Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ParL

Toa-tanke

Rekommendera Poster

Hej!

 

Första säsongen med en för mig ny Amigo 23. Den förra ägaren körde med enklast möjliga toa: en liten hink (han använde den mest som dagseglare). Jag funderar på en mer riktig toa-lösning (jag tänker vara ute veckor i sträck). Alternativ som jag kommer på är

 

1. Julas version av skogastoan: hink med toalock + en säck med torvströ. Får plats, är snorbilligt, men blir ju knappast urinseparerande, och kan därmed börja lukta. Jag kan pinka i dunk, men kanske inte alla andra klarar det...

 

2. Portapotti i någon form. Begränsande på grund av kapacitet, men enkel att installera.

 

3. Riktig båttoa. Om jag måttat rätt får jag plats med de minsta (tänkte mig att bygga in den i "steget" in i förpiken, med ett mer eller mindre klurigt inbyggnadssystem för att dölja den). Men de behöver ju vatten för att spola, och båten har inga vatteninlopp i dag. Men det finns en mindre vattentank (20-30 l?) som jag inte ser att jag kommer att använda (båten ligger i Storsjön, så jag kan dricka sjövattnet mha vattenfilter av friluftstyp). Är det rimligt att tänka sig att köra spolvatten från den tanken (man får ju rigga upp något sätt att fylla den med en elektrisk/handvevad pump: inga jättevolymer åt gången).  Om jag i framtiden flyttar henne till Östersjön får jag hur som helst sätta in en modernare vattentank, och då kan ett vattenintag ordnas för toan.

 

Folk här har mycket mer erfarenhet än jag, så jag är intresserad av tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en väldigt liten båt att vara ute länge med. Ska du ha en fast toa så föreslår jag air head. Enkel att installera och krävs inget vatten. Det är dåligt med sugstationer  i Storsjön om du skulle installera en vanlig båt toa med tank. 
 

Själv körde jag med hink på min 20 fotare. Den är bara för urin eller för små barn som inte kan hålla sig. De stora behoven får man göra på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två båtar. Den ena med riktig toalett. Den har septiktank samt vatten. Eget utrymme med dörr också. 
 

den andra är en dagstur hardtop. Där köpte jag en portapotti från amazon. 
 

den är i mitt tycke bra. Den har ju samma funktion som julas hink, men trevligare då den har spolfuktion samt att man på en ”snyggt” sätt placerar avfallet i ett stängt utrymme, som även är diskret när man tömmer det. 
 

går enkelt att förvara och använda på olika platser i båten. Eller även ta i land om det är mer passande. 
 

min fru och barnen skulle nog inte nöja sig med en hink med lock. Men denna variant anser de vara ok. Så länge jag sköter tömning och övrig underhåll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja pottapoti och hink  så man har valfrihet    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt val hade varit "Separett tiny", om den får plats. Enligt mitt tycke har "Tiny" den smartaste lösningen av alla. Inga kemikalier, ingen mulltoa (som ska röras om). Kolla på Youtube, pris ca nio tusen. 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Fantasia:

Det är en väldigt liten båt att vara ute länge med. Ska du ha en fast toa så föreslår jag air head. Enkel att installera och krävs inget vatten. Det är dåligt med sugstationer  i Storsjön om du skulle installera en vanlig båt toa med tank.

 

Det finns (minst) 3 st i Storsjön (den i Jämtland), så helt orimligt är det inte.

 

Vad gäller storleken så kommer jag från kajak, kanadensare, vandring, och skidturer med pulka, så det är ganska gott om plats i en Amigo 23:a för mestadels en person. Men just toa är nytt att behöva ordna, tidigare har en liten spade och ett eldstål löst alla sådana problem (om det är säkert så eldar man pappret). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Mitt val hade varit "Separett tiny", om den får plats. Enligt mitt tycke har "Tiny" den smartaste lösningen av alla. Inga kemikalier, ingen mulltoa (som ska röras om). Kolla på Youtube, pris ca nio tusen. 

