Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej.

Ska skriva provet för SRC imorgon så jag sitter och plöjer igenom Utterströms bok om det hela. Har ett par frågor som gnager i huvudet som säker någon här kan svara på:

 

För det första, det här med semiduplex. Jag är klar på att om jag pratar med kustradion så gör jag det på en duplexkanal vilket innebär att de sänder på en frekvens och jag på en annan. Jag är också klar på att för mig i båten upplevs det ändå som simplex eftersom min enhet (sannolikt) endast har stöd för simplex. Men så står det att om någon sitter i en annan båt och lyssnar så kommer de bara att höra halva konversationen, dvs de hör bara det som kustradion sänder ut. Varför då? Är det för att kustradion konstant sänder på sin frekvens och personens apparat därför aldrig växlar till frekvensen som jag sänder på?

 

Och så står det lite i en parentes här att man kan höra om en kanal är upptagen på att det kommer en liten tonstöt var femte sekund, men så står det inte så mycket mer om det. Vad är det för tonstöt? Vem sänder den? Vad är då definitionen av "upptagen"? Kan någon "paxa" en kanal genom att sitta och pipa var femte sekund?

 

Tango Alpha Charlie Kilo   Papa Alpha Echo   Foxtrot Oscar Echo Romeo Hotel Alpha November Delta!

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Fråga två:

 

Om en kanal är upptagen så sänds en tonstöt var femte sekund. Det innebär att antingen så kopplar/ringer upp  Stockholm radio ett samtal till en abonnent eller så pågår ett samtal med en abonnent. Det är en signal om att inte använde just den kanalen för ett anrop till kustradiostationen. Om du ligger i ett område med två sändare inom räckhåll kan du prova med den "lediga" kanalen istället. 

 

"Jag är också klar på att för mig i båten upplevs det ändå som simplex eftersom min enhet (sannolikt) endast har stöd för simplex. "

 

Titta i kanallistan vilka kanaler som är simplex resp duplex

 

 

Ettan, du hör den som kustradion sänder ut på semiduplex, inte båtens/radiostationens (är jag nog hyfsat säker på).

 

 

Bravo Echo   Mike Yankee    Golf uniform Echo Sierra Tango 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

För det första, det här med semiduplex. Jag är klar på att om jag pratar med kustradion så gör jag det på en duplexkanal vilket innebär att de sänder på en frekvens och jag på en annan. Jag är också klar på att för mig i båten upplevs det ändå som simplex eftersom min enhet (sannolikt) endast har stöd för simplex. Men så står det att om någon sitter i en annan båt och lyssnar så kommer de bara att höra halva konversationen, dvs de hör bara det som kustradion sänder ut. Varför då? Är det för att kustradion konstant sänder på sin frekvens och personens apparat därför aldrig växlar till frekvensen som jag sänder på?

I din båt upplevs det alltid precis som du skriver som simplex - du måste trycka in sändarknappen när du pratar, och då hör du ingenting eftersom din mottagare är avstängd under din sändning. Den skulle f.ö. inte höra någonting i alla fall om den vore påslagen eftersom den blir alldeles totaldöv av din sändare. I värsta fall går den t.o.m. sönder.

 

Även på en semiduplexkanal då mottagning och sändning inte sker på samma frekvens kommer din mottagare ändå att vara totaldöv, eftersom frekvensen den skall lyssna på ligger tämligen nära din sändarfrekvens. Och varken sändare eller mottagare är ideala - sändaren "skvätter" tillräckligt med sidbandsbrus för att släcka din mottagarfrekvens om den är tillräckligt nära och stark (i vårt fall t.o.m. i samma apparat kopplad till samma antenn). Och mottagaren i sig är visserligen synnerligen okänslig på din sändarfrekvens, men eftersom din sändarsignal är miljontals ggr starkare än mottagarsignalen du vill höra kommer den att blockera mottagaren i alla fall.

 

Men på basstationssidan är det annorlunda. Här har man plats (och råd) för mycket skarpa antennfilter (duplexfilter), ofta uppbyggda på kavitetsfilterprincipen (mekanisk "stämgaffel", mycket förenklat). De är dock stora, varje "burk" vanligen lite mer än en 1/4 våglängd höga (50-60cm för VHF). Därför kan basstationen sända samtidigt som den fortfarande kan lyssna med full mottagning. Inte sällan återutsänds även det den får in på sin mottagningsfrekvens på ut/sändningsfrekvensen (=våra lyssningsfrekvenser) och då hör man båda parterna när man lyssnar på en basstationsfrekvens. Det är liksom vitsen med duplex.

