Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Batpeter

Vad använder ni el till i land?

Rekommendera Poster

Hallå!

Har ingen tidigare erfarenhet av större båt med flera kojplatser, kök, kyl, frys och defroster tidigare. 
När ni har båten i land, Vad låter ni vara igång när ni inte är på plats och vad är igång när ni är på plats?

Exempelvis låter ni kyl och frys vara igång hela säsongen? 


Är det ofta samma batteri som är kopplat till motorn och laddas när man kör, som driver ex kyl/frys när man är ute ur hamn, eller laddar man batteri till vitvaror med el i land?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Batpeter:

Är det ofta samma batteri som är kopplat till motorn och laddas när man kör, som driver ex kyl/frys när man är ute ur hamn, eller laddar man batteri till vitvaror med el i land?
 

Man har två separata batteribanker (laddas gemensamt av motorn och t.ex med landström och solceller) för start resp. förbrukning.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Kane:

Man har två separata batteribanker (laddas gemensamt av motorn och t.ex med landström och solceller) för start resp. förbrukning.

Tack!

Är det vanligt att låta kyl, frys och kanske fler saker(?) vara igång när man inte använder båten på ett par dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag du båt som sommarstuga så tror jag det är vanligt. Kanske inte kontinuerligt över hela säsongen men delar. Annars inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Batpeter:

Tack!

Är det vanligt att låta kyl, frys och kanske fler saker(?) vara igång när man inte använder båten på ett par dagar?

Det är olika beroende på hur mycket laddning man har tillgång till. Finns det massor med solceller och/eller tillgång till landström är det nog många som har igång sådant. Jag har själv båten mer eller mindre strömlös när båten inte används. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Batpeter:

Tack!

Är det vanligt att låta kyl, frys och kanske fler saker(?) vara igång när man inte använder båten på ett par dagar?

Jag har normalt allt avstängt med huvudbrytarna när jag lämnar båten hemma för flera dagar (förutom laddning från solpanelerna). Men om vi snart skall ut igen tömmer vi inte kylskåpet, utan då får det stå på. Solpanelerna fixar den förbrukningen.

 

Ett undantag har ibland varit att lämna med AIS-transpondern på. Då kan man gå in på Marintraffic.com och se att båten är kvar på plats. Och jo, elstängslet på badbryggan står alltid påslaget under sommaren (håller nergrisande änder borta), men den förbrukningen är försumbar.

Annars finns inte så mycket utöver kyl (frys) som jag tycker behöver stå på vid hemmabryggan på sommaren när man inte är där. Ingen värme, ingen defroster o.s.v.

 

När vi är ute eller bor i båten är dock kyl/frys på, huvudbrytarna alltid på. Invertern för mikro  och kaffebryggare m.m. (230V) sätts dock bara på vid behov. AC körs i princip enbart om vi har landström (och behövs kanske ändå bara varannan sommar 😛). Radion/stereon är ofta på med låg volym, men navigationsutrustning såsom radar, ekolod och plotter slås av så snart vi är i hamn. Däremot förblir ofta PC:n (har även PC-baserad navigering) påslagen, för mail, surf och annat som man tycker platta eller telefon är för litet för.

Eftersom båten inte har några vanliga instrument o.s.v. utan allt är NMEA 2000-baserat, måste försörjningen av den bussen vara påslagen för att få något "liv" i båten. Men det drar heller inte så mycket (under 1A), och med ett par solpaneler hamnar som sagt ekvationen på plus och inte minus även med detta påslaget.

 

På tal om PC: På min förra "bobåt" installerade vi PC 2003. Då drog bara själva datorn 8A på 12V, en inverter i botten på miditowerlådan. Den uppdaterades sedan genom åren, givetvis.

Den jag monterade i nuvarande båt förra året har en i7-CPU, stor disk, massor av minne och portar, enormt mycket bättre på alla sätt (givetvis) och en ljusstark 15,6" pekskärm med HD-upplösning. Och drar i snitt 1,8A - inklusive skärm. Det har hänt lite med utvecklingen....

 

Nattetid är stegbelysningar och annat LED-ljus (😉) utanpå båten ofta på, för att se var man sätter fötterna om/när man springer uppe på nätterna. Men det drar så lite att det är försumbart.

 

Annars är det inte heller när man är ute så mycket som "måste" vara på hela tiden. Men visst, när man är ute går en del ström till laddning av alla telefoner och plattor, ibland mer än kylskåpet drar.