 

Jag hade för ett antal år sedan ett utedass med "separett-topp", och det funkade fint. Frågan är om den får plats på ett anständigt sätt. Mår mäta ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Niklas-L:

Har två båtar. Den ena med riktig toalett. Den har septiktank samt vatten. Eget utrymme med dörr också. 
 

den andra är en dagstur hardtop. Där köpte jag en portapotti från amazon. 
 

den är i mitt tycke bra. Den har ju samma funktion som julas hink, men trevligare då den har spolfuktion samt att man på en ”snyggt” sätt placerar avfallet i ett stängt utrymme, som även är diskret när man tömmer det. 
 

 

Frågan är hur länge en portapotti räcker. Det är ju ingen våldsam volym på dem. Erfarenhet?

 

7 timmar sedan skrev Niklas-L:

går enkelt att förvara och använda på olika platser i båten. Eller även ta i land om det är mer passande. 
 

min fru och barnen skulle nog inte nöja sig med en hink med lock. Men denna variant anser de vara ok. Så länge jag sköter tömning och övrig underhåll. 

 

Nej, inte ens Julas lösning (https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/husvagn-och-husbil/vatten-och-sanitet/latrinkarl-011316/)

är särdeles civiliserad. Och om man inte klarar av att "manuellt" separera blir den nog inte luktfri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Fantasia:

Det är en väldigt liten båt att vara ute länge med. Ska du ha en fast toa så föreslår jag air head. Enkel att installera och krävs inget vatten.

 

Airhead ser onekligen ut som det rent tekniskt bästa alternativet. Sedan är det inte så där jättebilligt (12,5 tusen), så då skall iaf jag känna mig ganska säker på att det passar mina behov. Såvida jag inte missar något skulle en vanlig båttoa av enklare modell gå på hälften av det.

 

Det man borde göra är nog att "bygga ut" den lilla garderoben till en rimlig toa, men det är ett större ingrepp än jag känner för i år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler tankar...

 

Dometic säljer ett MSD-kit (Marine Septic Discharge) till några av sina modeller (https://www.seasea.se/tömningsrör-till-4578 i USA -- eller från AMazon -- kan man tydligen köpa dem som ett komplett kit). Är det någon som har testat det systemet? Går det att få att funka med en normal pumpstation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, det funkar hur bra som helst att tömma med vanligt sugstation. Du måste förstås ha lämplig däcksgenomföring och avluftning, sen är det bara att suga på.

 

Den tömmer ju inte helt när man suger, men jag brukar tömma en gång, spola i ordentligt med vatten och sedan tömma en gång till. Använder inte min jätteofta men har inte haft något problem med lukt etc, använder lite toamedel både i spolvattnet och nere i tanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-31 vid 09:47 skrev superpin:

Absolut, det funkar hur bra som helst att tömma med vanligt sugstation. Du måste förstås ha lämplig däcksgenomföring och avluftning, sen är det bara att suga på.

 

Den tömmer ju inte helt när man suger, men jag brukar tömma en gång, spola i ordentligt med vatten och sedan tömma en gång till. Använder inte min jätteofta men har inte haft något problem med lukt etc, använder lite toamedel både i spolvattnet och nere i tanken.

Beställt: det är ju inte som om man har plats för något större "badrum" på 23 fot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-23 vid 20:07 skrev ParL:

 

Airhead ser onekligen ut som det rent tekniskt bästa alternativet. Sedan är det inte så där jättebilligt (12,5 tusen), så då skall iaf jag känna mig ganska säker på att det passar mina behov.

Vi har kört med Airhead i en säsong nu och kan säga att det fungerat fantastiskt bra. Var lite orolig för om det skulle lukta men det finns inte tillstymmelse till lukt. Enkel att hantera och tar inget utrymme. Värd varenda krona.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev wreckdiver:

Vi har kört med Airhead i en säsong nu och kan säga att det fungerat fantastiskt bra. Var lite orolig för om det skulle lukta men det finns inte tillstymmelse till lukt. Enkel att hantera och tar inget utrymme. Värd varenda krona.

Airhead vore mitt försthandsval, men är på tok för dyrt just nu. Och inte helt trivialt att få plats med i en Amigo23. I en större båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...