Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Dontthink

fasttank/vattenavskiljare/bränslepump Mercury 75HK fourstroke

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sorry för en märklig titel, men jag hoppas någon kanske kan vägleda mig i detta.

Jag köpte båten förra sommaren och har kört på 20L trycktankar då förra ägaren inte har orkar tappa ur gammal bensin ur den fasta tanken.

 

Nu till våren är min plan att koppla på den fasta 150L tanken.

 

Min fråga är.

Kommer den bränslepumpen som sitter på min Mercury 75 HK fourstroke årsmodell 2002 orka pumpa upp bensinen?

Mellan den fasta tanken och motor sitter det en vattenavskiljare, något som inte användes när jag körde båten med trycktank.

Trycktanken och den fastatanken kommer ligga på samma höjd.

Bränsleslangen kan dock bli lite längre då den fasta tanken är placerat i mitten av båten.

 

Tack på förhand.

Mvh 

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att du har en gummiblåsa på slangen.

Orka pumpa det bör den göra även om det är en Mercury.🤮😉😀

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jorgen01:

Se bara till att du har en gummiblåsa på slangen.

Orka pumpa det bör den göra även om det är en Mercury.🤮😉😀

Ja precis, en gummiblåsa kommer jag montera dit.

Men jag tänkte ifall om själva vattenavskiljaren gör att de blir trögare att suga bränsle.

Men jag ska dra igång motorn med nya tanken på land innan.

Kan de va så att motorns pump orkar pumpa när den står på tomgång, och sen när man väl kastar i båten och ska dra på att den då inte orkar?

eller de kanske inte spelar någon roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem. En standardinstallation. När du byter bränslefiltret och har tomt hela vägen från tanken behöver du pumpa en stund på blåsan och det kan i vissa fall vara så att motorn behöver gå lite innan hela filtret är fyllt dvs får du lite skum gång när du startar är det ingen fara.
 

Tänk dock på att tömma tanken helt och byta filter. Det är mer än en gång en urkopplad fast tank förorenat motorn med div sunkigheter när den åter tagits i drift…

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mange249:

Det är inga problem. En standardinstallation. När du byter bränslefiltret och har tomt hela vägen från tanken behöver du pumpa en stund på blåsan och det kan i vissa fall vara så att motorn behöver gå lite innan hela filtret är fyllt dvs får du lite skum gång när du startar är det ingen fara.
 

Tänk dock på att tömma tanken helt och byta filter. Det är mer än en gång en urkopplad fast tank förorenat motorn med div sunkigheter när den åter tagits i drift…

Tack för info, Jätte snällt :)

 

Det va lite gammal bensin kvar i fasta tanken, men de blåste jag ut med tryckluft. Och vad jag kan se när jag tittar ner i de lilla hålet som finns så ser tanken fin ut. De bränslefiltret som jag har är den som sitter på motorn. Den kommer jag byta efter att jag har test startat. (Vill starta med de gamla så jag inte behöver byta igen, ifall de är nått skit i tanken/slängen)

Har inte varit nere på båten än och kollat närmare på den vattenavskiljaren som sitter.

Men sitter de något filer i såna som ska bytas? Vet inte riktigt hur en sån fungerar eller om de ens behövs?

 

Mvh

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...