Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anders89

Victron Energy - BMV-712

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

har en fråga här jag inte riktigt klurar ut.

har en båt med 2 batterier kopplat till en Blue sea strömbrytare link: https://www.progearmoto.se/blue-sea-e-series-battery-switches-350-amps-134-5511.html?gclid=CjwKCAjwoduRBhA4EiwACL5RP8iC8K69mG91U4JOg7IHzgC6hN7-1621XtthPPcUbGYIIW-JnOVMJBoCPcMQAvD_BwE

 

om jag förstått det hela rätt så ska denna victron kunna se båda batterierna? men om jag har den på "ON" så används båda batterierna eller?

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste om man har flera batterier är att man använder ett som startbatteri och resten som förbruknings-/hus-batterier.

Varje krets ska ha en egen strömbrytare (batterifrånskiljare).

Du kopplar då shunten till 712:an helt nära minuspolen på förbrukarbatteriet så att allt som går in i eller ut från förbrukarbatteriet passerar shunten, både laddning och förbrukning.

Då håller den reda på hur laddat förbrukarbatteriet (-banken) är.

Sen kan man koppla kablar från startbatteriet till shunten på speciella ställen och då kan instrumentet visa spänningen i startbatteriet. Inget mer men det räcker oftast väldigt långt.

Jag skulle mao inte använda en strömbrytare som den du länkar till.
Behöver man starthjälp från förbrukarbatteriet är det oftast enklast och bäst att ha en startkabel med i båten och med den koppla ihop plus från bägge batterierna tills motorn startat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle heller inte vilja ha en sådan strömbrytare-huvudbrytare-batterifrånskiljare.

Det är absolut bättre med två separata brytare. Vid nödstart kan man koppla ihop båda batteribankarnas pluspoler med en startkabel, batteriminus sitter ju redan ihop.

För att båda batterierna skall laddas av samma generator kopplar du ihop batteriplus på båda bankerna med ett skiljerelä detta kopplar ihop batteribankerna först när generatorn börjar ladda.

 

Victronens eller annan batterimonitors mätsbunt kopplas in på förbrukarbankens minuspol, och som redan nämnts inga andra inkopplingar på minuspolen, allt minus kopplas in på shuntens sekundärsida.

Det finns egentligen ingen anledning att ha en batterimonitor ansluten till startbatteriet, och om du absolut vill ha det gäller det att dess shunt tål de stora strömmar i storleksordningen 100 ampere

som en startmotor kan dra, jo det finns sådana som klarar 300 A…

Det är då viktigare att känna till laddningsstatus hos förbrukarbanken, den som används när du bor i båten då den ligger i en hamn.

 

Jag har förövrigt en nästan ny Victron bmv 700, den enklaste modellen, som jag inte behöver, om någon är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

jadu dessa sitter i stort sett orginal på många båtar från USA så trode det var lämpliga grejjor

 

vad är det som gör den dålig? använder den båda batterierna hela tiden eller?

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Anders89:

Hej!

 

jadu dessa sitter i stort sett orginal på många båtar från USA så trode det var lämpliga grejjor

 

vad är det som gör den dålig? använder den båda batterierna hela tiden eller?

MVH Anders

Beroende på hur generatorn är kopplad så kan det vara så att laddning sker bara till det batteriet som år inkopplat, men om man då vrider vredet till ”combine”, ”both” eller om det står ”1+2” laddas båda. Men då är det lätt att glömma bort att koppla bort startbatteriet då man ligger i hamn, och då kan man förbruka båda och inte ha något man kan starta på.

Sedan är det ju en brytare från Bluesea, och denna firma säljer ju grejer med hög kvalitet, så det är inte brytaren i sig, utan mer typen eller principen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar hur bra som helst med en sådan Blue Sea brytare. Av är av, på är som två separat brytare (dvs man slår på både start och förbrukning samtidigt) och combine kopplar ihop batterierna. I normalläget är resultatet exakt samma som med två separata brytare. Laddning får man sköta vid sidan om med något laddningsrelä eller DC-DC laddare i båda fallen. Själv använder jag kombinerade läget nu på land när jag laddar med vanlig (220) laddare och allt annat är bortkopplat för vintern.