 

En mobiltelefon av de gamla analoga (NMT 450 t ex) och vissa kommersiella VHF har duplex även i mobilenheten. För att inte behöva ha så fysiskt stora och skarpa filter ligger (låg) mottagarfrekvensen och sändarfrekvensen längre från varandra, typiskt minst 10MHz från varandra (på marin-VHF är det 4,6 MHz). Att basstationen dessutom sänder med högre effekt kompenserar också mobilenhetens mottagarblockering i viss mån.

 

Såldes är det inte alltid sant att en som lyssnar på en basstationsfrekvens bara hör ena parten, basstationen. Men om den hör den andra (mobilenheten) är det i så fall alltså indirekt och en återutsändning från basstationen.

Så det är sant - rent teoretiskt - då man aldrig kan höra andra mobilenheter direkt om man lyssnar på en basstationsfrekvens.

 

bild.png.994cc4c0dc80d1fec7b3114b3b8a32d7.png

Kavitetsfilter för VHF

 

(Edit: Moderna digitala kommunikationsradiosystem behöver inte sända och ta emot samtidigt, då de sänder ljudinnehållet i korta paket och lyssnar sedan däremellan. T ex 2G-GSM, som gör detta drygt 200ggr/s (det är det där "knattret"/radiostörningen man kan höra från en GSM-telefon i datorhögtalare m.m.). Skype, Rakel och andra digitala kommunikationsmedel bygger på samma princip. Då får man full duplex utan att använda olika frekvenser eller komplicerade filter. Men det krävs å andra sidan mycket datorkraft för realtidskomprimering och mer avancerade sändare/mottagare som både kan hantera dataöverföring och växla TX/RX-mode väldigt snabbt).

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

har ett typ-prov om vill ha

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev GTI:

Om en kanal är upptagen så sänds en tonstöt var femte sekund. Det innebär att antingen så kopplar/ringer upp  Stockholm radio ett samtal till en abonnent eller så pågår ett samtal med en abonnent. Det är en signal om att inte använde just den kanalen för ett anrop till kustradiostationen. Om du ligger i ett område med två sändare inom räckhåll kan du prova med den "lediga" kanalen istället.

Aha, det är Stockholm Radio som gör det. Då hade jag ju typ rätt när jag gissade att det var ett sätt att paxa en kanal 😛

 

3 timmar sedan skrev IngemarE:

Såldes är det inte alltid sant att en som lyssnar på en basstationsfrekvens bara hör ena parten, basstationen. Men om den hör den andra (mobilenheten) är det i så fall alltså indirekt och en återutsändning från basstationen.

Så det är sant - rent teoretiskt - då man aldrig kan höra andra mobilenheter direkt om man lyssnar på en basstationsfrekvens.

Tack för en väldigt bra och ingående förklaring, märks att du har koll på det här. Dock (och nu känner jag mig lite dum) förstår jag fortfarande inte riktigt varför en annan båt som hör trafiken mellan mig och basstationen inte hör det som jag skickar till basstationen. Är det helt enkelt så att en VHF-enhet i båten bara lyssnar på den frekvens på vilken basstationen sänder?

Nu kom jag på att så måste det förstås vara, tror det är det jag har missat... Så säg att jag rattar in kanal 23, då sänder jag ju på 157.150 MHz, men det kanske är så att jag faktiskt aldrig lyssnar på 157.150 MHz utan bara på 161.750 MHz och därför aldrig hör vad andra båtar sänder på kanalen ifråga? (känner mig lite lycklig över att jag tror jag förstår nu)

 

1 timme sedan skrev GTI:

har ett typ-prov om vill ha

Gärna! Tror jag har koll på det jag behöver för att klara provet (får känslan att mina frågeställningar ovan är överkurs då kursledaren inte riktigt verkade veta hur semiduplex faktiskt fungerade), men det skadar aldrig att titta igenom ett prov innan. Kan du pm:a till mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Aha, det är Stockholm Radio som gör det. Då hade jag ju typ rätt när jag gissade att det var ett sätt att paxa en kanal 😛

Men knappast nåt som förekommer längre. Det var mest en aktivitet innan mobiltelefonerna slog igenom. Under de senaste 20 åren lär behovet för såna samtal ha varit mikroskopiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Men om den hör den andra (mobilenheten) är det i så fall alltså indirekt och en återutsändning från basstationen.

