Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
JamesRVS

nitar i träbåt

Rekommendera Poster

hej alla

är det smart att knacka till på de nitar som sitter i en träbåt?

eller funkar det inte få brädarna mera tät?

 tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är ju mer, vad har hänt?

Varför upplever du att nitarna behöver knackas till?

Dvs, att nitarna skulle bli lösa helt plötsligt så att båten läcker är inte troligt, så försök istället hitta egentliga orsaken istället. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl inte sjösatt på flera år? 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Är väl inte sjösatt på flera år? 

Oklart. Eller dåliga fribord, knäckta spant… annat… vi kan gissa hur länge som helst.

Men frågan är till vilken nytta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast om båten är i bra skick, utan skador, så kommer den att bli tät efter några dygn i vattnet. 

 

Vad du än gör, så täta inte springorna med typ silicone, Sikaflex, eller nåt annat påfund. Då lär det aldrig mer bli tätt följande år. 

Tätmedel om det ska användas ska vara så mjukt att det kan pressas ut, när borden sväller. 

Tror nåt heter "Ettan". 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev JamesRVS:

hej alla

är det smart att knacka till på de nitar som sitter i en träbåt?

eller funkar det inte få brädarna mera tät?

 tack!

Du måste nog berätta lite mer!

Klink eller kravellbygge?

Typ av trä? 

Länge sen den var sjösatt? Eller varför tycker du att det behöver spännas åt?

Redigerad av Rascal
.
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

det är mahogny.

klink.

det var 2020 vår.

tänkte bara på det vill håller på och täta från utsidan.

tänkte det kanske hjälper och knacka på de också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev JamesRVS:

hej

det är mahogny.

klink.

det var 2020 vår.

tänkte bara på det vill håller på och täta från utsidan.

tänkte det kanske hjälper och knacka på de också.

Vet inte vad du menar med att "knacka" på nitarna?

Skall du justera nitar måste du ha mothåll på utsidan och sedan med rörformat dorn knacka in brickan för att slutligen tajta själva nitningen.

Vad hände vid sjösättningen 2020? Det året bjöd på en torr och blåsig vår i Stockholmstrakten som påverkade mitt pumpbehov mycket. Förra året var det bättre igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny...huummm inte sjösatt på flera år, ännu mer huuuummm.

Jag är ingen expert på träbåtar, men din båt har ju torkat ut, då blir det springor mellan "brädorna" (=borden).

Det gamla klassiska tipset är ju att sjösätta och blötlägga båten, eller att sjösätta och ha en kraftfull elektrisk länspump ansluten till landströmmen. Då blödläggs borden, dom sväller och båten blir tät (eller tätare).

Detta gäller ju båtar av ek eller fur, men mahogny... njae...

Min far hade i många år en Vindö 28, Orustbyggd mahognysegelbåt från början av 1960-talet, han var livrädd för att träet i båten skulle torka ut, så den fick aldrig ställas upp på asfaltsplanen, och den skulle sjösättas tidigt innan solens strålar kunde torka ut träet.

 

Likväl var han lika rädd för att mahognyn skulle frostsprängas på vintern, varför båten omsorgsfullt tvättades och torkades torr såväl invändigt som utvändigt på hösten efter torrsättningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Mahogny...huummm inte sjösatt på flera år, ännu mer huuuummm.

Jag är ingen expert på träbåtar, men din båt har ju torkat ut, då blir det springor mellan "brädorna" (=borden).

Det gamla klassiska tipset är ju att sjösätta och blötlägga båten, eller att sjösätta och ha en kraftfull elektrisk länspump ansluten till landströmmen. Då blödläggs borden, dom sväller och båten blir tät (eller tätare).

Detta gäller ju båtar av ek eller fur, men mahogny... njae...

Min far hade i många år en Vindö 28, Orustbyggd mahognysegelbåt från början av 1960-talet, han var livrädd för att träet i båten skulle torka ut, så den fick aldrig ställas upp på asfaltsplanen, och den skulle sjösättas tidigt innan solens strålar kunde torka ut träet.

 

Likväl var han lika rädd för att mahognyn skulle frostsprängas på vintern, varför båten omsorgsfullt tvättades och torkades torr såväl invändigt som utvändigt på hösten efter torrsättningen.

Jag har själv mahogny i min "Forslundsracer" från 1937 och håller med om känsligheten.

Båtar byggs i mahogny för att det är ett vackert träslag att titta på men det pallar inte med frost. Det hör ju hemma i tropisk regnskog. Ek och Fura är ju gjorda för att tåla svensk vinter.

Tidig upptagning på hösten är A och O om man är ägare av mahognybåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rascal:

Båtar byggs i mahogny för att det är ett vackert träslag att titta på…

Nja, det är för att det är starkt och har små fuktrörelser man byggde båtar av mahogny.
 

Men oavsett, som svar på frågan - nej, knacka inte på nitarna för att båten skall bli tätare, om inget har gått snett såklart och nitarna verkligen behöver knackas av den anledningen. Fast du ser väl inte nitarna från utsidan, hoppas jag? Eller hade du tänkt borra ur träpropparna?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en klinkbyggd båt börjar läcka i nåten beror det oftare på att spanten är för ruttna eller att motorbädden är söndersprucken eller att stamlasken har börjat röra på sig än att nitarna är lösa. Det klinkade skrovet är ju som ett elastiskt skal och när det finns dylika skador som påverkar styvheten i någon del av båten blir det stora påkänningar och rörelser i någon del av skalet och då börjar det läcka just där.