 

Helt enkelt en smaksak, en fördel med denna brytare kan vara att det är samma mått som de knasiga 1, 2, båda omkopplarna som sitter standard i en massa jänkarbåtar så det är ganska lätt att fixa en separat förbrukarbank utan att behöva sätta dit fler brytare som kanske inte har någon naturlig plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev superpin:

Det funkar hur bra som helst med en sådan Blue Sea brytare. Av är av, på är som två separat brytare (dvs man slår på både start och förbrukning samtidigt) och combine kopplar ihop batterierna. I normalläget är resultatet exakt samma som med två separata brytare. Laddning får man sköta vid sidan om med något laddningsrelä eller DC-DC laddare i båda fallen. Själv använder jag kombinerade läget nu på land när jag laddar med vanlig (220) laddare och allt annat är bortkopplat för vintern.

 

Helt enkelt en smaksak, en fördel med denna brytare kan vara att det är samma mått som de knasiga 1, 2, båda omkopplarna som sitter standard i en massa jänkarbåtar så det är ganska lätt att fixa en separat förbrukarbank utan att behöva sätta dit fler brytare som kanske inte har någon naturlig plats.

Tjena!

 

allstå om man har den på ON bara använder den båda batterierna då hela tiden? eller bara det ena till start sen den andre till annat? vad är poängen med tex combine då ? eller e jag fel på de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På baksidan av denna brytare finns möjlighet att ansluta två olika kretsar. T. ex. en förbrukarkrets och en start/motor-krets. 

- När brytaren står på OFF så är båda kretsarna brutna. 

- När brytaren står på ON så är båda kretsarna slutna, men fortfarande separerade. 

- När brytaren står på Combine så är båda kretsarna slutna och de har dessutom kopplats ihop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Anders89:

Tjena!

 

allstå om man har den på ON bara använder den båda batterierna då hela tiden? eller bara det ena till start sen den andre till annat? vad är poängen med tex combine då ? eller e jag fel på de?

Det är ju svårt att svara på, det beror ju på hur den personen som kopplade in brytare tänkt. Om nu denne tänkt öht.

Det beror ju också på hur brytaren rent mekaniskt är uppbyggd, hur kontaktgrupperna påverkas av vredet.

 

Den typen av brytare några utav oss relaterar till kan koppla in ett batteri i taget, eller båda samtidigt, samt kan då helt avskilja batterierna från varandra och från båtens elsystem.

Dessa har då fyra lägen.

0 allting bortkopplat.

1 den ena batteriet, vanligtvis startbatteriet knkopplat.

2 det andra batteriet, då förbrukarbattriet inkopplat.

1+2 eller both, båda batterierna är ihopkopplade och anslutna till båtens elsystem.

 

Man eftersträvar att ha två elystem ombord, ett enbart till startmotorn och motorns behov. Om det finns ankarspel och bogpropeller ombord är det oftast en fördel att koppla dessa hit också.

Det andra elsystemet är till alla förbrukarna ombord, där de flesta används när båten ligger i hamn, typ belysning, pumpar, kylskåp etc.

 

Det är ju direkt olämpligt och olyckligt att använda båtens startbatteri till diverse förbrukare i hamn, detta vill man ju spara för att ha enbart till startmotorn och motorns behov. Bilar kan man bogsera igång eller knuffa ned för en utförsbacke och rulla igång, det är svårt med båtar, då det ofta(?) saknas lämpliga nedförsbackar till sjöss… Inte alls roligt att ligga i en naturhamn där ffa kylskåpet dragit ur all ström ur batterierna, men klart man har ju kall pilsner att trösta sig med…

 

Att tömma förbrukarbatterierna är ju obra det också, men du kan ju alltid starta motorn och få bra laddning från generatorn. 
 

Att helt koppla ihop två batterier eller två batteribanker kan också vara vanskligt, ponera att det ena batteriet är dåligt laddat och det andra är välladdat, då vill det jämna ut sig, ström flyter från det välladdade till det sämre laddade, man kan då tyckas tro att man får två halvladdade batterier, men så blir det bara i teorin, i verkligheten får man två ordentligt dåligt laddade batterier.

 

Därför skall huvudbrytare med 1+2 eller ”both” kastas i närmaste container för elektrinikåtervinning.

