Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Batpeter

Volvo Penta med disel från bilmack?

Rekommendera Poster

Hallå

Får min första inombordare nu, en Volvo Penta D3. Går den att tanka med disel från en bensinmack för bil, eller är det särskild disel i båtmackarna? 

Kommer ha hög förbrukning och ej "spara" disel i tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kommer att få olika svar, här är mitt.

 

Det funkar utmärkt att använda alla typer av diesel från landmackarna så länge man undviker att få vatten i botten på tanken. Bäst är om man kan tappa ur vattnet eller suga upp det, men om det är svårt kan man använda olika tillsatser för att känna sig lite tryggare med att slippa sk. dieselbakterier.

 

Den enda nackdelen är att om allt för många tankar på landmackarna så kommer mackarna i skärgården succesivt att försvinna.

 

Ett alternativ om du förbrukar mycket är att snacka med ägaren av någon sjömack du ofta tankar på och förhandla fram någon rabatt. Det blir ju lite win/win, hen får en nöjd kund som tankar mycket och du får ett bättre pris.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej
Båtmackarna har oftast såkallad blankdiesel i pumparna.  Det är diesel utan inblandad RME.
Det minskar drastiskt risken för att det skall växa i tanken och klogga igen filter och bränsleledningar. Kanske inte blir ett problem om det kommer rinna ordentligt igenom tanken som du antyder dock.
Detta kan man hälla i framåt vinterförvaringen för att undvika alg-farm i tanken.
Observera att det är viktigt att man antingen tömmer tanken helt eller lämnar den helt under långtidsförvaring för att unvika kondens och således vatten som bakterierna frodas i.
Lycka till

Redigerad av Gullholmarn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Observera att det är viktigt att man antingen tömmer tanken helt eller lämnar den helt under långtidsförvaring för att unvika kondens och således vatten som bakterierna frodas i.

Nej!

Kondens är debunkat tidigare åtminstone av @raol och mig.

Det handlar om enstaka tesked på en vintersäsong, men i längden kan det ju bli en hel del.

Om jag inte minns fel så är det faktiskt troligare att man får kondensvatten i tanken när båten ligger i sjön under vår och höst, men det låter jag vara osagt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slår ihop tidigare åsikter och kompletterar lite.

Motorn kommer gå lika bra på landdieseln som på sjödieseln.

Risken är, som sagts ovan, att de bildas dieselbakterier i tanken och den risken är oerhört mycket större om dieseln som ligger i tanken innehåller RME vilket tillsammans med lite vatten snabbt bildar bakterier. Dessa kläggar igen filter och slangar och gör att motorn går dåligt och stannar.


Skillnaden på en bil och på en båt vg tankning ligger ofta i att i en bil kan man köra tills det är några få liter kvar i tanken. Det brukar de flesta i båt undvika eftersom vågor kan göra att motorn suger luft och stannar. Det vill man inte.

Detta gör att de allra flesta båtägare tankar på sjömacken eller åtminstone diesel utan RME.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan jag gick över helt och hållet till blankdiesel så har min Eberspächer D2 aldrig krånglat, vilken den gjorde på

Bilmacksdiesel. 

Det var glödnätet som koksade igen. 

Skulle ju gå att ha separat tank tillvärmaren. 

 

Någonstans läste jag att fiskare häller i en skvätt bensin i tanken och kör på billigaste brännoljan, i vart fall varma årstiden, för att förhindra bakterietillväxt. 

 

Att brännoljan (till villor mm) parafinerar, d v s fäller ut paraffin, fick jag erfara när jag körde min dieselbil på sånt. 

Kom i omgångar över en kubik åt gången, som blev stående en vinter... 

I vart fall mer 50 liter av dieseln blev grumlig i botten på stora IC-tanken den vintern.

 

Körde min Yanmar 12 YSM en sommar på brännoljan. Billigt

men det gick åt fanders med värmarens glödnät två gånger. 