Är det verkligen så?

Jag hade för mig att man oftast hörde Sthlm Radios basstationer och de mobila enheter som är inom räckhåll för den egna, kortare och lägre, masten på båten.

Varför kan man annars nå andra mobila enheter direkt (och det är ju en av poängerna med en VHF öht)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Är det verkligen så?

Jag hade för mig att man oftast hörde Sthlm Radios basstationer och de mobila enheter som är inom räckhåll för den egna, kortare och lägre, masten på båten.

Varför kan man annars nå andra mobila enheter direkt (och det är ju en av poängerna med en VHF öht)?

Mmm, det var typ det jag funderade på ovan också... KAN du nå andra båtar direkt på duplex-kanalerna? Det gör du ju aldrig i praktiken, är osäker på om det går eller om din vhf BARA lyssnar på frekvensen som basstationen sänder på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Mmm, det var typ det jag funderade på ovan också... KAN du nå andra båtar direkt på duplex-kanalerna? Det gör du ju aldrig i praktiken, är osäker på om det går eller om din vhf BARA lyssnar på frekvensen som basstationen sänder på...

Alltså, min VHF är en simplex maskin (så klart!). När jag sänder så hör Sthlm Radio i de flesta fall men även andra, närliggande båtar hör mig.

Ett exempel. Jag går ibland igenom Dragets kanal där det är omöjligt att mötas två båtar. Jag ställer då min VHF på låg uteffekt och anmäler via kanal 16 (”Allmänt anrop”) att jag är på väg igenom samt anger riktning. Detta hör närliggande båtar på sina VHFer och kanske också Sthlm Radio via sin Torö mast som också lyssnar på kanal 16.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Ett exempel. Jag går ibland igenom Dragets kanal där det är omöjligt att mötas två båtar. Jag ställer då min VHF på låg uteffekt och anmäler via kanal 16 (”Allmänt anrop”) att jag är på väg igenom samt anger riktning. Detta hör närliggande båtar på sina VHFer och kanske också Sthlm Radio via sin Torö mast som också lyssnar på kanal 16.

Ja, men 16 är ju en simplex-kanal, där går allt på samma frekvens. Frågan här är ju om det är samma sak när du pratar med exempelvis stockholmradio på säg kanal 23.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Alltså, min VHF är en simplex maskin (så klart!). När jag sänder så hör Sthlm Radio i de flesta fall men även andra, närliggande båtar hör mig.

Ett exempel. Jag går ibland igenom Dragets kanal där det är omöjligt att mötas två båtar. Jag ställer då min VHF på låg uteffekt och anmäler via kanal 16 (”Allmänt anrop”) att jag är på väg igenom samt anger riktning. Detta hör närliggande båtar på sina VHFer och kanske också Sthlm Radio via sin Torö mast som också lyssnar på kanal 16.

Men kanal 16 (och en massa andra) är en ren simplexkanal, och på den sänder alla och tar emot på samma frekvens. Därför hör alla varandra (om man är inom räckvidd).

 

"Kustradiokanalerna" är däremot duplexkanaler med skilda in- och utfrekvenser. Från båten sänder man alltså på dess infrekvens (kustradiostationens lyssningsfrekvens) men man lyssnar på dess utfrekvens (kustradiostationens sändarfrekvens).

På en (normal) VHF-radio är detta inget man kan programmera om, så man kan alltså inte höra andra båtars sändningar (direkt) då de på en viss duplexkanal (t ex 23) sänder på en annan frekvens än den du lyssnar på.

 

Fördelen med detta är dock att kustradiostationen kan höra anrop/sändningar på kanalen (dvs sin infrekvens, din sändningsfrekvens) även när den själv ligger och sänder (på din lyssningsfrekvens). Annars skulle t ex telefonkoppling inte vara möjlig, eftersom ju ingen manuellt sitter och trycker på en sändarknapp på kustradiostationen när "landsidan" pratar vid t ex ett uppkopplat telefonsamtal och släpper när den talat klart meningen.

