Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
uk85

Bottenmåla

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hade tänkt bottenmåla i år men fick rekommendationen att slipa ner allt och lägga tre lager epoxi först. Är det nödvändigt givet nuvarande skick eller kan jag göra på något annat sätt? Småbarnsförälder så tiden är dessvärre knapp. 
 

Trevlig helg 

37A149C0-70AD-4397-B635-8B0A2BCD778D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev uk85:

Hej,

 

Hade tänkt bottenmåla i år men fick rekommendationen att slipa ner allt och lägga tre lager epoxi först. Är det nödvändigt givet nuvarande skick eller kan jag göra på något annat sätt? Småbarnsförälder så tiden är dessvärre knapp. 
 

Trevlig helg 

37A149C0-70AD-4397-B635-8B0A2BCD778D.jpeg

Gjorde denna apparat för 2 år sedan (hade kaka på kaka). 

Inget man gör om man inte har tid, tog 3 dagar att bara skrapa (jag tog bort trimplan osv.) Sen slipade jag och acetontvättade innan. 

Det värsta jobb jag någonsin gjort på en båt. 

Men vart mycket bra, bottenmålade bara ett lager med Trilux, 2021 gjorde jag ingenting, i år så har jag bara bättrat på lite grann med samma färg.

3 lager epoxi under är att rekomendera.

 

Men i ditt fall gällande tid, åk till BT och köp bottenfärg och ge barn/barnen roller och slaska på i år, fixa i höst/vinter/vår.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Men i ditt fall gällande tid, åk till BT och köp bottenfärg och ge barn/barnen roller och slaska på i år, fixa i höst/vinter/vår.

Håller med. Båtar är en ”världslig sak” som Pippi sa.

Det ser dock ut som om din bottenfärg släpper från underlaget och det är nog därför du har fått rådet att epoxi-måla underst. Riv av lite lätt med ett medelfint sandpapper på gelcoat-ytorna, tvätta av med aceton och lägg på något lager bottenfärg och njut av livet och barnen. Gör det ordentligt någon annan gång när du har tid.

(För de som tycker detta förfarande är slarvigt vill jag bara mena att det finns viktigare saker att ta hand om än båtar när man är i det skede av livet du verkar vara.)

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar. Så slipa lätt, tvätta rent och sen grundmåla först? Eller bottenfärg direkt? 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev uk85:

Stort tack för svar. Så slipa lätt, tvätta rent och sen grundmåla först? Eller bottenfärg direkt? 
 

 

Den enkla och snabba vägen är att bottenmåla direkt på uppruggad och tvättad yta. Grundmålning brukar innebära epoxi-grund och det kan du skippa i år. Förmodligen kommer botten se ganska likadan ut nästa höst men det blir ju enklare och snabbare att skippa grundmålningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Var i båtbutiken och fick med mig en primer och hård bottenfärg från International. När jag nu våtslipade lite lätt så blev handsken lätt färgad. Kan det ändå vara hård färg eller måste jag byta färg till en polerande? 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten är tvättad med högtryck vid upptag och är, om inte slät, så iaf inte superojämn. Räcker det med att rugga upp ytan och tvätta? Nuvarande färg har på vissa ställen släppt till vad jag antar är gelcoat så det var därför jag butiken skickade med en primer att lägga på där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev uk85:

Hej igen,

 

Var i båtbutiken och fick med mig en primer och hård bottenfärg från International. När jag nu våtslipade lite lätt så blev handsken lätt färgad. Kan det ändå vara hård färg eller måste jag byta färg till en polerande? 
 

 

 

17 minuter sedan skrev uk85:

Botten är tvättad med högtryck vid upptag och är, om inte slät, så iaf inte superojämn. Räcker det med att rugga upp ytan och tvätta? Nuvarande färg har på vissa ställen släppt till vad jag antar är gelcoat så det var därför jag butiken skickade med en primer att lägga på där. 

Ja, även hård bottenfärg släpper färg.

Ja, det räcker att rugga upp ytan och sedan tvätta lätt där du har bottenfärg.

Är ”primern” epoxi så se till så du har tillräckligt varmt när du lägger på den.
Där du ska ”prima” ska du se till att ytan är uppruggad och fettfri genom att tvätta med aceton. Kommer det med lite bottenfärg från kringliggande områden, vilket det alltid gör, så funkar det bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips:

Det bästa är att vaxa båten först och bottenmåla efter det….

Eller lägg på vax någon dm ovanför vattenlinjen, helst även maskeringstape.
Om man målar/kladdar ovanför vattenlinjen eller om färgen kryper under maskeringstapen är sedan färgen lätt att ta bort, låt den först torka och skrapa bort med plastskrapa eller rakblad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det någonting om jag primear hela botten? Antar att jag inte har någon användning för burken sen så kan lika väl använda allt på en gång om det inte är till någon försämring för bottenfärgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev uk85:

Gör det någonting om jag primear hela botten? Antar att jag inte har någon användning för burken sen så kan lika väl använda allt på en gång om det inte är till någon försämring för bottenfärgen?

Vad är det för typ ar primer du har, är det enkomponent av typen som är tänkt just att användas för att målas över gammal bottenfärg, tex. International Antifouling Sealer, eller är det tvåkomponents epoxifärg?

 

Är det förstnämnda typen så kan du måla över befintlig färg efter att all lössittande färg är borborstad/slipad/skrapad. Är det däremot epoxiprimer så är det nog inte så bra att måla den över befintlig bottenfärg som troligtvis bara kommer lösas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är internationals Primocon så inte epoxi. Tack, då kan jag gå på lite mer frikostigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...