Och så snart någon är i båten slås 4G-routern på, dvs så det finns Internet och WiFi i båten. Men den drar heller inga mängder. Fast många bäckar små, förstås....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi stänger allt när vi inte är ute. (segelbåt)
När vi åker iväg med båten försöker vi ta med typ två frysta petflaskor och lägger i kylen så den fungerar som en kylbox första timmarna innan den blivit kall, inbillar mig att den slipper slita allt för hårt då med.
Även i gästhamn stänger vi huvudbrytarna när vi lämnar båten mer än någon timme(kylen är dock kopplad innan strömbrytarna och går således under hela tiden vi bor i båten).
Gillar inte att saker står och går när jag inte har tillsyn på den.
Vi har en mindre solpanel som inte klarar av att ladda upp under tiden vi använder el utan att båten går.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

6 timmar sedan skrev Batpeter:

Tack!

Är det vanligt att låta kyl, frys och kanske fler saker(?) vara igång när man inte använder båten på ett par dagar?

Jag vill nog svara NEJ på den frågan.

Det är vanligt att man stänger av båtens batterifrånskiljare (=huvudströmbrytare) när man lämnar båten i hemmahamnen. Saker som larm, automatisk länspump och om radion har en minneskrets för att behålla inställda stationer, brukar dessa vara kopplade innan dessa batterifrånskiljare och är då alltid spänningssatta.

 

Hur stora batteribankerna än är så har man ju ingen obegränsat tillgång till ström ombord, kylskåp är väl den förbrukaren som förbrukar mest ström såväl i hamn som till sjöss. 

Ankarspel och bogpropeller, om sådana finns, är också stora strömslukare, men dessa går ju vanligtvis då motorn går och generatorn laddar. Jo startmotorn drar ju en himla massa ström också, men den går ju vanligtvis bara en kort stund, och är ju då ansluten till startbatteriet.

 

Angående kylskåp... jag har kopplat kylskåpet via ett relä till en styrbar utgång på båtens larm, jag kan då fjärrmanövrera kylen hemifrån, och kan då sätta på denna (även om batterfrånskiljaren avstängd). Bra att kunna ställa in kalla varor från medhavd kylväska in i en kyl som redan är kall.

man kan lika gärna koppla en värmare på samma sätt om man vill, och har ett sådant larm.

 

Defroster... vanligtvis består dessa av ett element där uppvärmt kylvatten från motorn cirkulerar, sedan brukar det vara en elektriskt fläkt som via grövre slangar sprider värmen på rutorna, om någon av dessa slangar mynnar inuti båten någonstans kallas det även för "gångvärme".

 

Sådana här elektriska diskussioner på detta forum, brukar förr eller senare även mynna ut i ämnet "solcellspaneler"...

Om man ser sig omkring på bryggor i olika hamnar så har nog omkring 75% av alla bobara båtar, såväl motor- som segelbåtar solceller installerade, och det finns ju en anledning till det. En av anledningarna då är att man vill kunna ha känsliga matvaror såsom leverpastej, mjölk och även kall pilsner ombord... 

Alltså återigen, kylskåp drar en hel det ström, om du då dessutom har en frys gör ju den inte alls strömförbrukningen mindre.

 

Så om du inte redan har solcellspaneler kan det ju vara läge att fundera på det.

Ju större yta man kan avvara ombord för solceller, desto bättre. Jag vet erfarenhetsmässigt att 50W solceller nätt och jämnt räcker för att hålla ett strömsnålt 42 liters kylskåp igång ombord.

Med 200W kan jag hålla samma kylskåp och dessutom en kylbox igång utan att ta landström.

 

Ibland kan det bli en strid om eluttagen på bryggorna, det är många gånger de båtägare som saknar solcellspaneler som försöker sig på denna typ av "koppleri". Ja, ok det kan ju vara seglare med solceller också, då man haft bra vind i seglen och låtit bli att starta motorn.

 

Lycka till med nya båten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar följande igång:

  • 1-2 kylar (alltid 1, ibland andra om det är mycket som ska vara kvar till nästa tur)
  • Raspberry Pi för lite styrning/loggning/lekstuga
  • Raspberry Pi med Venus OS för Victron-rapporter
  • AISen för att skicka in till diverse AIS-hubbar online
  • Teltonika RUT240 4G-gateway

Från sjösättning till upptagning, med reservation för att mycket är igång även under vintern faktiskt.