Somliga av dessa modeller har även en väldigt dålig mekanisk och elektrisk kvalitet. Jag har sett sådana som fallit isär i sina beståndsdelar när man skruvat loss dem från båten.

 

Som jag ser det skall varje batteri eller batterigrupp/batteribank ha var sin huvudbrytare, som numera heter ”batterifrånskiljare”. 

Dessutom har startbatteri och förbrukarbatterier olika egenskaper, startbatterier kan ge höga strömmar under relativt kort tid, medan ett förbrukarbatteri är bra på att leverera relativt liten ström under lång tid. Dessa båda typer skall inte annat än i nödfall blandas, och det ena skall inte användas till andra behov än vad de är konstruerade för.

Det finns förvisso kombinationsbatterier, brukar ha tilläggsnamnet ”marin” eller så, klart att sådana fungerar, men är oftast kompromisser.

 

Nu förefaller det i diskussionen som om Blueseas brytare har en helt eller delvis annan funktion…? Så jag reserverar mig tills vidare, men vidhåller annars att varje batteribank skall ha var sin brytare/ batteriavskiljare.

 

Jag tror att jag skrev det tidigare, men vid nödfall med urladdat startbatteri men med kräm kvar i förbrukarbatteriet, kan man koppla ihop dessa med en startkabel, under en kort tid, sedan kopplas de isär när motorn startats. 
Varsamhet skall iaktagas då det kan bli pyrotekniska effekter när krokodilklämman ansluts till det ena batteriets pluspol, det vill jämna ut sig, det urladdade batteriet är hungrigt på fräscha elektroner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev pamaguso:

På baksidan av denna brytare finns möjlighet att ansluta två olika kretsar. T. ex. en förbrukarkrets och en start/motor-krets. 

- När brytaren står på OFF så är båda kretsarna brutna. 

- När brytaren står på ON så är båda kretsarna slutna, men fortfarande separerade. 

- När brytaren står på Combine så är båda kretsarna slutna och de har dessutom kopplats ihop. 

Ok, nästan bra. Undvik läget ”combine” bäst är att spärra vredet så att det inte går att vrida till det läget. Risken är ju relativt stor att ”någon” vrider till ”combine” i hamn och sedan förbrukar du inte bara förbrukarbatteriet utan också startbatteriet i hamn, och kan inte komma därifrån. Jag skulle aldrig ens drömma om att installera en sådan korkad brytare, jo, möjligen i en hemsk mardröm.

Bättre då med en startkabel att tillfälligt koppla ihop batterierna med om startbatteriet tröttnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev pamaguso:

På baksidan av denna brytare finns möjlighet att ansluta två olika kretsar. T. ex. en förbrukarkrets och en start/motor-krets. 

- När brytaren står på OFF så är båda kretsarna brutna. 

- När brytaren står på ON så är båda kretsarna slutna, men fortfarande separerade. 

- När brytaren står på Combine så är båda kretsarna slutna och de har dessutom kopplats ihop. 

Tjena!

ahhh okej, så tex om jag ligger ute o badar och har den på ON så drar den bara från ena btatteriet då? allstå tex om jag har kylboxen inkopplad o musik på ? och combine så drar den från båda hela tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Anders89:

Tjena!

ahhh okej, så tex om jag ligger ute o badar och har den på ON så drar den bara från ena btatteriet då? allstå tex om jag har kylboxen inkopplad o musik på ? och combine så drar den från båda hela tiden?

Alltså det beror ju på resten av elsystemet. Har du en 1, 2, 1+2 brytare idag så har du förmodligen en krets för allt och då hjälper det förstås inte att bara byta strömbrytaren. 

 

Jag har själv en jänkarbåt som hade orginal 1, 2, 1+2 brytare, dvs två batterier men en krets (motor och förbrukning sammankopplade). Dvs man kan välja vilket eller båda batterierna som ska driva allt i båten, man måste då ändra till 1+2 när man kör motorn för att få laddning på båda och sedan komma ihåg att ändra till ena eller andra batteriet när man ligger still. Helt kasst.... 

 

Bytte till den Blue Sea brytaren du funderar på, men det räcker förstås inte utan man måste koppla om alla förbrukare (kylbox, stereo och vad det nu kan vara)  på en egen krets (vilket är det stora jobbet!).

