalt landade det på över 7000:-

 

Resultatet blev dock som nytt!!! Jag blev så nöjd efter att ha först blivit besviken efter att ha försökt med cleaner och vax en hel dag. Polermedlet räcker i många år till, så de 7000 får slås ut på många år med glänsande fribord :)

 

Så är friborden grovt oxiderade rekommenderar jag 3Ms produkter med polermaskin.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Ljung_Gbg said:

Tack!!

 

Till instrumentpanelen använde jag akrylplast som jag måttade ut och sågade till. Sen

folierade jag den med ”kolfiber look” och en svart list runtom. Blev kanon!

 

Rutan gav jag upp på så det fick bli en ny...

 

Mvh Andreas

Jag gjorde en liknande variant. Men jag sågade ut den nya instrumentbrädan ur den gamla rutan (som byttes mot ny), rundade av alla kanter, målade den blanksvart och sen klarlackade jag. Jag försökte med foliering, men utan bra resultat. Blev riktigt bra, men din ser bättre ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag gjorde en liknande variant. Men jag sågade ut den nya instrumentbrädan ur den gamla rutan (som byttes mot ny), rundade av alla kanter, målade den blanksvart och sen klarlackade jag. Jag försökte med foliering, men utan bra resultat. Blev riktigt bra, men din ser bättre ut!

Så skulle jag ju gjort!! Smart! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Hej,

 

Jag har bara testat Internationals produkter (de blå flaskorna) med bra resultat. Min båt hade stått ute ett par år men den blev som ny! Först en grovtvätt, sen Rubbing, Polering & Vax.

 

Mvh Andreas

7781143C-0F41-408D-8553-771AA3FD0CED.jpeg

5071DA3F-BE29-4311-BF7D-FBD13159FE5D.jpeg

Bra jobbat! Svårt att tro det är samma båt.👍👍👍👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall prova grojet som skall vara super, rengör vaxar o polerar o lätt att torka av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...