Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
skippeer

Montering av ropecutter / repkniv / linkniv

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vid segling längs tex Portugals kust sägs det krylla med nät och går man för motor är det lätt hänt att ett nät eller lina fastnar,
Kollat med klubbkompisar och en del har repkniv så jag köpte en oxå, Navinordic, Twinfast delbar repkniv för 35 mm axel.

 

Skulle monterat repkniv för ett år sedan men andra högprioriterade jobb tog all tid så nu i år blir det av.

 

411225827_VP-FOF-distansca60mm-axeldiameter35mm.JPG.42820dabfa8ccd6c0d9f47cc0582dc6e.JPG
Äldre foto, axeln skall rengöras innan jag monterar repkniven, 60 mm gap mellan stävlager och propellern (3 bladig F-O-F).

No-brainer kanske någon tänker, fel fel fel, placeringen på propelleraxeln är viktig:

* axeln kan tryckas in/fram pga tryck från propeller och att motorn är gummiupphängd

* mitt VP stävlager är vattenkylt, det sitter "gälar" på styrbord och babord sida som skall ge ett vattenflöde mellan lagringen och axeln,
kan försämras av havstulpaner i intagen / gälarna eller av repkniv monterad för nära stävlagret.

Som vanligt är internet fullt av motstridiga data:

* leverantören Navinordic säger "Placera repkniven (2) 6-10 mm från propellerhylsan (4)." 
* HR Parts säger "For a 35 mm shaft, you would require 35 mm / 2 = 17,5 mm between front surface of the rope cutter and the aft edge of the cutlass bearing."
* Ett annat fabrikat, rekommenderar min 23 mm gap.

 

Min tanke idag är att köra på 17,55 mm gap mellan lager och repkniv.
Är det någon på MG som har annat förslag?
 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Återkoppling för egen och andras framtida behov, som glad teoretiker lägger jag ned mycket tid på att försöka förstå/planera. Själva genomförandet tar mindre tid...sådan är jag 😔 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara bra mycket bättre med en "bur" runt axel och propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bur skyddar säkert jättebra men jag har inte sett det på segelbåtar.

 

Lång köl ger oxå bra skydd om propeller sitter ”inbyggd” framför rodret.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...