Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
hallonBoat

Md5 insprutningspumpens tryckventilförskruvning

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vid lutning av bränslesystemet, hur hårt skall tryckventilsförskruvningen dras? 

 

Enligt penta md5 for dummies så startar inte deras motor om dentryckventilsförskruvningen dras åt helt. Jag antar att det beror på att bränsletillförseln stryps då, varför kan man ju undra. 

 

Enligt pentas verkstadsbok skall den dras 35-40nm. 

 

Om jag pumpar manuellt på matarpumpen och lossar tryckrörsmuttern så kommer det bränsle ur tryckventilsförskruvningen om den sitter löst, ju mer jag drar åt den ju mindre bränsle kommer förbi medan jag pumpar. Om jag drar åt den 35nm så kommer inte en droppe när jag pumpar. Är det normalt? Tänker att matarpumpen kanske inte kan bygga upp ett tillräckligt bränsletryck för att tryckventilsförskruvningenskall öppna när man pumpar för hand?

 

Så kort sagt, hur hårt brukar ni dra den? 

20220323_231148.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte handpumpa bränsle genom insprutningspumpen. Man måste köra med startmotorn naturligtvis. Kommer det inget då får du lossa nippeln några gånger så lossnar nog käglan och bränslet kommer.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk så här angående matarpumpen. 

 

Dess uppgift är bara att se till att diesel hela tiden finns vid

insprutningspumpens inlopp, i tillräcklig mängd.

Detta då dieseltanken ligger lägre eller knappt i höjd med motorn. 

 

En nödlösning om matarpumpen går sönder är att hänga upp en dunk med diesel och via ett filter fixa hävert med en slang ned till inloppet på insprutningspumpens bränsleinlopp. 

 

(För att lufta systemet efter matarpumpen, måste gasreglaget ställas på typ tomgång. Med gasreglaget på tomgång, kommer knappt någon diesel alls att flöda ur spridarna.) 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...