 

Edit: Exempel:

Du ber att få ett samtal kopplat. Kustradiostationen kommer då ligga i sändning hela tiden, eftersom ljudet du skall höra i båten från den som pratar i andra änden (=landsidan) kommer från en som sitter med en telefonlur och har ingen aaaaaning om att denne skall trycka på en sändarknapp när man talar, och sedan släppa. Dessutom finns ingen sändarknapp (s.k. PTT, Push To Talk) för Tant Agda att trycka på. Inte ens på en Smart telefon. Därför sänder kustradiostationen landsidans ljud hela tiden under samtalet.

Hade det då varit på samma frekvens som den lyssnar skulle den aldrig höra dina svar/inlägg i samtalet, då den bara hörde sig själv (superstarkt !) eftersom den ju sänder på samma frekvens som du men är ENORMT mycket närmare/starkare.

Därför måste kustradiostationerna vara duplex, och lyssna på en annan frekvens än de sänder. Och våra mobila enheter måste då också sända till den på en annan frekvens än de lyssnar.

 

Edit 2: Alla våra båt-VHF:er är simplexmaskiner, helt rätt: De kan antingen sända eller ta emot. Inte göra båda samtidigt, vilket en (full)duplex kan.

Men om man sänder och tar emot på samma frekvens eller om de är olika för sändning och mottagning har egentligen inget att göra med om det är en simplex eller duplexapparat. VHF-kanalernas frekvenstabell anger för våra båt-VHF:er vilken som är sändnings- och mottagningsfrekvens på de olika kanalerna. Ibland är det samma, ibland inte. Men de är fortfarande simplexmaskiner, men att sända på en annan frekvens än de lyssnar på möjliggör för andra änden (kustradiostationen) att vara i duplexmode, dvs kunna höra din sändning fast den själv sänder.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Men knappast nåt som förekommer längre. Det var mest en aktivitet innan mobiltelefonerna slog igenom. Under de senaste 20 åren lär behovet för såna samtal ha varit mikroskopiskt.

Om någon anropar Stockholm Radio på en trafikkanal så kan dom "paxa" kanalen en stund, t.ex om man frågar dom om något som dom måste ta reda på. Så för att inte någon annan ska komma in och ta över kanalen med ett nytt anrop så säger dom "vänta" och skickar tonstötar till dess dom återkommer. Samma sak om dom får ett viktigare anrop från ett annat fartyg på en annan trafikkanal så kan dom be dig vänta och även då "paxar" dom kanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Men kanal 16 (och en massa andra) är en ren simplexkanal, och på den sänder alla och tar emot på samma frekvens. Därför hör alla varandra (om man är inom räckvidd).

 

"Kustradiokanalerna" är däremot duplexkanaler med skilda in- och utfrekvenser. Från båten sänder man alltså på dess infrekvens (kustradiostationens lyssningsfrekvens) men man lyssnar på dess utfrekvens (kustradiostationens sändarfrekvens).

Var tydligen för länge sen jag pluggade på teorin. Tack för förklaringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev ABC:

Om någon anropar Stockholm Radio på en trafikkanal så kan dom "paxa" kanalen en stund, t.ex om man frågar dom om något som dom måste ta reda på. Så för att inte någon annan ska komma in och ta över kanalen med ett nytt anrop så säger dom "vänta" och skickar tonstötar till dess dom återkommer. Samma sak om dom får ett viktigare anrop från ett annat fartyg på en annan trafikkanal så kan dom be dig vänta och även då "paxar" dom kanalen.

Ok. Är det nån aktivitet på östkusten då? Jag har kört med radio i ett antal säsonger nu och sveper genom kanalerna och har aldrig hört Stockholm Radio kalla eller kallas på, utöver deras tröttsamma "reklaminslag" då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigationsvarningar och väder sänds på trafikkanalerna under sommaren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Ok. Är det nån aktivitet på östkusten då? Jag har kört med radio i ett antal säsonger nu och sveper genom kanalerna och har aldrig hört Stockholm Radio kalla eller kallas på, utöver deras tröttsamma "reklaminslag" då och då.

Nja, anropade dom i somras för att få senaste sjöväder rapport, svarade faktiskt, men tyvärr så spelade dom upp det senaste inspelat. Sen hör jag lite trafik, mest från lite större fartyg, har aldrig hört en privat person, har igång dygnet runt i stort sett (ej när vi sover).

