Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

MD5 lossa svänghjulsmuttern?

Rekommendera Poster

Hej!

Måste lyfta ur min MD5 och hört att den blir betydligt lättare om svänghjulet monteras av, så det vill jag göra. 

I pentas verkstadshandbok står det att  svänghjulsmuttern är dragen men 500nm, vilket verkar betyda att den sitter av bara h-e, men att den kan skruvas loss med en 55mm hylsa på ledhandtag samt ett träskaft som mothåll. 

 

Har köpt hylsa + adapter samt biltemas längsta ledhantag:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/dackverktyg/ledhandtag-2000024021

 

Ställde mig med båda fötterna längts ut på handtaget och tryckte med benen men muttern rörde sig inte!

Så nu vänder jag mig till forumet för att kolla om någon annan lossat samma mutter, hur gick ni till väga? Tips på verktyg? 

 

Läst att lastbilars hjulmuttrar dras med 500nm, så kanske är det en muttermaskin man skall hyra? Eller kan det räcka med ett järnrör som förlängning tro? 

20220328_202126.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är du säker på att muttern är normalt högergängad? Nej, jag vet inte, men vet att det är vanligt på roterande maskindelar att man använt vänstergängade grejer, beroende då på åt vilket håll dom roterar… men det står väl i instruktionsboken åt vilket håll du skall dra? Det ser ut på bilden som om det är högergängat iallafall.

 

Numera finns det ju laddningsbara mutterdragare. Även elektriska med sladd. Det kan nu vara besvärligt att släpa med sig en kompressor och pneumatisk mutterdragare ut till båten. Mutterdragare inte bara drar runt utan liksom knackar litet samtidigt.

Med ett långt järnrör att förlänga skaftet på ledhandtaget kan man ju uträtta underverk, men problemet brukar istället vara det att spärra svänghjulet så att det inte går runt. Och om det gör det kan det ju finnas en risk att motorn startar…

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Muttern är högergängad. Om du nödvändigtvis vill ta bort den så måste du förlänga dragskaftet med minst 1 m eller helst 1,5 m. Om du inte har en lämplig motorfixtur och ska renovera motorn så avråder jag från att ta bort svänghjulet. Det bästa sättet att jobba med den motorn är att låta den stå på svänghjulet. Då kan man svänga den runt när man demonterar och tar ut kolv och foder. Töm dock oljan först.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hallonBoat:

Så nu vänder jag mig till forumet för att kolla om någon annan lossat samma mutter, hur gick ni till väga? Tips på verktyg? 

Du kan kika på en mojäng som på svenska kallas avlastningsverktyg eller mekanisk momentförstärkare, på utrikiska torque multiplier. Sådana används när stora muttrar och bultar, ja ja skruvar heter det, sitter FAST...

 

Men passa Dig så att Du inte drar sönder något. Been there, done that... 😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Muttern är högergängad. Om du nödvändigtvis vill ta bort den så måste du förlänga dragskaftet med minst 1 m eller helst 1,5 m. Om du inte har en lämplig motorfixtur och ska renovera motorn så avråder jag från att ta bort svänghjulet. Det bästa sättet att jobba med den motorn är att låta den stå på svänghjulet. Då kan man svänga den runt när man demonterar och tar ut kolv och foder. Töm dock oljan först.

Ingemar

Tack för informationen! 

Motorn skall inte renoveras utan enbart lyftas ut ur motorrummet. Så muttern monteras loss tillsammans med topplock, startmotor, backslag mm. för att sedan monteras tillbaka, vilket kanske blir nästa problem men jag hade tänkt köpa en momentnyckel som klarar 500nm. 

Har du någon uppfattning över vad svänghjulet kan tänkas väga? 10-20kg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du kan kika på en mojäng som på svenska kallas avlastningsverktyg eller mekanisk momentförstärkare, på utrikiska torque multiplier. Sådana används när stora muttrar och bultar, ja ja skruvar heter det, sitter FAST...

 

Men passa Dig så att Du inte drar sönder något. Been there, done that... 😎

Tack för tipset (och varningen!)! 

Jag skall kolla upp ett sådant verktyg 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den muttern går även att lossa med hjälp av en rätt vinklad huggmejsel och en liten slägga (knoster) och naturligtvis behöver du låsningen av svänghjulet. Muttern behöver få en "knuff" av släggan för att släppa om den har suttit länge. Det blir ett märke "jack" i muttern men den blir inte förstörd.

