Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jollas

Funderar kring proppeller på vp 280

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har lite funderingar kring hur föregående ägare har monterat proppellrar på dreven (vp 280 ). Till saken hör även att jag har 2 snarlika drev ( ett reservdrev)och med halvdåligt minne så står jag där och kliar mig lite i huvudet om jag missat något..Jag har 2 proppar med olika längder. En som är ca 11,5 cm djup och en som är ca 13,5 cm. Axlarna är samma längd på båda dreven. Jag har en distansring som satt innanför proppen som är ca 1,5cm och den andra är ca 3,5 cm. Med andra ord så antar jag detta sammantaget gör att kort propp plus tjock distansring hör ihop och kort distansring och djupare propp hör ihop. Utanför propparna så fanns det enbart låskonen på båda. Dessa är samma längd på båda dreven. När allt sitter ihop glappar propparna på axeln eftersom den totala längden på propparna och distansringarna inte kan skruvas fast ordentligt av låskonen...fattas ca 1 cm. När jag kollar på spränskisser så ser det ut att fattas låsmutter och plastbrickor. Detta är inget som fanns på något av dreven. Jag kan svarva till plasdistans på jobbet men funderar på den där " låsbrickan" som jag tyckte mig se på spränskisser. Behövs den eller varför har föregående ägare (2 ol7ka ägare)skippat den ?

20220327_132446.jpg

20220327_132409.jpg

20220327_132331.jpg

20220327_132210.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte helt optimalt att köra med en propeller med långt nav och den andra med kort nav. Eller missuppfattar jag att du har dubbelmontage? Blir lite konfunderad när du skriver reservdrev.
 

På den propellern med långt nav ska det inte finnas något glapp när du använder rätt distans (linskärare) och enbart konan.

 

Men på den med kort nav så ska det vara en distans i metall ( alltså ingen låsmutter) till konan som tar upp skillnaden på naven.

 

Sedan så ska det sitta en låsskruv (insex) i mitten på konan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Det är ett drev på båten och ett drev som jag har i reserv. Fick med ett drev vid köp av motor som står och samlar damm just nu... Den där linskäraren (bild 3) satt längst in mot underhuset på reservdrevet med proppeller med kort nav om jag minns rätt men den ska alltså sitta innanför den med långt nav?Men det fanns inget innanför låskonen mot proppellern på något av dreven . Ska det inte vara något mer där?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linskäraren ska sitta mot underhuset (innanför propellern) på bägge alternativen kort o långt nav

På långt nav ska endast konan+låsskruv användas.

På kort nav ska konan +distans+låsskruv användas.

Om det inte finns gängor i propelleraxeln för låsskruven så måste låsbricka användas, men i min värld så är det bara äldre drev 200-250 etc som har den lösningen.

 

Distans till konan

 

image.png.badd049d0f9b883a7a3a73578b805894.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Då vet jag hur jag ska få ihop det på rätt sätt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...