 

Detta är min erfarenhet. 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av om diesel-tillsatsen fungerar bra nog blandat med landdiesel?
Även om jag tycker man bör stötta sjömackarna och inte köra kubikvis med diesel i dunkar till hamnen så hade jag gärna kört på landdiesel, för den är ca 30% förnybar. Nu gör inte jag av några mängder (tidigare 35-40 liter per säsong och från och med iår blir det segel för min del) och motorn ej godkänd för HVO100.
Men av den anledningen så tycker jag inte det är dumt, speciellt om man är gör av med mer soppa. Då blir ju miljövinsten således också mycket större.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar också numera mackens rme diesel eftersom man inte kan få tag blankdiesel sedan ett par år tillbaka häromkring.

Det fungerar men är sorgligt, en äldre dieselmotor mår mkt bättre, går renare och ger bättre effekt med blankdiesel. Så kan du få tag på det så kör på det.

Men för att svara på frågan så fungerar tillsatserna. Jag har inte haft några problem på min båt då jag använder sådana sedan iaf 5 år tillbaka. Däremot så glömde jag tillsatser i min gamla bm traktor, den råkade stå ett tag. Jag fick kola-smet ala rme och demontera hela bränslesystemet, pump, filter, rubbet och spola med aceton. En mindre trevlig historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Guggen:

Det fungerar men är sorgligt, en äldre dieselmotor mår mkt bättre, går renare och ger bättre effekt med blankdiesel.

Fast avgaserna luktar mera med blankdiese...

 

HVO och Preems Evolution Diesel gjorde vår gamla MD11 nästan luktfri och inte märkte man någon direkt skillnad i prestanda eller förbrukning. Att det inte märktes någon skillnad är ju inte så konstigt när man pluttrar fram med 1500 rpm, kanske närmare 2000 enstaka gånger.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 hours ago, Mackey said:

Fast avgaserna luktar mera med blankdiese...

 

HVO och Preems Evolution Diesel gjorde vår gamla MD11 nästan luktfri och inte märkte man någon direkt skillnad i prestanda eller förbrukning. Att det inte märktes någon skillnad är ju inte så konstigt när man pluttrar fram med 1500 rpm, kanske närmare 2000 enstaka gånger.

Har faktiskt funderat på att testa HVO i min gamla penta, det är ju en helt annan sak än RME. Den skall ju vara i princip kemiskt identisk med blankdiesel. Är Preems Evolution diesel HVO?

Kör du tillsattser och i sådana fall vilka med HVO'n?

Redigerad av Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går väl an att tanka landsvägsdiesel om man har en ringa förbrukning och tänker på det där med RME. Men det blir krångligt och söligt att som jag gör att tanka bortåt 400 liter åt gången, dyrt lär det ju också bli.

 

Sjömackarna har ju några olika pumpar att välja på, där alla utom en är rätt. Men "en och annan" tankar med förkärlek den billigare gröna dieseln, som då håller en annan skatteklass och bara är avsedd för yrkesbåtarna.

 

Vi bytte värmesystem hemma för omkring 25 år sedan, oljan byttes mot fjärrvärme.

Jag tyckte då det vara synd att låta eldningsoljan förgås, en del hamnade i dåvarande båtens tank, det gick väl bra, men turbon gillade det inte, den koksade igen. 

Det var heller inte direkt lyckat att ersätta tvåtaktsoljan med diesel i ett DDR-fordon med tvåtaktsmotor som då fanns i bekantskapskretsen.... Det var tydligen så man gjorde ibland under DDR-tiden, sades det, men tja, vad skall vi säga, rökridå och svårstartad.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Guggen said:

Har faktiskt funderat på att testa HVO i min gamla penta, det är ju en helt annan sak än RME. Den skall ju vara i princip kemiskt identisk med blankdiesel. Är Preems Evolution diesel HVO?

Det är fortfarande upp till 7% RME i Preems Evolution diesel och oklar mängd HVO (Talldieselolja).

Samma sak med OKQ8 GoEasy diesel, har upp till 7% RME samt upp till 35% HVO.

Har kört Preems Evolution i 2 säsonger (sen jag bytte från bensin) med STAB-IL dieseltillsats utan problem. Några sjömacksfyllningar ovanpå det har det blivit. Kollar tanken 2x varje säsong för säkerhetsskull och kör med dubbla filter (Racor + motor original). Rent och fint fortfarande, men kanske för att jag haft tur och aldrig noterat vatten i tanken heller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...