 

Detta bor dock på SmartSolars lastutgång och inte bakom huvudströmbrytare så huvudströmbrytaren stänger jag när jag lämnar båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig legat i gästhamn med elanslutning. De sex gästhamnsnätter jag har bakom mig var med båt utan behov av det. Solpaneler fyllde med råge behovet (mobilladdning och kvällsbelysning).

Men i vår nuvarande båt antar jag att det skulle bli att ladda förbrukningsbatterierna i den mån solpanelerna inte orkat fylla dem, och kanske slå på kylen för att "bunkra" lite kyla om man handlar kylvaror i hamnen. Kommer inte ha kyl igång halvpermanent//permanent ens när vi har 250 W solpanel (har ca 40-50 W nu, men 2 x 100 W är inköpta fast ännu inte monterade), utan det blir bara "punktinsatser" om man gör nån dagstur och vill ha med kyld mat som t ex färdigsmörade mackor och kanske nån drickyogurt. Utöver kyl finns inga nämnvärda förbrukare i hamn, utan det är mobilladdning och innebelysning det handlar om.

Ena brorsan, när han ska ut, kommer säkert att använda dieselvärmaren också. Själv litar jag inte på såna (de är samtliga oerhört korkat och totalt felaktigt konstruerade, så risken för läckor av förbränningsgaser in i båten är alldeles för stor!), så den får förbli avstängd när jag använder båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har länge haft som mål att kunna ha på kylskåpet under hela säsongen genom att installera tillräckligt  med  solpanel. Men efter två båtar och fyra olika solpanelsinstallationer så har jag funnit att det krävs mer solpanel än vad jag trodde från början. 
Nu har jag 160W och två kylskåp. Då räcker det till att hålla ingång kylskåpen under soliga dagar. Men under hösten och molniga veckor så tappar batterierna mer än vad som fylls på. 

Det krävs nog uppåt 200W för att hålla igång två kylskåp och inte allt för många skuggande segelbåtar i din omgivning.
Så på sistone har jag börjat att stänga av båten när jag inte är i den och ta med mig kall öl hemifrån istället. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev anuba:

Jag har länge haft som mål att kunna ha på kylskåpet under hela säsongen genom att installera tillräckligt  med  solpanel. Men efter två båtar och fyra olika solpanelsinstallationer så har jag funnit att det krävs mer solpanel än vad jag trodde från början. 
Nu har jag 160W och två kylskåp. Då räcker det till att hålla ingång kylskåpen under soliga dagar. Men under hösten och molniga veckor så tappar batterierna mer än vad som fylls på. 

Det krävs nog uppåt 200W för att hålla igång två kylskåp och inte allt för många skuggande segelbåtar i din omgivning.
Så på sistone har jag börjat att stänga av båten när jag inte är i den och ta med mig kall öl hemifrån istället. ;)

 

Det beror ju på några parametrar. 

  • kylskåpets strömförbrukning
  • omgivningstemp.

I förra båten hade jag ett Isotherm ASU på 42 liter, och endast 50W solcellspanel, därtill 240Ah batteribank. Det fungerade nästan bra, om man körde motorn någon timma varje dag.

Nu har jag samma kylskåp, likadana batterier och 200Ah solcellspanel i nuvarande båt. 
Det fungerar väldigt bra, behöver ingen generatorladdning eller landström normala sommardagar Jag kan även köra en kylbox på detta och jag har energi över till annat.

 

Utifrån dessa erfarenheter skulle jag kunna tänka mig att 100W solcellspanel kan räcka bra åt ett strömsnålt 42 liters kulkylskåp, utan att ha räknat på det.

 

Vad jag förstått kan det vara litet lurigt med ASU-kylskåp, då dess elektronik tror att generatorn laddar då spänningen höjs av solcellerna med dess regulator, då kan kylskåpet dra mer än vad solcellerna och batterierna kan leverera och då tömma batteribanken. Jag har egentligen inte råkat ut för detta då jag har en bra kapacitet i batteribanken. Men visst ASU låter kylskåpet gå på full effekt om solen skiner från molnfri himmel, men så fort solen skyms av en molnslöja går kylen ned i ekonomiläge. Om man har en justerbar/programmerbar regulator kan man ju dra ned på utgående spänning litet, då går inte kylen upp i högeffektlåget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...