Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Harpan

Bottentvätt får ja eller inte

Rekommendera Poster

Hej,

I höstas tog jag upp min motorbåt och såg till min förvåning att den var ovanligt fin under och frågade därför marinan som förvarar den 

om bottenmålning till våren är nödvändig. Fick då till svar att vi avvaktar tills vi spolat av den så ser vi då.

Nu fick jag svar att båttenmålning inte behövdes, tyckte dom men att jag gärna skulle köra upp den på en bottentvätt nån gång under sommaren.

NU kommer frågan... Får jag maskinbottentvätta fast båten en gång är bottenmålad om så gammalt eller nytt?

Min skola säger att en gång bottenmålad så aldrig maskinbottentvätt men kan ha fel.

 

Ska förtydliga att dom/jag menade maskinbottentvätt med rullborstar som man kör upp på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa bottentvättar tillåter inte bottenmålade båtar, du måste kolla med just den bottentvätt du hade tänlt anlita.

 

Jag kollade Trosa bottentvätt och det var OK att tvätta ett år efter bottenmålningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill ju inte att de (eventuellt) giftiga färgerna skall krita av sig och sprida sig i vattnet runt bottentvätten. Det var väl den stora orsaken till att dessa bottentvättar inte utnyttjades i Bohuslän, där ”alla” båtar är målade med godkänd eller ickegodkänd bottenfärg. Vill minnas att diskussionen om detta varit uppe i forumet några gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man vill ju inte att de (eventuellt) giftiga färgerna skall krita av sig och sprida sig i vattnet runt bottentvätten. Det var väl den stora orsaken till att dessa bottentvättar inte utnyttjades i Bohuslän, där ”alla” båtar är målade med godkänd eller ickegodkänd bottenfärg. Vill minnas att diskussionen om detta varit uppe i forumet några gånger.

Nej, det är fel. Tvättarna samlar upp bottenfärgen och bös. Däremot är det få som målar OCH tvättar, och i Bohuslän lär man behöva tvätta ett par gånger i månaden om man vill ha ren botten, och det blir dyyyyyyrt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Boatwasher hade tvätten i Vaxholm tilläts bottenmålade båtar. Tvätten i gästhamnen i Vaxholm hittar jag ingen info om tillåtet eller ej.

Men i Stockan är det i alla fall INTE tillåtet, https://www.batbottentvattenstocksund.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Kane:

När Boatwasher hade tvätten i Vaxholm tilläts bottenmålade båtar. Tvätten i gästhamnen i Vaxholm hittar jag ingen info om tillåtet eller ej.

Men i Stockan är det i alla fall INTE tillåtet, https://www.batbottentvattenstocksund.se/

Jo, det är tillåtet när bottenfärgen är mer än 10 månader gammal, dvs samma krav som i Trosa eller i Nynäshamn.

 

Hur många gånger per säsong måste man bottentvätta i Stockholms skärgård ? Jag har båten på södra Himmerfjärden. Räcker det med 2 gånger så skulle det kunna funka för mig. Med dagens bensinpriser kostar varje bottetnvätt minst 800 SEK.

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel, som vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Hur många gånger per säsong måste man bottentvätta i Stockholms skärgård ?

2 skulle jag säga. Mitten/slutet på juli typ och några veckor in i augusti.

Det är dock bättre att ta upp och spola av den än att använda tvättarna om man har den möjligheten. Det blir påväxt på aktern, trimplan, etc som borstarna inte kommer åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

2 skulle jag säga. Mitten/slutet på juli typ och några veckor in i augusti.

Det är dock bättre att ta upp och spola av den än att använda tvättarna om man har den möjligheten. Det blir påväxt på aktern, trimplan, etc som borstarna inte kommer åt.

En av gångerna bör vara i anslutning till att havstulpanerna har settlat, så prenumerera på Havstulpanvarning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nej, det är fel. Tvättarna samlar upp bottenfärgen och bös. Däremot är det få som målar OCH tvättar, och i Bohuslän lär man behöva tvätta ett par gånger i månaden om man vill ha ren botten, och det blir dyyyyyyrt. 

Inte riktigt, åtminstone tvätten i Stenungsund stängde pga att den 3-åriga(?) dispensen att tvätta målade båtar gick ut (Trots uppfångning av färg som tvättades av). Underlaget bedömdes sedan bli för litet. Förbudet gällde även gamal färg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Nej, det är fel. Tvättarna samlar upp bottenfärgen och bös. Däremot är det få som målar OCH tvättar, och i Bohuslän lär man behöva tvätta ett par gånger i månaden om man vill ha ren botten, och det blir dyyyyyyrt. 

Kanske varje vecka från mitten av juli till dess att båten torrsätts.

5 minuter sedan skrev -Torsten-:

Inte riktigt, åtminstone tvätten i Stenungsund stängde pga att den 3-åriga(?) dispensen att tvätta målade båtar gick ut (Trots uppfångning av färg som tvättades av). Underlaget bedömdes sedan bli för litet. Förbudet gällde även gamal färg.

Ok, jag kapitulerar.

Men rädslan från hamnägare, kommuner/miljöförvaltning ec. att gammal giftfärg skall kontaminera omgivningen finns ju kvar.

Båtmänniskor är ju även hårt styrda av traditioner, sedan sitter havstulpanerna hårt, när dom satt sig och då hjälper knappast de mjuka borstarna. Då är det ju gynnsammare ur den anledningen på ostkusten och i de stora sjöarna.

Sedan kan det ju vara svårt att få det till att gå ihop rent ekonomiskt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev -Torsten-:

Inte riktigt, åtminstone tvätten i Stenungsund stängde pga att den 3-åriga(?) dispensen att tvätta målade båtar gick ut (Trots uppfångning av färg som tvättades av). Underlaget bedömdes sedan bli för litet. Förbudet gällde även gamal färg.

Låter märkligt. Finns säkert en hel del båtar som går genom båttvättarna på ostkusten med gammal ful-färg, utan att man har detta problem för båttvättarna?

 

Tillägg, här anges bristande intresse och medioker funktion som orsak till nedläggningen. Inget om tillfälliga tillstånd som löper ut. 
https://www.sttidningen.se/nyheter/stenungsund/ingen-ny-satsning-på-båtbottentvätt-1.47879539

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Tillägg, här anges bristande intresse och medioker funktion som orsak till nedläggningen.

Dålig funktion på nya produkter är ofta förödande, lätt att alla plötsligt "vet" att en ny teknik inte fungerar.

 

Det finns ju faktiskt väl fungerande båtbottentvättar,.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det finns ju faktiskt väl fungerande båtbottentvättar,

Kan jag skriva under på. Blev förvånad hur bra det faktiskt funkade. Billigt var det också, vi har en maskin i klubben, så vi har reducerat pris. Testade i somras och kommer använda bottentvätt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev larban:

Kan jag skriva under på. Blev förvånad hur bra det faktiskt funkade. Billigt var det också, vi har en maskin i klubben, så vi har reducerat pris. Testade i somras och kommer använda bottentvätt igen.

Får man fråga var du har båten och vilken sort ?
Jag frågar för funderar om jag skall bottemåla i år eller bottentvätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Dålig funktion på nya produkter är ofta förödande, lätt att alla plötsligt "vet" att en ny teknik inte fungerar.

 

Det finns ju faktiskt väl fungerande båtbottentvättar,.

Jag skulle säga att det inte är produkten som felet ligger hos, utan att den funkar dåligt på den kraftiga snäckbeväxning som är på västkusten. På rätt ställe (insjöar, inre skärgårdar etc) funkar säkert samma tvätt utmärkt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag skulle säga att det inte är produkten som felet ligger hos, utan att den funkar dåligt på den kraftiga snäckbeväxning som är på västkusten. På rätt ställe (insjöar, inre skärgårdar etc) funkar säkert samma tvätt utmärkt.

Kanske, men det är ju inte konstigt om det behövs en del utveckling och justering på en ny produkt.

Klubbens tvätt har utvecklats och kompletterats en del för att förbättra resultatet så nu är den riktigt bra, men...

Vissa skrovformer är svåra och då dessa blir det några småytor som inte borstas. Det märks inte om man har några tulpaner och lite sjögräs om man inte kappseglar. En västkustsk musselodling skulle nog däremot märkas.

 

Självklart är det svårt att hålla jämna steg med beväxningen på västkusten, det krävs nog tvätt var 14:e dag och då blir inget bra alternativ för de flesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Dålig funktion på nya produkter är ofta förödande, lätt att alla plötsligt "vet" att en ny teknik inte fungerar.

 

Det finns ju faktiskt väl fungerande båtbottentvättar,.

Sannerligen. Jag har bottentvättat i fem år. Alltid funkat utmärkt, förutom när BoatWasher gick i konkurs då. Men jag håller till i Stockholm, så det är inga massiva musselodlingar som ska bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa svar. Kör väldigt mycket med min båt så antar att inget hinner fästa.

Ska kolla med Fisksätra hur dom ställer sig.

 

Återigen, tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Får man fråga var du har båten och vilken sort ?
Jag frågar för funderar om jag skall bottemåla i år eller bottentvätta.

Båten ligger i Östersjön, så snäckor är såklart ett mindre problem än på västkusten. Det är en segelbåt som låg i hela förra vintern, jag körde bottentvätt inför upptagning och blev glatt överraskad när jag tog upp båten. Lite snäckor och grönt där borsten inte tagit. alltså framför allt på undersida av kölen.

 

 

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-17 vid 13:12 skrev Peter_K:

Jag skulle säga att det inte är produkten som felet ligger hos, utan att den funkar dåligt på den kraftiga snäckbeväxning som är på västkusten. På rätt ställe (insjöar, inre skärgårdar etc) funkar säkert samma tvätt utmärkt.

 

2022-03-17 vid 13:28 skrev Mackey:

Kanske, men det är ju inte konstigt om det behövs en del utveckling och justering på en ny produkt.

Klubbens tvätt har utvecklats och kompletterats en del för att förbättra resultatet så nu är den riktigt bra, men...

Vissa skrovformer är svåra och då dessa blir det några småytor som inte borstas. Det märks inte om man har några tulpaner och lite sjögräs om man inte kappseglar. En västkustsk musselodling skulle nog däremot märkas.

 

Självklart är det svårt att hålla jämna steg med beväxningen på västkusten, det krävs nog tvätt var 14:e dag och då blir inget bra alternativ för de flesta.

 

De där förbaskade havstulpanerna växer ju fast rätt så bra när de väl satt sig fast, möjligen kan de borstas bort med en väldigt hård borste, stålborste. Annars får man med kraft skrapa bort dem med en vässad spackelspade, och då simmandes bredvid och delvis under båten med cyklop, snorkel, simfenor och vid behov våtdräkt.

Men skall det bottentvättas på bästkusten får man ju göra det ofta innan havstulpanernas larver hunnit etablera och byggt sig sitt kalkskalsbo på båtens botten.

 

23 timmar sedan skrev larban:

Båten ligger i Östersjön, så snäckor är såklart ett mindre problem än på västkusten. Det är en segelbåt som låg i hela förra vintern, jag körde bottentvätt inför upptagning och blev glatt överraskad när jag tog upp båten. Lite snäckor och grönt där borsten inte tagit. alltså framför allt på undersida av kölen.

 

 

Ja det är ju en fördel ni har på ostkanten. Men innan du bottentvättar kanske du skall ta dig en titt på hur det ser ut, dumt att betala för en bottentvätt om den inte behövs.

Det "gröna" brukar ju växa på båtar som ligger stilla, på båtar som ofta seglas är det inte lika stort problem med gröna trådalger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borsttvättade min segelbåt i Nynäshamn i söndags (25 sept 2022) och där tillåter man inte tvätt av båtar som bottenmålats med giftig färg under samma säsong - men om de målats säsongen innan är det tillåtet att borsttvätta dem. Själv märkte jag att borstarna rev bort mycket av min bottenfärg då vattnet färgades vitt. Min båt har tidigare haft självpolerande färg, vilken övermålades med hård färg under några säsonger (utan att skrapa bort gammal färg). Nu tänker jag låta bli att bottenmåla båten och bara borsttvätta den under nästa säsong - sedan biocidfri färg typ Hempaspeed TF med två lager Primer som underlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man borsttvättar båten ser man ju inte resultatet förrän båten tagits upp. Nu är båten uppe och den såg ut så här efter borsttvättning i Nynäshamn's gästhamn. Ska man vara nöjd med detta resultat, eller går det att ställa in borstarna så att de kommer åt köl, roder och vattenlinje på ett bättre sätt?

IMG_20221023_094941.jpg

IMG_20221023_094926.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Carl_XII:

När man borsttvättar båten ser man ju inte resultatet förrän båten tagits upp. Nu är båten uppe och den såg ut så här efter borsttvättning i Nynäshamn's gästhamn. Ska man vara nöjd med detta resultat, eller går det att ställa in borstarna så att de kommer åt köl, roder och vattenlinje på ett bättre sätt?

IMG_20221023_094941.jpg

IMG_20221023_094926.jpg

Det där ser ju riktigt kasst ut. Kanske en tredjedel av ytan är otvättad och roder och köl är de känsligaste delarna när det gäller seglingsegenskaper.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också att det var dåligt men fick till svar från den ansvariga att xxx "tyckte det var ett bra resultat!" Alla som jobbade med båtupptagning den dagen tyckte att jag borde reklamera och få pengarna tillbaka... Tydligen finns det inga garantier och inte ens samsyn på vad som är en tvättad båt när det gäller borsttvätten som jag använde...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvättade min på Tyresö, Åva, med ganska så bra resultat, inte speciellt dyrt heller. De tar inte emot båtar med mjuk bottenfärg. Min var ett gränsfall trots 4 år utan ngn bottenmålning. Drev och propeller rengjorde jag själv efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...