 

Skaffade Cert och tillstånd vinter 2020. Är lite taskig täckning på dom naturhamnar vi brukar ligga vid utanför Nyköping (har Telenor). Telefonerna söker hela tiden med resultatet att dom drar ström som attans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev raol:

Ok. Är det nån aktivitet på östkusten då? Jag har kört med radio i ett antal säsonger nu och sveper genom kanalerna och har aldrig hört Stockholm Radio kalla eller kallas på, utöver deras tröttsamma "reklaminslag" då och då.

Jodå, händer nog titt som tätt att man hör andra och Stockholm Radio prata. 
Tycker också det brukar vara paus-pip inför väderprognoserna dessutom.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var långa utläggningar.🤪

 

Ett kortare svar är följande.

Semi = halv. Halvduplex.

Du använder simplex, kustradion duplex, fundera inte mer på det, du pratar med sändarknappen inkopplad, och lyssnar när du släppt knappen, precis som vanligt.

 

Pip, (5 sekunder) pip, (5 sekunder) pip.. ocksåvidare.

man hör även att det låter "tystare" på den upptagna kanalen eftersom bakgrundsbruset är annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

Ok. Är det nån aktivitet på östkusten då? Jag har kört med radio i ett antal säsonger nu och sveper genom kanalerna och har aldrig hört Stockholm Radio kalla eller kallas på, utöver deras tröttsamma "reklaminslag" då och då.

Nu har jag ingen aning om hur fritidsbåtsägarna använder VHF-radion på ostkusten.

Men utefter Bohusläns kust och närliggande farvatten använder denna kategori människor radion sparsamt. Sannolikt är inte ni på ostkusten mer pratsamma. Det är väl mobiltelefonernas förtjänst att det är mindre prat på VHF.

Ibland kan man höra att sportfiskabåtar utanför mobiltelefonernas räckvidd ger varandra lätt krypterade meddelanden. Sedan är det vårt brödrafolk, "Ola och gänget" som tipsar varandra om naturhamnar och sådant, akkurat!

Men yrkestrafiken runt de stora hamnarna håller ju emellanåt låda rätt så ordentligt. Sedan är det ju Sweden rescue och SSRS som kommunicerar en hel del förstås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker ha VHFen påslagen när jag är i båten och har märkt att det är väldigt mycket prat i det området jag håller till. Både privat och yrkestrafik.

 

Riktigt kul ibland att lyssna på 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

fundera inte mer på det

Sorry, så funkar inte jag. Måste ju förstå varför det funkar så. Men jag tror jag har fått klarhet nu 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-27 vid 10:43 skrev DanielMalmgren:

Ska skriva provet för SRC imorgon

Jag förstår att samtliga involverade i denna tråd nu har suttit spänt och undrat "Hur gick det? Klarade han SRC-provet egentligen?" så jag ska väl kanske meddela att det gick bra 🥳

 

Skulle faktiskt vilja påstå att själva provet var löjligt enkelt, förstår inte riktigt varför de inte lägger ribban högre. Jag menar, gränsen är 75% rätt och om man har 25% fel på provet så har man verkligen inte förstått nog mycket för att använda sig av en VHF säkert.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Skulle faktiskt vilja påstå att själva provet var löjligt enkelt, förstår inte riktigt varför de inte lägger ribban högre. Jag menar, gränsen är 75% rätt och om man har 25% fel på provet så har man verkligen inte förstått nog mycket för att använda sig av en VHF säkert.

Grattis!

Alltid skönt när man klarat av saker.

Håller med om att provet var lätt men det är ju pluggandet av det hela som är viktigt. ( Och berätta inte för någon annan att provet var lätt 😉)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Skulle faktiskt vilja påstå att själva provet var löjligt enkelt, förstår inte riktigt varför de inte lägger ribban högre. Jag menar, gränsen är 75% rätt och om man har 25% fel på provet så har man verkligen inte förstått nog mycket för att använda sig av en VHF säkert.

Varje provförrättare gör sitt eget prov, så det är inte nödvändigtvis så att alla får lätta prov. Jag skrev mitt för en som inte är knuten till nåt båtlivsföretag/kursverksamhet, och även med 75 procent rätt på det jag skrev får jag säga att man har rejält bra koll. Jag minns inte nån procent, men jag hade ett slarvfel nånstans, annars var det rätt.

