Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tomeriksen

Bättra på teakdäck med XtreemCoat

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå!

Jag har en Storebro Storö 3:a vars teakdäck är behandlat med Xtreemcoat av förra ägaren. Jag undrar om det finns andra med erfarenhet av XtreemCoat som kan svara på några frågor om hur jag skall gå tillväga när jag reparerar och underhåller det hela.

 

Jag ser potentialen att denna tråd snabbt kan urarta och handla om polyuretanlack vs fernissa. Vi får se hur lång tid det tar 😉

 

Definitioner: Coat = existerande lager av xtreemcoat, 6 år gammalt)

 

På fördäck har coaten spruckit längs med fogmassan på ett antal ställen, med fuktgenomträngning som följd. Se bilder nedan.

Fråga 1: kan sprickan bero på att silikonbaserad nåtmassa använts (som inte funkar med XtreemCoat) eller är det mer troligt på att det beror på att däcket sviktar en del?

Fråga 2: tidiga sommarmornar ser delar av nåtmassan ljusblå ut. Det ser ut som kondens på insidan.  Är det normalt, eller symtom på att fel massa använts?

Fråga 3: Kring fuktskador och hål. Hur mycket av den gamla coaten skall jag skära bort kring skadan? Skall jag bara skära bort det vattenskadade området eller skall jag ta upp ett större snitt längs teakribborna för att undvika ett ”lappigt” intryck?

Fråga 4. Kan jag använda linolja för att förbehandla skadan? Eller funkar en oljad yta dåligt med XtreemsCoats primer?

 

Tack på förhand!

Tom

 

image002.png

image004.png

image005.png

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukt under ytskiktet är ett säkert tecken på att produkten inte är tät. Nu tror inte jag det är en silikonbaserad polymer som använts, däremot ser det ut som om nåtmassan släppt, vilket den kan göra med tiden. Det ”ljusblå” skulle jag snarare se som att Extreemcoat-skiktet uppnått sin tekniska livslängd. Hur man gör med den vete tusan, men jag misstänker det är dags för nya skikt. 
 

Har aldrig jobbat med produkten, men en snabb googling talar om skikt på 1 mm, på bilden ser det tunnare ut?

1D82BA80-7D1C-4EE2-AD2A-F65E8AC85237.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...