Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Matiasl

Sprayfärg till Yamaha 100HK 4-takt - årsmodell -06

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Hoppas ni mår super och längtar till säsong.

 

Jag försöker få tag i en spray till min motor, den har blivit lite trött av allt saltvatten och sol (se bild). Enda jag har hittat är denna: https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/yamaha/servicedelar/produkter/sprayfarg-yamaha-gra-metall-1994-400ml-gs90022/

Funkar den? Om inte, tips på butiker i GBG området? Online? Ni kanske har lackat om eran med samma färg? Tänkte våtslipa och sedan bara spray:a på. Har haft båt i en säsong bara och är novis, så alla tips inför målning uppskattas. 

 

Trevlig helg

12.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss det du skall lackera så blir det lättare att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jorgen, bra tips. Tänkte göra detta.

 

Kaj, sitter du på riktigt på nätterna och skriver konstiga saker till människor? Det tog mig 2sek att googla fram dina rasistiska uttalanden och hot mot andra medmänniskor. Hur har du orkat hålla på sen 2015 med nättrollsfasoner på diverse medier och forums? På riktigt? 
 

Jag frågar för att jag inte vet och behöver hjälp. Och länken du skickar har ingenting med min fråga att göra. Jag vet vilken färg jag skall ha men hittar ingen butik i närområdet. Men jag förstår, det är nog svårt att läsa klockan 04:00 efter en flaska sprit. Har du inget vettigt att säga så spara dig tiden och spendera det på något annat. 


Eftersom att du verkar vara otrevlig även på den här sidan och har otroligt mycket tid att spendera, så tycker jag att du skall anmäla in dig själv istället: https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

 

Läsa får du göra själv! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Matiasl:

Hej alla,

 

Hoppas ni mår super och längtar till säsong.

 

Jag försöker få tag i en spray till min motor, den har blivit lite trött av allt saltvatten och sol (se bild). Enda jag har hittat är denna: https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/yamaha/servicedelar/produkter/sprayfarg-yamaha-gra-metall-1994-400ml-gs90022/

Funkar den? Om inte, tips på butiker i GBG området? Online? Ni kanske har lackat om eran med samma färg? Tänkte våtslipa och sedan bara spray:a på. Har haft båt i en säsong bara och är novis, så alla tips inför målning uppskattas. 

 

Trevlig helg

12.png

Har du kollat Yamaha Center i Göteborg, det ligger i Mölndal.
Annars brukar ju de större kedjorna seasea, hjertmans eller erlandssons brygga ha ersättningsprodukter som funkar, i vart fall om hela detaljer skall lackas. Om du tänker dig att bara bättra fläckvis kan det bli svårare.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kolla på yamaha center i mölndal eller Lindahls i Frölunda. Båda har haft färgen när jag köpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag köpa tvåkomponents klarlack i sprayburk och spraya över färgen. Kan med fördel köpas på Henrikssons 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Matiasl bästa tipset är att gå till en Yamaha-handlare och säga vilken årsmodell du har, så får du rätt färg. Är inte den där kåpan i plast förresten? Då bör du ha plastprimer på, annars kommer nog färgen inte att sitta kvar så länge. Och sen ska det vara klarlack ovanpå, Yamaha har sån också.

 

@Kaj_Bjorkhagen det hjälper inte att vara otrevlig. Jag hade samma fråga för några månader sedan och vad din snabbgoogling bland annat inte nämner är att det finns en Blueish Gray 1 och en Blueish Gray 2 beroende på vilken årsmodell du har. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse,

Tack för tipset. Jag mailade Yamaha Center en vecka sedan men inte fått något svar, antar att dom har fullt upp och inte prioriterar email. Jag får åka dit. Vill självklart lacka om hela delen, får bara undersöka hur jag får loss kåpan, men det bode väll gå. Tack för din tid.
_____
M_G,

 

Tack, kollar med YC, finns det inte där så åker jag förbi Lindahls. Bra tips angående klarlacken!
_______
Brunnsviken,

 

Yes, skall göra detta, tack. Bra där! Det stämmer bra, den är av plast, det visste jag inte.

__

Tack alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...