 

Linolja och tjära brukar täta mycket. Då man dränker insidan impregneras också det gamla drevet i nåten och båten tätnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade en furusnipa för länge sedan. Tiden innan internen. 

 

Letade rätt på några fiskare och ett mindre varv på östkusten. Ringde och frågade om goda råd angående målning. 

 

Outspädd linoljefärg eller tjära på utsidan. Insidan linoljefärg till hälften utspädd med terpentin. 

Använder man outspädd på insidan eller hittar på med att tjära (insidan) så blir borden och annat av trä för tätt och ruttnar inuti med tiden. 

Vattnet blir instängd i virket och kan inte dunsta / torka ur. 

 

Så hade fiskarna och förföder gjort i alla år. 

 

 

- Det kanske har kommit nya rön på nätet? 

De kanske inte hade annan kunskap. 

Men prövat under lång tid, det hade samtliga. 

Å det brukar heller inte vara dumt. 

 

Tjärindränkt drev, kan aldrig vara bra. 

Blir både stumt och kan inte svälla. 

Det är träet som ska svälla, för att det ska bli tätt. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Hybro:

Hade en furusnipa för länge sedan. Tiden innan internen. 

Var den klinkbyggd eller kravellbyggd..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev Hybro:

Hade en furusnipa för länge sedan. Tiden innan internen. 

 

Letade rätt på några fiskare och ett mindre varv på östkusten. Ringde och frågade om goda råd angående målning. 

 

Outspädd linoljefärg eller tjära på utsidan. Insidan linoljefärg till hälften utspädd med terpentin. 

Använder man outspädd på insidan eller hittar på med att tjära (insidan) så blir borden och annat av trä för tätt och ruttnar inuti med tiden. 

Vattnet blir instängd i virket och kan inte dunsta / torka ur. 

 

Så hade fiskarna och förföder gjort i alla år. 

 

 

- Det kanske har kommit nya rön på nätet? 

De kanske inte hade annan kunskap. 

Men prövat under lång tid, det hade samtliga. 

Å det brukar heller inte vara dumt. 

 

Tjärindränkt drev, kan aldrig vara bra. 

Blir både stumt och kan inte svälla. 

Det är träet som ska svälla, för att det ska bli tätt. 

 

 

 

 

Min uppfattning är den samma att en träbåt måste få andas inåt och därför inte får ha någon tät ytbehandling på insidan.

Däremot så är jag hyfsat säker på att riktig trätjära av god kvalitet är mer fuktgenomsläpplig än även den tunnaste linoljefärgen förutsatt att man inte tjärar alldeles huvudlöst tjockt. Tjäran skall spädas ut och strykas tunt om den skall fungera bra på insidan.

Koltjära däremot är inte alls genomsläpplig och den användes en del på 60-70-talet när dina fiskargubbar var i välmakten. Båtar som har blivit koltjärade invändigt har ruttnat bort på ett par år. Sannolikt tänkte gubbarna på det.

En massa såkallade linoljefärger (nästan alla som säljs färdigblandade) innehåller andra ämnen förutom kokt linolja och pigment och blir alldeles för täta på insidan av en båt.

Jag vågar inte uttala mig om vilken blandning som är bäst.

 

Min uppfattning är att olika blandningar av tjära och linolja och terpentin är bäst på insidan. De rinner ned i nåten och impregnerar drevet på nytt.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Minns att nån av fiskarna, typ 40 år sedan, som gav råden till mig att det verkligen skulle vara "riktig" kokt linolja. Gjord av lin, skulle det stå på burken. 

Fick tag på sån hos en målare, av gamla stammen som kokade sin färg själv. 

 

De va tider de. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kopparnitar i båt är heller inte så lätta att "efterdra".  Då det är brickan som vid och efter montering, håller kvar spännkraften. 

Formning av den avklippta delen, utanför brickan har inget med spännkraft att göra, bara att hålla brickan på plats 

 

Den avklippta niten utanför nitbrickan är s a s uthamrad. 

Och för att sträcka, ska ju nitbrickan knackas längre in mot borden, på niten. 

Att spänna knacka den en gång monterade niten funkar inte, för det måste göras intill nitbrickan hål. 

Men där sitter nu en uthamrad del! 

 

. Nitbrickan drivs på själva niten med ett dorn som det är hål i. 

. Niten klipps av 4 - 5 mm utanför brickan. 

. Med en hammare formas den avklippta niten kullrig över nitbrickan bl a för att säkra brickan, inte alls för att sträcka förbandet. 

Och formas runt o fint, för att inget garn eller annat ska fastna på brickan. 

 

Hur en bra sträckning av en nitning ska gå till, utan att byta nit, förstår jag inte. 

 

Men å andra sidan är det lite jag begriper. Och har glömt mycket. 

 

Skillnad om niten t ex är av stål. 

Då kan det gå att kallsmida i efterhand. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

IMG_20220410_105335.jpg

IMG_20220410_105345.jpg

IMG_20220410_105405.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så återstår avklippning och formning. 

 

OBS, formning en påverkar inte alls nitsträckningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...