Funkar utmärkt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Rascal:

Den muttern går även att lossa med hjälp av en rätt vinklad huggmejsel och en liten slägga (knoster) och naturligtvis behöver du låsningen av svänghjulet. Muttern behöver få en "knuff" av släggan för att släppa om den har suttit länge. Det blir ett märke "jack" i muttern men den blir inte förstörd.

Funkar utmärkt!

Intressant! Detta skall jag prova i morgon! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du får bort muttern återstår problemet att få bort svänghjulet. Det sitter på kona, och du behöver en avdragare för att få bort det. Jag skulle nog låta svänghjulet sitta kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F774F0E8-DB4B-414C-A3A3-D5B9C570F791.jpeg.6e8517efb41c2f85d6047244147992ec.jpeg

 

Denna grej hjälper kanske inte dig, men kan vara till hjälp för andra som söker på forumet och hamnar i denna tråden.

Detta är ett väldigt användbart hjälpmedel då man skall lossa ett svänghjul med kuggkrans till startmotorn. Man brukar kunna skruva fast denna i motorblockets hål till backslag, drevstrut eller växellåda, sedan låser två av de fyra ränderna svänghjulet så att det inte kan rotera. Man kan vända på denna grej så den passar svänghjul med olika antal kuggar.

 

Nu mekar jag ju mest med andra typer av mer ”platta” motorer, men dessa spänns fast på en lång stege med spännband, sedan har jag en stor hylsa (36 mm)i ett långt handtag som förlängs med ett ungefär två meter långt rör, då lossnar muttern nästan med en gång. När jag sedan drar fast den har jag ett kortare rör som tillsammans med min kroppsvikt ger ungefär rätt moment…😎 Stegen och spännbanden hindrar ju motorn från att tippa över förstås.

Kanske kan något av dessa tips även användas av dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vikta fram momentet. 500Nm är ~50Kg på 1 meter hävarm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-29 vid 14:56 skrev LuminaL:

Du kan vikta fram momentet. 500Nm är ~50Kg på 1 meter hävarm.

Muttern är dragen med 500Nm. Det betyder inte att det bara behövs 500Nm att lossa den. Man kanske behöver det tredubbla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu försökt slå lossa den utan annat resultat än jack i muttern. Skall prova med en större slägga. 

Skall också prova med en rejäl förlängning till ledhantaget. 

 

Köpte ingen krafthylsa, så frågan är hur mycket tryck hylsan fixar innan en spricker, och hur mycket ledhantaget fixar innan det bryts eller böjs? 🤔

 

Har även kikat på batteridrivna mutterdragare som någon föreslog och hittat vissa som lossar och monterar muttrar runt 1000nm. Hoppas kunna hitta en att hyra för att hålla kostnaden nere :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

4 timmar sedan skrev Rollen:

Muttern är dragen med 500Nm. Det betyder inte att det bara behövs 500Nm att lossa den. Man kanske behöver det tredubbla.

Det var tänkt till återmonteringen. 

 

Till demontering så gäller längre hävarm, chock eller värme.

 

Chock/ slag på saker med lager kan vara lurigt. Värme svårt och brandfara.

 

Hävarm är relativt enkelt.

 

---

 

Verktyg i dom storlekarna och momenten är ganska dyra för sällananvändning. Det kan vara värt att se om du kan låna / hyra verktygen.

 

Se upp med slag på muttern för du kan / kommer orsaka skador på lagren. Dom gillar inte slag, det blir små slagmärken i lagerbanan som slutar i haveri över tid.

Redigerad av LuminaL
Mer information
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hallonBoat:

Har nu försökt slå lossa den utan annat resultat än jack i muttern. Skall prova med en större slägga. 

Skall också prova med en rejäl förlängning till ledhantaget. 

 

Köpte ingen krafthylsa, så frågan är hur mycket tryck hylsan fixar innan en spricker, och hur mycket ledhantaget fixar innan det bryts eller böjs? 🤔

 

Har även kikat på batteridrivna mutterdragare som någon föreslog och hittat vissa som lossar och monterar muttrar runt 1000nm. Hoppas kunna hitta en att hyra för att hålla kostnaden nere :)

Jag har inte använt krafthylsa till mina svänghjulsmuttrar, köpte en relativt billig standardhylsa på Biltema. Om man tar det lugnt med lång hävarm som tror jag den håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du skall lyssna på Rollen även i detta fall hallonBoat. Om du får loss muttern börjar bara nästa bekymmer, att få loss svänghjulet.
En md5a väger ju inte mer än att 2 gubbar, ett par sling och balk kan lyfta den i ett stycke. Ha lite skrabb redo att palla under med och ta den i etapper så är den snart ute.

