Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Aders

förstärka motorstativ

Rekommendera Poster

Hej! Har ett sådant motorstativ som klarar 80 kg. Jag har en 35 hästare på som väger ungefär 60 kg. Nu behöver jag starta motorn och har inte tillgång till att sätta den på båten. Klarar stativet en start på tomgång (tänker på vibrationer på en 2 takt) eller måste jag på något sätt förstärka stativet? Någon som har tips på hur man kan förstärka stativet på ett enkelt sätt? Tänker typ förstärka med spännband eller liknande.  

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den tunna plåten längst ned är väldigt klen, så var försiktig så du inte trampar på den för då böjer den sig lätt. annars tror jag den skulle klara en start av motorn. Du kan ju köra ett par spännband för att den inte ska välta.

Om du kan så kan du sätta motorn på en vanlig bock istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Aders:

Hej! Har ett sådant motorstativ som klarar 80 kg. Jag har en 35 hästare på som väger ungefär 60 kg. Nu behöver jag starta motorn och har inte tillgång till att sätta den på båten. Klarar stativet en start på tomgång (tänker på vibrationer på en 2 takt) eller måste jag på något sätt förstärka stativet? Någon som har tips på hur man kan förstärka stativet på ett enkelt sätt? Tänker typ förstärka med spännband eller liknande.  

image.png

Jag har ett likadant stativ, inte världens bästa precis, jag har bara en tvåochenhalvhästare upphängd på detta. När det står en tunna med vatten under motorns rigg är det stabilt, utan denna tunna blir stativet framtungt och kan lätt tippa framåt. Men att köra din motor upphängd i stativet med en vattentunnna inunder skall inte vara några problem.

Hjulen på mitt stativ håller ej heller luften, bilateral pyspunka, man får pumpa dessa varannan säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget för mig. Ser ut att vara ett rackel. Typ för förvaring i ett finrum. 

 

Satsa på nåt stabilare. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressanta svar! låter inte bra Georg_Ohm. Ska nog sätta något tungt där bak så det inte tippar framåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft 2st Evinrude 20 och 25hk på dessa Julavagnar utan problem. Provstartat flera ggr och det funkar bra. Man är gärna 2 så en håller emot maskinen i bakkant när man drar igång den, annars inga konstigheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...