 

Angående farhågorna att man vrider fel så har jag inte upplevt det som ett problem, det finns tre tydliga lägen; Off - On - Stor gul varningstriangel och texten "Combine batteries". Det jag ångrar är att jag inte köpte en dc-dc laddare istället för laddrelä, blir lite större steg att byta till andra sorters batterier nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev superpin:

Alltså det beror ju på resten av elsystemet. Har du en 1, 2, 1+2 brytare idag så har du förmodligen en krets för allt och då hjälper det förstås inte att bara byta strömbrytaren. 

 

Jag har själv en jänkarbåt som hade orginal 1, 2, 1+2 brytare, dvs två batterier men en krets (motor och förbrukning sammankopplade). Dvs man kan välja vilket eller båda batterierna som ska driva allt i båten, man måste då ändra till 1+2 när man kör motorn för att få laddning på båda och sedan komma ihåg att ändra till ena eller andra batteriet när man ligger still. Helt kasst.... 

 

Bytte till den Blue Sea brytaren du funderar på, men det räcker förstås inte utan man måste koppla om alla förbrukare (kylbox, stereo och vad det nu kan vara)  på en egen krets (vilket är det stora jobbet!).

 

Angående farhågorna att man vrider fel så har jag inte upplevt det som ett problem, det finns tre tydliga lägen; Off - On - Stor gul varningstriangel och texten "Combine batteries". Det jag ångrar är att jag inte köpte en dc-dc laddare istället för laddrelä, blir lite större steg att byta till andra sorters batterier nu.

Hej!

jag har denna som jag linkade bild på, den sitter orginal från stingray på min åt :) jag var bara osäker på hur den fungerar, för jag ska köpa laddare till den tänkte jag nu i vår men det fungerar bra med en vanlig victron ips 10a ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag har läst slarvigt. Laddare kan du köpa vad som helst som klarar batteritypen du har (vilket alla Victron gör). Sedan beror det på hur det är löst med laddrelä etc, du borde redan ha något som ser till att båda batterierna laddas när motorn går. Är det Blue Seas lösning där också så tror jag alla deras laddreläer är dubbelriktade, laddar du ett batteri så kommer relät att koppla ihop dem oavsett vilket du kopplat laddaren till. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev superpin:

Sorry, jag har läst slarvigt. Laddare kan du köpa vad som helst som klarar batteritypen du har (vilket alla Victron gör). Sedan beror det på hur det är löst med laddrelä etc, du borde redan ha något som ser till att båda batterierna laddas när motorn går. Är det Blue Seas lösning där också så tror jag alla deras laddreläer är dubbelriktade, laddar du ett batteri så kommer relät att koppla ihop dem oavsett vilket du kopplat laddaren till. 

 

 

ahh smidigt isf ju :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck!

Gör om, gör rätt!

Krångla inte till det, enklast är att ha en brytare till varje batteri eller batteribank.

Och då helt och hållet skilja på startbatteri och förbrukningsbatteri, svårare än så är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker denna verkar ganska smidig ändon, sålänge man bara fattar vad som gör vad så tycker jag inte det är några problem alls :)  jag e inte sugen på o dra om nya heller då denna sitter orginal. men huvudfrågan igentligen är om Victron 712 kan läsa av både startbatteriet och förbrukningsbatteriet ändon? det borde inte vara några problem? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Anders89:

men huvudfrågan igentligen är om Victron 712 kan läsa av både startbatteriet och förbrukningsbatteriet ändon? det borde inte vara några problem?

Jag menar att du redan fått svar på frågorna!

23 timmar sedan skrev ChristerN:

Du kopplar då shunten till 712:an helt nära minuspolen på förbrukarbatteriet så att allt som går in i eller ut från förbrukarbatteriet passerar shunten, både laddning och förbrukning.

 

23 timmar sedan skrev ChristerN:

Sen kan man koppla kablar från startbatteriet till shunten på speciella ställen och då kan instrumentet visa spänningen i startbatteriet. Inget mer men det räcker oftast väldigt långt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag menar att du redan fått svar på frågorna!

 

 

tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...