 

/B

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Bosse:

Jag tror du skall lyssna på Rollen även i detta fall hallonBoat. Om du får loss muttern börjar bara nästa bekymmer, att få loss svänghjulet.
En md5a väger ju inte mer än att 2 gubbar, ett par sling och balk kan lyfta den i ett stycke. Ha lite skrabb redo att palla under med och ta den i etapper så är den snart ute.

 

/B

Det kan nämnas att båten är en maxi 77, vilket betyder att motorn först måste lyftas upp genom ruffen till sittbrunnen. Därifrån måste den lyftas/ hissas ner med rep och kedjor en bra bit till marken. 

Tanken med att lossa svänghjulet var att få ner vikten därmed förenkla lyftet. 

 

Hade båten varit lägre hade jag kanske kunnat använda en motorlyft men eftersom den nu befinner sig så högt upp från marken ser jag inte många fler alternativ än att lyfta den för hand. Skulle möjligtvis kunna dra en tamp runt vinschen över rufföppningen men finns ingen stans att fästa en balk. 

 

Kranbil är också ett alternativ, tar gärna emot tips på chaufför med kranbil i Göteborg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hallonBoat:

 

Kranbil är också ett alternativ, tar gärna emot tips på chaufför med kranbil i Göteborg. 

Christer Larssons specialtransport, Lindome, skicka PM om du vill ha telefonnumret.

Han och hans son kör ju vanligtvis byggbodar och segel- såväl som motorbåtar. Fyraxliga Scanior med Fassi-kranar, vill minnas att dessa lyfter 20 ton längst in, och några hundra kilo längst ut på kranarmen. Men det lär väl kosta några lusentappar.💰

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare med byggnadsställning. 

Haki eller Burton. 

Och några plank. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner en som har en Maxi 77.

På hans båt, var golvet i sittbrunnen bara att lyfta ur, som en stor lucka. 

 

Men sån är väl inte din? 

 

Aldrig jag skulle lossa svänghjulet. Onödigt bök. 

Medges att jag gjorde det en gång på en Solo. Svarvade ett kilrepsspår till generatorrem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad har du tänkt dig göra med motorn, som inte kan göras med den i båten? 

 

Blästring? 

 

Kanske räcker med att dra fram den, på lämpligt underlag?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Vad har du tänkt dig göra med motorn, som inte kan göras med den i båten? 

 

Blästring? 

 

Kanske räcker med att dra fram den, på lämpligt underlag?

Motorn har jag köpt men den sitter i en annan båt just nu, så jag avser att fixa i ordning den och montera i min egen båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Status uppdatering:

 

Jag fick loss mutterntill slut  med hjälp av ett stålrör som hävarm, hylsan höll. 

 

Svänghjulet däremot sitter så hårt fast att jag drog sönder verktyget jag köpt för att dra lossa det, utan att svänghjulet rubbat sig en mm!

I samma veva fick jag svar från en kranbilschaufför som verkar kunna hjälpa mig för en rimlig peng.

Skall prova lyfta ut motorn med ett par vänners hjälp, annars blir det att lyfta ut den med kranbil. 

 

Tack för alla tips och kommentarer, verkligen roligt när så många engagerar sig! 

Redigerad av hallonBoat
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev hallonBoat:

Status uppdatering:

 

Jag fick loss mutterntill slut  med hjälp av ett stålrör som hävarm, hylsan höll. 

 

Svänghjulet däremot sitter så hårt fast att jag drog sönder verktyget jag köpt för att dra lossa det, utan att svänghjulet rubbat sig en mm!

I samma veva fick jag svar från en kranbilschaufför som verkar kunna hjälpa mig för en rimlig peng.

Skall prova lyfta ut motorn med ett par vänners hjälp, annars blir det att lyfta ut den med kranbil. 

 

Tack för alla tips och kommentarer, verkligen roligt när så många engagerar sig! 

Vet inte vad du använde för verktyg/avdragare, men det går sällan att bara dra av saker som sitter på kona. Det kräver uppspänning och sedan ett lagom slag med hammare/slägga, ibland även värme för att utvidga delen som klämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statusuppdatering:

Motorn är nu utlyft med hjälp från en vän, mission accomplished. Tack för alla tips!

 

Slutsats:

Det visade sig vara onödigt (men lärorikt) att försöka lossa svänghjulet, för att orka lyfta ut motorn för hand. Bättre att ta hjälp av en extra gubbe att lyfta. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...