Samtidigt är det inte så jäkla märkvärdigt. VHF är, bortsett från aktivitet med yrkessjöfart på hamnkanalerna runt de större hamnarna, nästan dött. Det är egentligen bara för nödlägen i dag, ur ett fritidsbåtsperspektiv, och i nödlägen är det bra, men inte avgörande, om man vet hur man ska snacka. Det viktigaste är att man vet hur man använder radion och får in nödkanalen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

VHF är, bortsett från aktivitet med yrkessjöfart på hamnkanalerna runt de större hamnarna, nästan dött.

Tyckte vi hade rett ut det där tidigare i tråden. Det du skriver gäller de områden du rör dig i. Jag och några andra har en annan erfarenhet i de områden vi rör oss i så ett generellt uttalande som ditt är då alltså inte korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, DanielMalmgren said:

Skulle faktiskt vilja påstå att själva provet var löjligt enkelt, förstår inte riktigt varför de inte lägger ribban högre. Jag menar, gränsen är 75% rätt och om man har 25% fel på provet så har man verkligen inte förstått nog mycket för att använda sig av en VHF säkert.

Fast jag vill även påstå att det inte är supersvårt att använda sig av en VHF, bättre ha enkelt prov och få folk att faktiskt ta certet och få ett hum än att folk totalt skiter i det och saknar all kunskap. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ChristerN:

Tyckte vi hade rett ut det där tidigare i tråden. Det du skriver gäller de områden du rör dig i. Jag och några andra har en annan erfarenhet i de områden vi rör oss i så ett generellt uttalande som ditt är då alltså inte korrekt.

@raol och jag rör ju oss i ungefär samma farvatten, även jag har mina båda VHF apparater igång, under gång, den ena som scanner, söker av alla kanalerna. Alltid hör man ju någon, men någon större aktivitet är det ju inte i allmänhet. Området från Lysekil i söder till Kungshamn i norr kan det vara en del trafik, ffa om det är ett tankfartyg på väg in eller ut ur Brofjorden. Det är då bogserbåtsskepparna och lotsarna man hör. Men om nu inte tanker är på gång är det tyst.

Men man är väl mer snacksalig annorstädes då.

 

Men det är ju inte det som denna tråden skulle handla om.

 

2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Jag förstår att samtliga involverade i denna tråd nu har suttit spänt och undrat "Hur gick det? Klarade han SRC-provet egentligen?" så jag ska väl kanske meddela att det gick bra 🥳

 

Skulle faktiskt vilja påstå att själva provet var löjligt enkelt, förstår inte riktigt varför de inte lägger ribban högre. Jag menar, gränsen är 75% rätt och om man har 25% fel på provet så har man verkligen inte förstått nog mycket för att använda sig av en VHF säkert.

Grattis! 
 

Jag minns knappt när jag gick den utbildningen, vill minnas att det var över en helg i Folkets hus. 

Det lades mycket tid och vikt på bokstaveringen på den tiden.
Jag hade ju gjort värnplikten på ett signalregemente och kunde ju redan bokstavera, Adam, Bertil, Cesar och så vidare, och lärt mig även andra grunder. Men nu förstår jag att man skall vara mer internationell med Alfa, Bravo, Charlie, Delta och så vidare, då blir det svårare.

Men ”Mike Sierra Foxtrot” eller ”Victor, Charlie, Charlie” har jag aldrig hört, antagligen fel frekvens och för långt bort…

Men det är är mycket som allt annat, sunt förnuft och i detta fall även radiodiciplin.

Hoppas du slipper använda may-day x 3  och distressknappen, iallafall för eget bruk, men man kan ju hjälpa andra.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men ”Mike Sierra Foxtrot” eller ”Victor, Charlie, Charlie” har jag aldrig hört, antagligen fel frekvens och för långt bort…

Ja, du är sällan och åker i Australiens inland antar jag 😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

jag har mina båda VHF apparater igång, under gång, den ena som scanner

Ja, det är klart att om man bara lyssnar på en enda kanal blir det nog inte så mycket prat på just den. (Jo, jag förstår att du @Georg_Ohm scannar med ena radion)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...