hallonBoat 21 Postad 23 Mars , 2022 Hej! Vid lutning av bränslesystemet, hur hårt skall tryckventilsförskruvningen dras? Enligt penta md5 for dummies så startar inte deras motor om dentryckventilsförskruvningen dras åt helt. Jag antar att det beror på att bränsletillförseln stryps då, varför kan man ju undra. Enligt pentas verkstadsbok skall den dras 35-40nm. Om jag pumpar manuellt på matarpumpen och lossar tryckrörsmuttern så kommer det bränsle ur tryckventilsförskruvningen om den sitter löst, ju mer jag drar åt den ju mindre bränsle kommer förbi medan jag pumpar. Om jag drar åt den 35nm så kommer inte en droppe när jag pumpar. Är det normalt? Tänker att matarpumpen kanske inte kan bygga upp ett tillräckligt bränsletryck för att tryckventilsförskruvningenskall öppna när man pumpar för hand? Så kort sagt, hur hårt brukar ni dra den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 223 Postad 24 Mars , 2022 Du kan inte handpumpa bränsle genom insprutningspumpen. Man måste köra med startmotorn naturligtvis. Kommer det inget då får du lossa nippeln några gånger så lossnar nog käglan och bränslet kommer. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 007 Postad 25 Mars , 2022 (redigerade) Tänk så här angående matarpumpen. Dess uppgift är bara att se till att diesel hela tiden finns vid insprutningspumpens inlopp, i tillräcklig mängd. Detta då dieseltanken ligger lägre eller knappt i höjd med motorn. En nödlösning om matarpumpen går sönder är att hänga upp en dunk med diesel och via ett filter fixa hävert med en slang ned till inloppet på insprutningspumpens bränsleinlopp. (För att lufta systemet efter matarpumpen, måste gasreglaget ställas på typ tomgång. Med gasreglaget på tomgång, kommer knappt någon diesel alls att flöda ur spridarna.) Redigerad 25 Mars , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser